Polisen säljer hästar på auktion

(Ridsport)
På lördag den 1 augusti säljer polisen 40 islandshästar på auktion. De var magra och flera var undernärda, när de omhändertogs i maj på en gård utanför Helsingborg men har ätit upp sig på polisens djurpensionat.

Läs mer...

Sv: Polisen säljer hästar på auktion

Någon som har information om hur,var,när på lördag? Letade länge på nätet igår efter information om man är intresserad av hästarna. Hittade inget...

Himla kul att polisen engagerade sig så bra i detta:bow:

Kul vet jag inte? Det är polisens jobb att verkställa beslut om omhändertagande enligt 32 § Djurskyddslagen som tagits av Länsstyrelsen. Polisen har i sin tur anlitat ett pensionat där hästarna varit sedan de omhändertogs.

Här finns mer information om auktionen samt en katalog över hästarna http://wilaritts.se/

jo, men trots att det är deras jobb är det inte alltid det ligger ngt vidare engagemang i det och det blir oftast lite haffsigt gjort "bara" för att det är djur.

Men i detta fallet verkade det finnas lite hjärta med oxå,inte bara jobb. Och det tycker iaf jag är kul. Inte på ett "haha"sätt utan ett värmande kul sätt.

Kul att märka ord,typiskt buke att behöva förklara allt mikroskopiskt detaljerat:grin:

Det var inte alls meningen att märka ord, och jag tolkade nog ordet kul så som du menade det från början.

På vilket vis menar du att polisen har engagerat sig i detta fall mer än i andra fall av omhändertagande av djur? Det hade bara varit intressant att veta, för jag vet inte.

Media har däremot engagerat sig väldigt mycket i fallet eftersom det rör sig om ganska många hästar som omhändertagits på en gång, och det är något som de vet att folk engagerar sig i. Media skapar därmed en felaktig bild av att polisen skulle vara mer engagerad i detta fall än i andra fall av omhändertaganden av djur.
Polisen verkställer länsstyrelsens beslut, i detta fall har de lyft på luren och ringt ett pensionat som hämtat hästarna, ingen polis har sett hästarna på plats, så vad du menar med att polisen engagerat sig mer i just detta fall vet jag inte.
Djurpensionaten som anlitas av polisen gör ett mycket gott jobb och är väldigt engagerade i de djur som omhändertas och placeras hos dem oavsett om det är hästar eller andra djur. Jag har aldrig träffat på ett av polisen anlitat djurpensionat som utför ett hafsigt jobb ( om det är dem du menar när du skriver polisen).

Det är väl bara att konstatera att media har lyckats med det de ville uppnå, och det säljer.

Hoppas nu bara att alla dessa islandshästar hamnar hos bra hem när de säljs på lördag.

Jag vet bara att alla poliserna som var inblandade i detta var väldigt engagerade, (har en väninna som är polis,och jobbade just med det fallet)
hon berättade att annars är det som ett vanligt "fall", men just i detta med islänningarna var det som sagt mkt känslor med bland poliserna. Och det tycker jag är bra, för då kanske det blir mer engagemang även i andra djurfall. Att alla fall tas riktigt på allvar när de ser hur illa det kan bli. Vissa av poliserna som va med denna ggn för dom va det första djuruppdraget tydligen.

Verkar som de anstränger sig bra neråt Skåne för att hjälpa djuren :bow: samma sak har de gjort med ett gäng mycket välstammade holsteinerhästar som nu väntar på nya hem (sto, föl, unghästar)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tingsrätten ger den välkände avelsprofilen rätt. Han slipper betala polisens fakturor på över 800 000 kronor för hästar som omhändertogs...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: Anders
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Connemarauppfödaren Jörgen Folkesson slipper betala över 800 000 kronor som polisen krävt honom på efter att hästar omhändertogs på hans...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En person som precis fått ansvar för en häst slog larm om djurets situation. Veterinär och polis konstaterade att hästen var extremt...
Svar
0
· Visningar
658
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under måndagsmorgonen fick polisen flera samtal från oroade bilister på Enhörnaleden i Södertälje. 12 hästar från Södertälje ridklubb...
Svar
0
· Visningar
429
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama