Point Two air jacket, säkerhetsväst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare saramalovgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 746
S

saramalovgren

Jag hade idag bestämt mig för att åka och köpa en säkerhetsväst, har inte tidigare använt någon men nu kändes det att det var på tiden.

Testade flera olika, bl.a. racesafe och andra lite dyrare västar men jag tyckte att det kändes så extremt klumpigt och obekvämt trots att vi spände in så att det skulle passa min kropp. Blev så besviken att jag inte köpte någon alls. Men nu har jag sett på hööks hemsida att de säljer en säkerhetsväst som fungerar som en airbag.

Den heter Point Two air jacket och kostar nästan 6000 kr. Det står att denna väst ger 45% mer skydd än en vanlig (Beta grad 3) skyddsväst. Man kan även ha den tillsammans med en "vanlig" skyddsväst men det hade ju inte jag tänkt isåfall.

Är det någon som har använt en sådan? Vågar man lita på att den verkligen fungerar? Någon annan som har tittat på denna? Mycket tacksam för svar!

Sv: Point Two air jacket, säkerhetsväst

Det är för ryggraden den ger mer skydd än en Beta 3. Inte generellt, utan ryggraden.

Tänk på att den inte uppfyller beta kraven, så tävlar du något som kräver skyddsväst måste du komb den med en vanlig.

Jag skulle, om de inte var så dyra, gärna ha en. Men inte ersätta min vanliga med den. Dock, står valet mellan en point two och ingen väst alls är ju valet självklart =)

Den verkar sjukt smidig vilket är en klar fördel! Jag tycker den verkar kanonbra, dock har jag en fundering på vad själva patronerna kostar att byta ut på ett ungefär? Någon som har koll på det?

Den ska även skydda nacken, vilket en vanlig väst inte gör.

*KL*

ANg om den fungerar, så flera FT-ryttare använder den, och finns film från fall på tillv hemsida.

Knappt 18 pund kostar en patron på tillverkarens hemsida. Blir enligt forex ca 190 kr.

Å andra sidan kostar jackan 433 pund där, vilket blir 4653 kr enligt forex. Så ganska lätt gissa patronen kommer kosta mer hos Hööks med då jackan gör det..

Så 200- 300 kr minst får man nog räkna med för patronen - plus då att det mesta tycks dyrare i Sverige..

Senast ändrad:

Puttar upp en gammal tråd. Jag har försökt läsa mig till hur mycket den faktiskt skyddar utan en vanlig säkerhetsväst under men hittar det ingenstans. Har en kroppsform som gör det hopplöst att hitta en väst som sitter bra, vilket gör att jag lämnar västen i stallet. Det här verkar som ett bra alternativ men om det inte skyddar mer än tex en säkerhetsväst för travet(som är mycket mjukare och följsammare) så är det ju bara sjukt mycket pengar att lägga ut.
Är det någon som vet?

Jag skulle aldrig våga förlita mig "bara" på denna västen, för det finns fall där den inte har löst ut. Därför är den ju inte godkänd för tävling heller..

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 445
Senast: JennyLz
·
D
Utrustning Ligger tråden fel, så är det bara till att flytta den. Jag är ute efter en ny säkerhetsväst. Jag tycker att det är sjukt obekvämt...
Svar
8
· Visningar
2 759
Senast: Amk
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 960
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka