diabla

Trådstartare
Mitt sto har ett väldigt upp och ner humör och vissa dagar är hon otroligt sur.
hon har sparkat sönder boxväggen 3 ggr.
Biter mot alla hästar som går förbi hennes box.
hon har till och med sparkat en person och bröt dens ben när hens häst kom för nära mitt sto!
om jag rider i manegen och andra hästar också är där inne så lyssnar hon inte alls utan bara håller koll på de andra hästarna och om de kommer för nära lägger hon öronen bak, biter efter dom och swishar med svansen.
så fort de går och jag är själv i mangegen slappnar hon av och blir som en annan häst.

Jag bor i australien och här finns det en sorts p-spruta som heter Regumate man kan ge hästarna. men det är otroligt dyrt. man kan också ge det som ett pulver imaten men om man tar i det kan man bli infertil så jag är väldigt rädd för det.

sen finns det olika tillskot man kan ge som är mer naturliga men jag vet inte vad jag ska tro om dom. Jag menar det ändå som fungerar för personer är ju hormon behandlingar som Ppiller, det fungerar ju inte att dricka te för att PMS ska gå över direkt.

Vad ger man ston i Sveirge för att de ska ha ett mer jämnt temperament? finns det något liknande som regumate I sverige?

funkar det - funkar det inte?
 
Nu hade mitt sto långt ifrån så stora problem som din häst har men det märktes tydligt att hon inte mådde bra. Hon blev ledsen och nedstämd, hade tydligt ont i magen och ville inget alls. Hon är vanligtvis en mycket glad, snäll och positiv häst som alltid är med på allt så skillnaden var verkligen enorm. Jag gav henne munkpeppar och efter att en hel brunstcykel hade gått var alla problem som bortblåsta :) Jag har gett henne munkpeppar i åtta år nu under brunsttiden och det fungerar fortfarande lika bra.

Jag ger alltså ren munkpeppar, dvs kornen. Till min som väger ca 400 kg ger jag en msk/dag men jag vet att jag gav något mer i början. Hon gillar verkligen kornen så det är inga problem att få i henne det, hon kan äta det bart om så är och hon är annars ganska kräsen med vad hon äter.
 
När det kommer till PMS som du beskriver, så brukar sällan munkpeppar hjälpa, då får man ta till örtblandningar. De går att köpa i Sverige och kanske är det möjligt att skicka till Australien, men det måste du nog kolla för de har rätt hårda införsel regler när det kommer till växtbaserade saker.
 
Alla större fodertillverkare brukar ha örtmixar för "stoighet". Finns säkert i Australien också.
 
Är det samma häst som du skrev om i en annan tråd? Den som var oliksidig och hade nåt vajsing med SI-leden och som behövde sprutas lite då och då?
 
Ja det är samma häst.

Det här med humöret är alltid värst precis innan hon blir brunstig. Det har varit jätte svårt för henne nu med alla vallackar i två dagar, men igår kväll började hon bli brunstig (lyfta på svansen och skvätta när hon kissar) så förhoppningsvis går det över snart.

Fungerar det som för människor, att PMS är värst precis innan man får mensen?

Vad finns det för örtmixar, har ni namnet på dom eller innehållet så jag kan kolla upp.
 
Stroppy mare Dodson&Horell. Nightmare Hormonal Mare Supplement Equimins, finns som både torr ört och flytande.
 
När det kommer till PMS som du beskriver, så brukar sällan munkpeppar hjälpa, då får man ta till örtblandningar. De går att köpa i Sverige och kanske är det möjligt att skicka till Australien, men det måste du nog kolla för de har rätt hårda införsel regler när det kommer till växtbaserade saker.

På mitt sto hjälper iallafall munkpeppar och jag har både läst om och pratat med många stoägare där munkpeppar har hjälpt otroligt mycket.
 
På mitt sto hjälper iallafall munkpeppar och jag har både läst om och pratat med många stoägare där munkpeppar har hjälpt otroligt mycket.
Det finns säkert de som får hjälp, men med en så utvecklad PMS som beskrivs här så har jag då inte samma erfarenhet, dels för egen del men även för andra ston som först provat munkpeppar. Tyvärr brukar folk resignera om resultat uteblir, och tror då inte heller att det finns annan hjälp att få.
 
Med ett sto med så uttalat stora problem hade jag faktiskt funderat mer på veterinära insatser än örter. Absolut inte fel prova örter och fungerar det är det toppen, men jag hade inte mixtrat med att prova så mycket örter så länge innan jag vänt mig till vet.

Jag har ingen aning om hur regelverk etc ser ut där down under, eller vad som finns tillgängligt. Men jag skulle börja med en ordentlig gynundersökning och den diskutera de alt som finns, tex lägga in kulor i livmodern.

Men håller tummarna att örter hjälper!
 
Det finns säkert de som får hjälp, men med en så utvecklad PMS som beskrivs här så har jag då inte samma erfarenhet, dels för egen del men även för andra ston som först provat munkpeppar. Tyvärr brukar folk resignera om resultat uteblir, och tror då inte heller att det finns annan hjälp att få.

Nej resignera kan man inte göra. I mitt stos fall stod det mellan veterinära åtgärder eller prova örter för så dålig var hon. Att rida var inte ens att tänka på och jag hade ute veterinären flera gånger innan jag insåg vad problemet var. Jag valde att ge munkpeppar en ärlig chans eftersom jag tror i detta fallet att det är skonsammare för hästen än veterinära åtgärder (stoppa kulor i livmodern) och det fungerade ju för henne. Stroppy mare och liknande blandningar gav ingen effekt på henne alls. De är ju individer och olika saker fungerar olika bra på individnivå.
 
Jag bor i australien och här finns det en sorts p-spruta som heter Regumate man kan ge hästarna. men det är otroligt dyrt. man kan också ge det som ett pulver imaten men om man tar i det kan man bli infertil så jag är väldigt rädd för det.
Så den finns injicerbar och som pulver där. Här (i Finland; finns den i Sverige?) finns den enbart som orallösning (alltså vätskeform). Det verksamma ämnet i Regumate är altrenogest, som är en syntetisk progestagen, alltså ett hormon. Används för att skjuta upp eller avbryta brunsten.

Man (i synnerhet kvinnor :) ) skall vara försiktig med hanteringen, då den lätt sugs upp genom huden. Med rätt hantering (bl a med att använda skyddshandskar) skulle jag nog säga att risken är mycket liten (dammar pulvret lätt?). Uteslut inte helt det här alternativet (men om du hittar något annat som fungerar är det ju bra :)).

Edit: stavfel
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 103
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 135
Senast: exotic
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 487
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp