plötsligt slö häst??

solhattar

Trådstartare
Min islänning har alltid varit pigg och glad vid uteritt men dom senaste gångerna har han varit lite slö vill inte riktigt springa,har tagit dom från bete eftersom ena reagerade lite,så nu går de endast på hö.Funderar på om det bara är att de fäller hår för han går inte speciellt hårt rider ca 4 dagar i veckan och mycket skritt i skogen.Han är inte heller halt har genomsökt han ordentligt och hittar ingenting.Kan det vara att han har fått nån mask,ska ta prov här om nån vecka men vet inte om dom brukar reagera så här då..vad är nästa steg jag ska göra,frisk och så i övrigt,men problem med mycket knott nu???Ska jag ge havre kanske??

Sv: plötsligt slö häst??

Eftersom min häst visat sina fånganfall genom mindre bjudning så tänker JAG direkt fång. Men det finns massor av olika orsaker till minskad bjudning på häst.
Bättre att ta det säkra före det osäkra att åka till klinik. Om det är fång som spökar ska du INTE ge havre.

Men brukar det visa sig så här sent tog bort dom från gräset för 2 veckor sedan och han har varit pigg till för nån dag sedan.Har också haft stenkoll på puls i hovar och han får 6 kg hö om dan och INGET gräs,ska det verkligen vara fång då,kommer springande i hagen i varje fall,nej jag tror nog på nått annat..Men vad???

Min islänning har oxå börjat bli slö i skogen. Hon var mycket piggare innan. Men hon brukar bli sådan på sensommaren .
Det går ett par veckor sen är hon pigg igen. Vet inte om det har med pälsfällningen att göra.

Okej men då r det fler hästar som blir så här normalt,funderar på att ta in honom några nätter så han får sova ut ordentligt om det är så att han inte kan slappna av helt ute..

Min blev slö i vintras och det visade sig vara fång.
Han blev kortare i steget till att börja med, och detta var innan puls och varma hovar.
Avråder från havre och kraftfoder till att börja med för säkerhets skull.

Många islandshästar blir slöa när de byter päls, ofta går de till vila så här års. Så fort pälsen slutar piggnar de till igen.

Havre/korn är inget man ska ge bara för att få en pigg häst. Stärkelsen i det är inget bra för islandshästar. Det räcker med betfor.

Om du är osäker på fång måste du kolla upp det först.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 661
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka