PNH-uppvisning *blider*

Lotus7

Trådstartare
Var på en PNH demonstration i lördags. Och gissa om jag kom hem med en massa insperation :bump:
Så nu tänkte jag insperera er andra också genom att visa lite bilder från visningen.
De som annordnade denna visning var min PNH-instruktör samt två till kvinnor. De var verkligen jätte duktiga och det var mycket lärorikt att få tillfälle att se på.
Idag ska jag träffa min tränare och en av de andra tjejerna igen och titta på när de tränar sina hästa och fota lite mer och dagen till ära lyser solen från en klarblå himel. För på demonstrationen var det spöregn vilket syns på bilderna.
Så håll till godo...

YO_070908-242_copy1024.jpg

YO_070908-194_copy1024.jpg

YO_070908-245_copy1024.jpg

Fortsätter nästa inlägg...

Sv: PNH-uppvisning *blider*

YO_070908-118_copy1024.jpg

YO_070908-119_copy1024.jpg

YO_070908-185_copy1024.jpg

YO_070908-222_copy1024.jpg

YO_070908-122_copy1024.jpg

YO_070908-220_copy1024.jpg

YO_070908-260_copy1024.jpg

Ursäkta om det blev bildbomb :rofl:
Det var så svårt att välja mellan alla 260 bilder jag tog :o

Vad är det vi ska bli inspirerade av?
Fina bilder, men hästarna ser ju inte ut att tjuta av glädje precis.

Ber om ursäkt om du inte blev inspirerad av mina bilder hoppas att någon annan kan bli det.
Det är svårt att förmedla en känsla genom bilderna. Jag är nog partisk som var där.
Tror att spöregnets effekt på bilderna kan göra så att det ser lite tråkigt ut.

Vad är det vi ska bli inspirerade av?
Fina bilder, men hästarna ser ju inte ut att tjuta av glädje precis.

Fast hästarna ser ju väldigt harmoniska ut på de flesta bilderna. Tycker jag i alla fall.
Blir absolut inspirerad!

Bollarna fungerade som fotbollar, fast åt hästarna.
De gick helt enkelt och sparkade dem framåt med hovarna, såg jätte roligt ut och det tyckte de också. De var riktigt skickliga och kunde förflytta bollarna långa sträckor, de var nog bättre på att dribbla bollarna än vad jag skulle vara :o :rofl: Jag är helt avsaknandes av bollkänsla.

Roligt att höra.
Ja, hästarna var väldig harmoniska, lugna och sammarbetvilliga.
De var uppmärksamma så sina "ledare" och man såg riktigt hur de vill göra rätt hela tiden, väldigt ambitösa.

Fina bilder. En sak har jag funderat på, det verkar alltid vara en viss sorts häst på såna här uppvisningar. Det är hästar som gillar att röra på sig.. Om man har en som av naturen är en low-spirit och som kan ligga i hagen och sova halva dan, och dessutom är konstant fet oavsett foderstat? Vad händer då?

Kul att de spelade lite fotboll! Det brukar ge en liten energikick till de flesta hästar (tror det beror mycket på att "motspelaren" människan ofta skrattar och är glad). Jag fick en sån boll fast grön i studentpresent, så vi har spelat en del i sommar. Han är så dålig förlorare bara, så fintar man bort honom eller gör tunnel vill han inte vara med mer. ;)

Det var faktiskt både och.
Andalusiern och Conemaran (stavning?) var spralliga och showiga medans de två halvbloden var av den bekväma typen, men de var lika duktiga. En showig häst är ju ofta häftigare att titta på men prestationsmässig var de lika bra och de med lite latare hästar har ju säkerligen lagt ned mer jobb för samma resultat.

Bilder på de lite "lata och feta" :rofl: *inge illa menat*

YO_070908-222_copy1024.jpg

YO_070908-015_copy1024.jpg

YO_070908-014_copy1024.jpg

Jag är emot vissa delar av PNH, det ska inte stickas under stolen med.
I rätt händer och med människor som faktist tänker på konsekvenser och orsak med övningar så är det bra.
I fel händer, där människan gör bara för att göra, är det dåligt. Förvisso gäller det med det mesta men en av grunderna inom PNH är jag starkt emot. Nu ska vi inte dra upp det hära.

Vad jag ser på bilderna är hästar som lärt sig. Det innebär inte kommunikation, det innebär lydnad.
Hästarna visar raftigt att de ogillar läget, flera av dem har bakåtslickade öron i de mer dominanta övningarna. Visst kan en häst lägga bak öronen när den är koncentrerad, med det är inte frågan om här.
Det går att se skillnad på precis som man ser skillad på en häst som tuggar för att den tänker, och föltuggning. Hästen tugagr i båda fallen, men det ser helt annorlunda ut jämfört med varandra.

Visst kan det vara imponerande att se hästarna göra allt det hära. Det är väldigt bra att de kan utföra allt det hära tillsammans. Men jag motsätter mig att göra övningar, iallafall i showsyfte (dvs på uppvisningar) där hästen ifrågasätter ledarskapet som de gör genom att visa dominans (lägger bak öronen).
Har man det "problemet", dvs att hästen itne ser en som sin ledare, ska man inte riktigt ännu ha uppvisning, och har man det ska man åtminstånde undvika de övningar där hästen och människan har kommunikationsproblem, eller dominansproblem.

Tack för bilderna. De var bra knäppta.
Inget fel på vädret.

Tycker du att hästarna utstrålar harmoni på t ex de 2 bilderna där det är en hästtransport i bakgrunden, och skimmeln står på bakbenen?:confused:

Vill bara berätta att PHN är inte omtyckt i sitt land USA. Dom kallar honom Horse abuser. Jag kan inte själv uttala mig om de då jag aldrig provat på de. Men så säger dom iallafall.Jag tycker personligen inte om spöna i högsta hugg . Själv använder jag aldrig spö. Finns bättre grejer att visa vad man vill. De är min mening.
Själv har jag varit hos gamle Monty och han har ju oxå en del goda ideer. Ta lite av varje och se vad som passar är alltid bäst.

Spöet är inte till för bestraffning utan skall användas som en förlägning av människans arm.
Jag tycker, personligen dvs Min åsikt, att man inte ska behöva använda något annat än sin egen kropp för att förmedla signaler.
Precis som jag anser att spö till häst inte ska behövas.
Behöver man spöet för att bättre förmedla sina signaler har man inte lagt ner nog med tid på att utveckla kommunikationen mellan häst och människa utan har tagit genvägar till och för resultat.

Jag är emot genvägar.

Carotstick är en av alla de "gear" som säljs dyrt.
En inriktning (dvs ex PNH) som kräver att man köper mer och mer utrustning för att kunna klara av att utvecklas är på väg åt fel håll.
NH är att bli så naturlig som möjlig och skapa en kommunikation utifrån hästens naturliga sätt att kommunicera och aggera, då ska vi ta bort utrustning och hjälpmedel, inte byta ut dom.

Däremot har de som är på bilden säkerligen lagt ner stor möda på att kunna utföra det de gör.
De är säkerligen mycket duktiga på PNH och de har säkerligen utvecklats mycket tillsammans med sina hästar.

Det innebär dock inte att jag tycker mer om PNH, det innebär att jag personligen (min åsikt) tycker att de slösat bort sina talanger.

Med det sagt har jag säkerligen förolämpat en hel drös här inne.
Jag vill påpeka att det är min personliga åsikt och därmed inte behöver innebära Den Slutgiltiga Sanningen.
Däremot har jag fakta och kunskaper bakom mina uttalanden, baserade på hästens naturliga kommunikation och flockbeteenden. Mina kunskaper, och därmed mina hävdande uttalanden, kommer från kunskap om etologi, läran om djurs beteende.

Det finns många sanningar och alla sanningar stämmer inte överens med alla hästar, eller alla människor för den delen.
Vad jag skulle vilja är att alla ifrågasatte den kunskap de blir tilldelade på ett etologiskt och filosofiskt plan.
Dvs, "Det jag nu gör... vad har det för konsekvenser för hästen sett ur dess naturliga beteendes perspektiv?"

Ex.
Filosofiskt:
Har vi rätt att slå en häst (inget med PNH att göra).
Nej det har vi inte, vi är inte över någon annan varelse i värde och hästen är inte vår slav.

Etologiskt:
Vad blir konsekvenserna av att jag slår hästen?
Hästen ser oss som en dålig individ som försöker vinna rang genom våld. En sådan individ lyssnar inte hästen på vid fara.

Lite flummigt och blev lite ot. Sitter på skolan just nu.
Hoppas det skickar lite blänkare och funderingar till er dock.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 491
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama