Pojkar och hästar - kläder

L

Linas_

Jag har två killar som älskar allt vad hästar heter. De är alltid med mig i stallet och hjälper till med mockning och annat som skall göras. Nu har de också fått låna en liten shettis som de pysslar med och rider 4 dagar i veckan.

Nu till vårt problem. Min store kille (4,5 år) blir så ledsen varje gång jag får hem en katalog från Hööks, Börjes eller dylikt. Alltid samma sak: "mamma det finns inga kläder till pojkar". Jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare, men så är det ju faktiskt! Visst kan man ta en och annan tröja i blått och mörka ridbyxor, etc. Men aldrig att det är någon kille som visar hästkläder i katalogerna.

Ni som har pojkar som rider. Vet ni om det finns några kedjor som säljer kläder till små ridkillar?

/Lina
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Jag tycker också det är värdelöst. Det gäller inte bara pojkar, min man har mina ridbyxor för ridbyxor till män är så :devil:-a dyra.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Varför inte visa lite cowboyoutfits för dom.
Rida i jeans(finns i ridbyxmodell) o rutig skjorta är väl coolt och snyggt.
Shortchaps kan väl alla ha.

I annonserna i Ridsport finns väl en o annan man.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Varför inte visa lite cowboyoutfits för dom.
Rida i jeans(finns i ridbyxmodell) o rutig skjorta är väl coolt och snyggt.
Shortchaps kan väl alla ha.

I annonserna i Ridsport finns väl en o annan man.

Jo, westernkläder skulle passa dem perfekt! Har du tips om någon som säljer i storlekarna runt 98 respektive 110? Jag har försökt kolla runt lite, men tyvärr då bara hittat till större ungdomar och vuxna. (Är själv inte någon westernmänniska så därför har jag inte så bra koll:o)

Det värsta är att jag tror det är lätt att vi tappar de små pojkarnas hästintresse när det är så fokuserat på flickor.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Jag vet att det finns vissa vanliga jeans som funkar att rida i.
Wrangler tex.
Rutiga skjortor har dom ofta på Liedl (könstigt)ÖB o dylika affärer.
Kostar nästan inget.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Jag vet att det finns vissa vanliga jeans som funkar att rida i.
Wrangler tex.
Rutiga skjortor har dom ofta på Liedl (könstigt)ÖB o dylika affärer.
Kostar nästan inget.

ska testa detta :bow::bow::bow:

/Lina
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Jag har också refekterat över hur dåligt med ridkläder det finns till killar... speciellt i katalogen. Inte så kul med rosa till en kille.
Tycker även att ponnytillbehören är väldigt tjejiga.....

Jag har iaf lyckas hitta en hel del till min lilla kille (6år) fanns i hööks butik dock inte i affären.
Även ponnyprakt har en del söta barnkläder som även kan passa en liten kille.

Lycka till !
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Nu till vårt problem. Min store kille (4,5 år) blir så ledsen varje gång jag får hem en katalog från Hööks, Börjes eller dylikt. Alltid samma sak: "mamma det finns inga kläder till pojkar". Jag har inte tänkt så mycket på detta tidigare, men så är det ju faktiskt! Visst kan man ta en och annan tröja i blått och mörka ridbyxor, etc. Men aldrig att det är någon kille som visar hästkläder i katalogerna.

Men vaddå? Kan inte en 4,5åring ha de vanliga barnridkläderna som faktiskt finns i katalogen? Okej, de visas upp på tjejer, men de måste väl ändå kunna passa även på en pojke?

Jag håller med om att det är visset och trist att det inte är både flickor och pojkar på bilderna i katalogen. Men jag skulle nog tackla problemet med att säga till min pojke att kläderna är för killar också - även fast det bara råkar vara tjejer som visar dem. Gillar han bara blått och mörka färger? :confused:
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Vidar har ridbyxor för 99kr från Ullared, marinblå med bakfickor i unisexmodell typ tajts. Vanliga byxor glider ju lätt upp på benet så ridbrallorna är praktiska.

Och säkerhetsväst 400kr från samma ställe, JÄTTETUFF !!! (det är ju liksom lite MC-skydd-stuk på dem :cool:)

Sina vanliga stövlar.

Cykelhjälmen passar bättre än ridhjälmen så han har oftast den istället.

Mer behöver de väl inte ha ? Det är ju inte direkt könsbundna kläder.

vidarskjona1.jpg
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Det värsta är att jag tror det är lätt att vi tappar de små pojkarnas hästintresse när det är så fokuserat på flickor.

Jag håller med. Jag visste inte att det var så fokuserat på tjejer. Min kille är så liten än, men jag hoppas ju att han ska vilja rida när han blir äldre.

Kan vi inte försöka hitta inspiration åt våra pojkar genom att använda den här tråden som häst-kille-fotokatalog!?:idea: Alla som har bilder på pojkar i ridkläder lägger in dem, så kan vi visa dem för våra små killar.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Kan vi inte försöka hitta inspiration åt våra pojkar genom att använda den här tråden som häst-kille-fotokatalog!?:idea: Alla som har bilder på pojkar i ridkläder lägger in dem, så kan vi visa dem för våra små killar.

Ni får kolla in de engelska och irländska sidorna. De har massor för killar i och med att ridning är en killsport där.
boys_patrol.jpg


55020879.JPG


boys.png


Eller så får man göra som mina ponnykillar på Irland, de tälvade bara i ridbyxor, sen red de i jeans eller träningsbyxor.
littlestar.jpg

baltazar.jpg



För de lite äldre grabbarna:
cotton_full_seat_men.jpg


Pikeur%20Mister%20jacket2.jpg
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Kom på en grej till. Ni kan ju beställa Robinson-katalogen från England. Då får de se killarna i den katalogen och det kanske känns lite roligare än Hööks.
http://www.robinsonsequestrian.co.uk/
MENSJOD.JPG


Även Crownstons har massor för småkillar:
http://www.crowstonstack.co.uk/

Jag tycker faktiskt att det är lite dåligt av de svenska företagen att inte ha mer bilder på killar. Alla vi i Sverige försöker ju arbeta för att få fler unga killar in till våran underbara sport.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Men vaddå? Kan inte en 4,5åring ha de vanliga barnridkläderna som faktiskt finns i katalogen? Okej, de visas upp på tjejer, men de måste väl ändå kunna passa även på en pojke?

Jag håller med om att det är visset och trist att det inte är både flickor och pojkar på bilderna i katalogen. Men jag skulle nog tackla problemet med att säga till min pojke att kläderna är för killar också - även fast det bara råkar vara tjejer som visar dem. Gillar han bara blått och mörka färger? :confused:

Du har helt rätt! Jag tror jag var lite extra "neggo" igår eftersom han gav just den kommentaren om att det bara var för flickor. Han har faktiskt en del kläder som är typiska "flickkläder" utan att det är ett problem. Röda tröjor kan jag tycka är jättefint t ex på killar.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Jag ska beställa den katalogen! Roligt!

Jag tror det är främst detta att allt är så flickorienterat som jag reagerar mest på och inte kläderna i sig. Jag har aldrigt sett det så tidigare, men när man tittar i katalogerna är det ju inte bara kläderna som är "flickiga" hela känslan är väldigt mycket så.

´När mna tittar på ungdomssidorna rent generellt uppfattar jag det så. Sen håller jag med om att man verkligen har ett föräldraansvar att påtala att pojkar också kan ha flicksaker, men det är ändå tråkigt tycker jag. Problemet är kanske inte så stort när man har så små barn som jag, men jag kan verkligen se att det finns risk att det inte är lika roligt när man är 10-15 år och hästkille.

Förresten, när det blir ytterligare lite äldre. Vilka hästtidningar rekommenderas till de lite större pojkarna.

/Lina
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Någonting mankan göra om man har råd när barnen är 10-15 år är att skicka iväg dem på ridläger till tex Irland. Det finns ett jättebra ställe i Galway som heter Flowerhill Equestrian Farm. De tar emot ungdomar från hela världen för att rida.
Det är en sporre när man är kille från Sverige som är van att bara tävla mot tjejerna, att få träffa andra killar och snacka häst.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Men kan de inte ha "tjejridkläder" då? När det är så små barn så är det ju ingen större skillnad på hur pojkar och flickor ser ut i kroppen. Man behöver ju inte köpa illrosa byxor, om de nu tycker det känns för tjejigt, de flesta ridkläder har ju rätt neutrala färger som mörkblått, brunt eller mörkgönt.
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Men kan de inte ha "tjejridkläder" då?
Klart att det går att ha tjejkläder. Men det blir ju en annan känsla av att veta att man har ridkläder som är speciellt lämpade för killar.
Som kille är man redan lite "utanför" när det gäller ridning i Sverige, därför är det viktigt att killarna tycker att de passar in och att de slipper kompromissa!
 
Sv: Pojkar och hästar - kläder

Klart att det går att ha tjejkläder. Men det blir ju en annan känsla av att veta att man har ridkläder som är speciellt lämpade för killar.

Fast... ärligt talat: på vilket sätt skulle de vara "lämpade för killar" (när vi talar om barn)? Ridkläder ska väl vara lämpade för ridning och ungefär detsamma lär väl gälla för pojkar och flickor om klädernas utformning? :confused:

Jag håller dock med om att det vore MYCKET bättre om Hööks och andra också kunde presentera kläderna på pojkar, inte bara på flickor. Däremot förstår jag inte på vilket sätt kläderna i sig skulle vara annorlunda utformade för att sitta på en pojkkropp...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 766
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 859
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 391
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp