Poäng - uppklassning - stor häst!

R

Rubensmatte

Hej!

Är det ngn som vet vad som gäller ang. uppklassningspoäng på stor häst?
Finns det några bestämmelser som säger att man t.ex. inte får starta 1,30, 1,40, 1,45 osv. om man inte har x antal nollor/poäng/placeringar i ngn annan lättare klass?

Blir ekipaget uppklassat ngn gång?
Eller blir hästen det?

Jag känner att detta kanske är ngt man borde ha koll på, men det har inte jag. tacksam för svar!! :confused:

Tr Hoppning
Mom 375
Kvalificering för häst
För att få starta i elittävling ska ekipaget under föregående eller innehavande år ha klarat minst två felfria ritter i grundomgågn på Nationell tävling eller Elittävling 1,30 hoppning eller högre.
Ryttare som under föregående år eller innehavande år fått placeringar i 1,50 hoppning eller högre får alltid starta Elittävling.

Junior
Ekipaget ska ha genomfört 3 st grundomgågnar 1,20 hoppning med högst 4 fel i varje för att få starta 1,30 hoppning. Ryttare som på detta sätt kvalat till 1,30 får starta annan häst med motsvarande kvalificering på samma höjd.

Hittar inte och vet inte om det gäller längre, någon annan som vet?
För att få starta Nationell tävling så krävs det 2 eller 3 felfria grundomgågnar i 1,30 på regional nivå.
Är jag ute och cyklar?? :confused:

Tack för svaret!

Funderar på det där du skrev om 1,30 på reg för att få starta nationell... Hur är det nu, det finns väl från 1,20 på nationell va?!? Eller startar det på 1,30? Ja, det där får man ju luska reda på.
Är ju inte jättelångti framtiden att man startar en nationell (hoppas jag inte redan gjort det i så fall...) men har ännu ingen felfri 1,30. Hrmm...

Funderar på det där du skrev om 1,30 på reg för att få starta nationell

nej läs igen för att få starta ELITtävling.

Ingen kvalifikation för att starta på nationell tävling, de gäller endast för start på Elittävling!

Det gäller att skilja på uppklassning och kvalificering.

Uppklassning ur klass x = "du är för duktig för att få starta klass x längre, då får hålla dig till högre klasser"

Kvalificering till klass x = "du har visat att du är tillräckligt duktig för att få starta i klass x"

Det är samma poäng som räknas, men för uppklassning så följer poängen hästen/ponnyn, medan det för kvalificering är ekipaget som räknas. För häst finns inga uppklassningsgränser i hoppning, så där blir man inte uppklassad, men för ponny finns det gränser även i hoppning.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 359
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 538
Hoppning Hej! Här kommer en fråga till alla ett som sysslar med banhoppning, - Hur tänker ni när ni ska och hoppar en bana? Alltså hur går era...
Svar
4
· Visningar
2 970
Senast: Kallebus
·
Träning Hej! :) Jag rider vanligtvis ponny på ridskola och hos en kompis. Jag hoppar en liten d-ponny på 80 språng vilket fungerar super än så...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: ellaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama