Plötsligt snubblig häst?

Swe165

Trådstartare
Min häst har börjat snubbla med ena frambenet när jag rider. Detta har aldrig varit ett problem förrens nu. Det händer främst i skritten. Någon som vet vad detta beror på?
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Haha innan man vänder sig till vet så kan man ju höra om någon här vet. Finns en DEL här som är duktiga :)
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Det kan bero på att den har ont.
En väns häst var väldigt snubblig, visade sig vara halt på bägge fram.
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Tyvärr så tänker jag ledinflammation lågt fram när någon säger att hästen är snubblig. Men visst kan det bero på en hel rad med saker. Lång i tån t ex, eller att hästen börjat se dåligt (dock brukar man ju märka mer saker än att den bara snubblar i skritten då)..

Mvh Domino_s
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Smärta. Hästen får ont i någon del när den lyfter, och gör det därför snabbt och slarvigt varpå den snubblar. En klar indikator på hälta.
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Min har varit det pga hälta. Hälta i bak, som gjorde att hästen lade över vikt på fram och överbelastade.
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Min häst började bli snubblig när jag red förra året. Vi provade att sko om, och hovslagaren sa att hovarna blivit mjukare pga. mycket fukt ifrån leriga hagar och hon fick som "blåmärken" i sulorna när hon gick på stenar på grusvägar. Hon fick gå med heltäckande sulor i ca. 4 månader (kunde rida normalt), och efter att blåmärkerna läkt ut har det inte varit några problem efter det :)
 
Sv: Plötsligt snubblig häst?

Har du kollat synen på hästen? Om inga andra lösningar på problemet hittas kanske det kan vara en idé att kika på.
 

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp