Plugga till tenta- hur lägger ni upp det?

Mirre

Trådstartare
Hur lägger ni upp studerandet inför en tenta?
Läser ni mest i böckerna, kollar anteckningar eller power points från föreläsningar?
Vad tycker ni funkar bäst?
Hur får ni allt att sitta till tentadagen?
 
Det beror helt på vad det är för kurs.

Är det en kurs där man behöver ha koll på stora koncept eller en där man behöver ha koll på massor små detaljer med massor konstiga ord? Helt olika sätt att studera till nämligen.

Med stora koncept så pluggar jag rätt lugnt, går igenom dem någon gång, har någon diskussion med någon kursare osv...

Är det mer detaljer och tusen olika ord som måste kommas ihåg så pluggar jag in sånt som glosor typ. Det är väldigt sällan jag läser i böcker, det går för långsamt för att man ska hinna läsa allt och komma ihåg allt. Powerpoints kollar jag gärna över, kanske även anteckningar. Och upprepa upprepa upprepa.

Så det beror väldigt på.
 
Det beror på kursen! Och hur mycket tid jag har...

Känns kursen mer faktabaserad brukar jag gå igenom föreläsningarna före kurslitteratur, eftersom det examinatorn tycker är viktigast ofta belyses på föreläsningarna. De flesta kurser jag har haft har man inte ens behövt öppna boken (men det är absolut ingen garanti). Har man tid, eller vet att föreläsningarna inte täcker allt material, gör jag förstås både och.

Jag jobbar gärna på något interaktivt sätt såsom flashcards eller sammanfattningar (skriftliga, muntliga till kurskamraten, vadsom liksom). Har jag varit riktigt duktig under kursens gång har jag färdiga flashcards/sammanfattningar/egengjorda quiz jag kan öva på, men oftast får jag göra det under tenta-p. Bara att göra instuderingsmaterialet själv lär man sig mycket av, även om man sen inte hinner själva övandet! Särskilt flashcards rekommenderar jag varmt.

Är tentan mer baserad på förmågor (tänk en mattetenta t. ex.) så räknar jag på gamla tentor. Om det är snålt med gamla tentor räknar jag på lektionsuppgifter. Jag försöker alltid tänka på uppgiften först, inte bara titta igenom exempeluppgifter och lösningar.

Oavsett är det inte helt fel att försöka få en känsla för hur tentan är upplagd innan man sätter igång, så jag börjar alltid med att skumma igenom en gammal tenta. Saknas dessa kan man ibland få hjälp av äldrekursare, eller tjata lite på examinatorn. Många tentor har varit väldigt typade i mitt program, så man kan planera plugget efter frågorna. Jag försöker också lösa minst en tenta, men det kanske är först senare i tenta-perioden, när jag redan pluggat lite.
 
Hur lägger ni upp studerandet inför en tenta?
Läser ni mest i böckerna, kollar anteckningar eller power points från föreläsningar?
Vad tycker ni funkar bäst?
Hur får ni allt att sitta till tentadagen?
Normalt sett, om jag har tid, så gillar jag att först läsa kurslitterturen för att få en helhetsbild. Ibland med strykningar på viktiga saker. Sen går jag igenom anteckningar och powerpoints ett par gånger. Sen går jag tillbaka till kurslitteratur och bläddrar mer, läser igenom svåra/viktiga avsnitt igen och repeterar. Om det är riktigt klurigt kan jag göra något ytterligare, såsom memory, mindmap eller liknande. Det jag tycker är svårast är utantillkunskap, såsom många namn på saker som ska präntas in i huvudet. Där får jag slita mer. Matte, system, sammanhang osv går lätt.
 
Just ja, gamla tentor är offentliga, så jag begär alltid ut gamla tentor för att se vad som brukar vara med, och pluggar på dem en del.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 236
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Squie
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp