Point Two Air Jacket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dannyboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 759
D

Dannyboy

Ligger tråden fel, så är det bara till att flytta den.

Jag är ute efter en ny säkerhetsväst. Jag tycker att det är sjukt obekvämt att använda "vanliga" västar, (jag har prövat massa olika i olika prisklasser, men jag vet av erfarenhet att den kommer hänga kvar i stallskåpet.) Jag vet även att det "måste ridas in, användas, men jag känner mig stel som ett kassaskåp! :crazy:

Men så prövade jag en en Point Two Air Jacket & vart totalt såld. Är det ngn som har en sådan, för & nackdelar? Förutom att de är sjukt dyr. Ser på vissa bilder att ryttarna har en "vanlig" säkerhetsväst under, kan man inte enbart använda denna väst?

Sv: Point Two Air Jacket

Den revolutionerande skyddsvästen Point Two Pro-Air Jacket är CE-certifierad och har dessutom den snabbaste reaktionstiden av alla västar - den löser ut på 0,1 sekunder tack vare en liten gaspatron som är fiffigt monterad i och kan bytas ut! Point Two Pro-air jacket är designad för att kunna bäras tillsammans med en säkerhetsväst under tävling , men den kan också bäras utan en sådan när man tex tar en avkopplande ridtur ute i skogen. Dock måste juniorer bära godkänd klass 3 väst under vid tävling.

Jag tolkar detta som att västen i sig inte är godkänd för tävling där väst krävs tex då hoppning för juniorer och för fälttävlan. Troligvis ifall det skulle bli något fel på utlösningsmanicken då är det ju bara som vilken tunn jacka som helst. Skall man bara ha den hemma behöver man inte ha väst under.

Jag uppfattar det så oxå, efter att ha läst på lite... Vet ej om den är värd dryga 6000kr....

Västen är nog värd sitt pris, när det väl smäller. Så man får väl väga risken att man flyger ordentligt i backen mot priset. Denna väst är kanske mer intressant för den som tävlar fälttävlan, rider unghästar eller liknande "högriskaktiviteter" ( ;) )

Den är godkänd för fälttävlans terrängmoment, men bara med en vanlig väst under (nästan tvärsäker på detta. Konstigt annars nämligen, med tanke på hur många den räddat livet på redan). Antar att det samma gäller juniorerna i hoppning. Seniorer i hoppning borde väl dock få använda endast luftvästen? Med tanke på att det inte finns något västkrav.

Västen är nog värd sitt pris, när det väl smäller. Så man får väl väga risken att man flyger ordentligt i backen mot priset. Denna väst är kanske mer intressant för den som tävlar fälttävlan, rider unghästar eller liknande "högriskaktiviteter" ( ;) )

Den är godkänd för fälttävlans terrängmoment, men bara med en vanlig väst under (nästan tvärsäker på detta. Konstigt annars nämligen, med tanke på hur många den räddat livet på redan). Antar att det samma gäller juniorerna i hoppning. Seniorer i hoppning borde väl dock få använda endast luftvästen? Med tanke på att det inte finns något västkrav.

Det är just därför den känns väldigt intressant, då jag rider just unghästar, och tycker att det "vanliga" västarna är obekväma.

Jag har en sådan väst. Den är lätt, smidig och jag märker inte att jag har den på mig när jag rider. Som du säger ska man ha en vanlig väst under, jag tror framförallt som skydd mot tramp osv, där den andra västen kanske inte står emot.

Jag är kanonnöjd med min, men den har ännu inte behövt lösas ut.

Tack för svar, jag har iaf bestämt mig för att köpa en :)

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 165
Senast: Unafraid
·
S
Utrustning Jag hade idag bestämt mig för att åka och köpa en säkerhetsväst, har inte tidigare använt någon men nu kändes det att det var på tiden...
Svar
5
· Visningar
4 746
Senast: fio
·
Trav Jag är på jakt efter en säkerhetsväst, egentligen 2 .. en att köra kusen på banan i och en att rida kusen hemma i. I fredags var jag på...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka