Kryp i skafferi

Acto

Trådstartare
Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små skalbaggar. Hittade även en larv i riset, som egentligen är oöppnat men jag såg stt det var en öppning i tyget (asiatiskt ris där förpackningen är en tygpåse). Larven hade i princip identisk färg som riset så det var en ren "tur" att jag såg den. Har inget problem med kryp utomhus men tycker det är så obehagligt att hitta dom bland mat. Krypen/skalbaggarna låg på rygg när jag såg dom så jag antog att dom var döda. Det var dom inte upptäckt jag när jag la dom på köksbänken - dom började röra på sig när jag tittade bort.
  • Någon som vet vad det är för något kryp?
  • Hur får man bort dom?
  • Mat i tillstängda plastburkar borde vara säker eller hur?
  • Hur är det med övriga gryn såsom couscous, matvete, ris osv. Dessa har jag i sina originalförpackningar så helt tillstängda är de inte. Är det bara att slänga allt?
  • Hur är det med kex, kakor, fröknäcke och liknande? Dessa har också förvarats i originalförpackningen så helt tillslutna är dom inte.
Har ingen bild på larven men på "skalbaggarna"/krypen.
20241015_181136.webp
 
Släng. Allt.
Utom det som finns i stängda burkar av plast eller glas. Släng allt och sanera. Annars har du snart nya :( Jag förvarar så mycket som möjligt i burkar och har lärt mina barn det också, de har sett hur jobbigt det är att slänga alla sina skafferivaror och sedan köpa burkar och sedan nya varor. Dyrt och jobbigt. Nu har jag i stort sett bara en oöppnad förpackning mjöl som kan bli invaderad, Dotterns farmor hade värre invasion än vad jag hade, där återkom det flera gånger. Tror de kom från affären hon handlade i. Det är äckligt och hemskt tycker jag.
 
Ut med allting som föregående talare skriver. Kasta precis allting som inte är i tätslutande konserver, glas- eller plastburk (med stängda lock alltså och utan hål). Sen städar du allt skafferiturymme, dammsug och torka med rengöringsmedel. Det är ett helvete att få in såna där så jag hoppas att du bara har dem i skåpet. Jag bodde på ett ställe där de trillade ut ur fläktkåpan, inte vet jag om de levde gött på godsaker inne där, jag flyttade och skurade ur hela fläktkåpan på insidan och jag såg ingen då så jag hoppas att de inte är kvar ännu...

Edit: När du städat klart kastar du dammsugarpåsen direkt och samma med trasan du torkat med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp