Plötsligt oregelbunden mens?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag vet att ni inte är läkare, barnmorskor, gynekologer etc.... Iallafall inte de flesta av er. Men ni brukar kunna ha vettiga teorier ändå tycker jag, och jag orkar inte riktigt kontakta vården för en sån här simpel och obetydlig fråga.
Hursomhelst så har min mens "alltid" (många år) varit väldigt regelbunden och jag har vetat vilken dag den kommer, enstaka undantagsfall har den kommit sent kvällen innan.
Så nu helt plötsligt har jag (som vanligt) haft en mindre ägglossningsblödning, som inte riktigt har slutat, och lite drygt en vecka senare kom mensen :confused: Alltså 6 dagar för tidigt.

Någon som har en teori om varför det blivit så? Är min kropp i total obalans? Har jag en könssjukdom? Är jag gravid? :eek: (Jag har inte haft sex sedan typ januari så det senare tror jag ju inte)
 
Stress? Ändrad kost? Ändrad motion? Ändrade andra livsvanor? Mycket kan påverka hormonerna. Jag hoppade över en hel ÄL + mens när jag hade varit utomlands, troligen pga stress... Om den inte forsätter krångla skulle jag inte oroa mig :)
 
Stress tror jag iallafall inte, senaste veckorna har jag varit mindre stressad än normalt. Ändrad kost/motion/livsvanor, nja inget långvarigt, jag hade några dagar då jag åt väldigt lite och så fort jag började äta ordentligt igen kom mensen, men det var såpass kort period så det borde inte kunna mixtra så väldigt med kroppen...
Men håller den sig som den ska fortsättningsvis är det väl som du säger inget att oroa mig för, jag gillar bara när saker och ting håller sig till schemat :p
 
Kapar tråden lite: min mens brukar vara regelbunden, sånär som på någon dag ibland. Nu är den tre veckor (!) sen. Tycker inte att jag stressat eller gjort något annat som kan påverka. Har gjort två gravtest, det senaste idag, som båda var solklart negativa.

Bör jag kontakta någon mottagning, eller kommer svaret ändå bara vara att jag ska vänta och se? :)
 
Kapar tråden lite: min mens brukar vara regelbunden, sånär som på någon dag ibland. Nu är den tre veckor (!) sen. Tycker inte att jag stressat eller gjort något annat som kan påverka. Har gjort två gravtest, det senaste idag, som båda var solklart negativa.

Bör jag kontakta någon mottagning, eller kommer svaret ändå bara vara att jag ska vänta och se? :)

Sådär var det för mig i början av sommaren, jag gick omkring i flera veckor och var livrädd att jag var gravid... Månaden därpå kom den dock som vanligt, så jag antar att det bara var min kropp som kände för att skippa det där med mens en månad. Jag hade inte heller stressat särskilt mycket eller gjort något annat utöver det vanliga, utan det bara blev så den gången verkar det som!
 
@_Charlotte_ : Jag tycker mig ha läst nånstans att mensen kan ändras i sin regelbundenhet med åren, fast det har nog mest gällt att den går från oregelbunden till regelbunden i och för sig... Men kan det inte vara så enkelt tror du, att det har ändrats lite eller att det "bara blev så" den här gången? Graviditet låter det ju verkligen inte som att du behöver oroa dig för, och hade jag varit du hade jag tagit det lite lugnt med allt det andra också ett tag. Om samma sak händer om en månad eller om du får några vidare problem kan det ju vara en idé att kontakta gyn, men som det är nu tycker jag inte att det låter som något att stressa upp sig över. Kroppen är som den är, och ibland är den lite konstig och oförutsägbar! :)
 
Min mens har inte strulat en enda gång på dom typ 14 år jag haft den, inte ens efter aborten för 1 år sedan.. men nu jävlar har den pågått i 12 dagar hittills!!!
Absolut inte mycket varje dag..men ändå, jag blöder, det är inte ens sådär brunaktigt som det brukar vara i slutet på mensen! Börjat få blodsockerfall oftare, både när jag ätit och när jag är hungrig.. trött och hungrig oftare än vanligt!

Barnmorskan sa att det kan bli så ibland med minipiller.. men jag blir supernojjig och har bokat in cellprovtagning :p

(Och nej jag är inte heller gravid, testade för några dagar sen)
 
Tränar du mycket? Min blev förskjuten någon vecka eller två när jag tränade som hårdast

Nej, har tom trappat ner lite under sommaren, så det kan det inte vara heller.

@Mineur Ah men då väntar jag och ser.

Jag tror att den är på gång nu, fick tårar i ögonen när jag lyssnade på P3 dokumentär nyss. :angel: :D
 
Tror ni det kan vara nå't smittsamt? Min mens är också sen. Precis som @Mammas misstänker jag dock att den är på väg, för jag bölade när snöret på min högra converse gick av imorse när jag knöt skorna.:up:
 
Senast ändrad:
@Mammas du kanske helt enkelt hoppade över en ägglossning, och då kan mensen bli ett par-tre veckor sen. Den kommer först då slemhinnan är så tjock att den inte orkar hålla ihop längre.
 
Tror ni det kan vara nå't smittsamt? Min mens är också sen. Precis som @Mammas misstänker jag dock att den är på väg, för jag bölade när snöret på min högra converse gick av imorse när jag knöt skorna.:up:

Haha! :D

@em-pirre Aha, det visste jag inte. Ja, den borde komma nu snart tycker jag. Blir den mer riklig än annars när det sker, jag tänkte om den hunnits bildas mycket längre? :)
 
På dag 58 kom den äntligen! :up:

Nu är jag grinig för att min livmoder förvandlats till en ömmande vattenmelon. :meh: :p
 
På dag 58 kom den äntligen! :up:

Nu är jag grinig för att min livmoder förvandlats till en ömmande vattenmelon. :meh: :p
Amen, sista'! Hur många dagar sent vet jag ej(tror att senast var i juni:confused:), men menshelvetet är här nu. Med värk och nerver i kläm.:arghh: Jag är väl eh, glad?
(Höll på att trycka "gilla" på ovanstående inlägg, men nån måtta får det vara:p)

Undrar om detta betyder att jag kan räkna senaste månadens deppighet som pms?
 
Amen, sista'! Hur många dagar sent vet jag ej(tror att senast var i juni:confused:), men menshelvetet är här nu. Med värk och nerver i kläm.:arghh: Jag är väl eh, glad?
(Höll på att trycka "gilla" på ovanstående inlägg, men nån måtta får det vara:p)

Undrar om detta betyder att jag kan räkna senaste månadens deppighet som pms?

Jag hade haft noll koll utan min mensapp. :angel: Hade det inte varit för den hade jag förmodligen inte ens vetat att den var sen. :p

Skönt att din är här, hoppas den är över snart! :D

Och lätt att det räknas som PMS! Eller höstdepp?
 
Jag lånar tråden lite...

Min mens har varit konstig (!).
Nummer 1, jag blöder så lite att jag skulle klara mig med ett enklare trosskydd. I vanliga fall får jag tömma koppen 3 ggr/dag första 2-3 dagarna.
Nummer 2, min mens är som en klocka i vanliga fall, nu har den hoppat över varannan gång, som det verkar. Skulle fått mens för 3 dagar sen och min pms har upphört, brösten är inte ömma längre och jag har inte längre den där känslan som man har strax innan mens helt enkelt, så jag antar att den helt enkelt inte tänker dyka upp denna månad heller.

Min vanliga 7 dagarsmens har blivit 3-4 dagar.

Jag har haft den vanliga PMSen dock, svettas som en gris så att täcket är genomblött på nätterna, trots att jag mest ligger och fryser.



Jag börjar fundera, kan det vara klimakteriet? Visst är det extremt tidigt när man är 27, men är inte dessa tecken ganska tydliga tecken på klimakterie?

Jag är i övrigt frisk så vitt jag vet, har en depression just nu, men inte på den nivån att det borde påverka mensen, tycker jag iaf inte.

Hur pass länge kan man vänta med att kolla upp sådana här saker?
 
Jag lånar tråden lite...

Min mens har varit konstig (!).
Nummer 1, jag blöder så lite att jag skulle klara mig med ett enklare trosskydd. I vanliga fall får jag tömma koppen 3 ggr/dag första 2-3 dagarna.
Nummer 2, min mens är som en klocka i vanliga fall, nu har den hoppat över varannan gång, som det verkar. Skulle fått mens för 3 dagar sen och min pms har upphört, brösten är inte ömma längre och jag har inte längre den där känslan som man har strax innan mens helt enkelt, så jag antar att den helt enkelt inte tänker dyka upp denna månad heller.

Min vanliga 7 dagarsmens har blivit 3-4 dagar.

Jag har haft den vanliga PMSen dock, svettas som en gris så att täcket är genomblött på nätterna, trots att jag mest ligger och fryser.



Jag börjar fundera, kan det vara klimakteriet? Visst är det extremt tidigt när man är 27, men är inte dessa tecken ganska tydliga tecken på klimakterie?

Jag är i övrigt frisk så vitt jag vet, har en depression just nu, men inte på den nivån att det borde påverka mensen, tycker jag iaf inte.

Hur pass länge kan man vänta med att kolla upp sådana här saker?

När mensen har varit borta i sex månader så bör man utredas för varför mensen har försvunnit men man kan självklart söka hjälp tidigare också.
Jag tror inte att du är i klimakteriet redan. Det hade varit extremt tidigt. När man kommer i klimakteriet så brukar det inte vara så jämt som att mensen hoppar över varannan gång och man brukar snarare blöda mer än mindre men det kan självklart vara olika. Jag tror snarare att det beror på depressionen. Det är en vanlig orsak till att mensen börjar bete sig annorlunda.
Om du vill veta om du är i klimakteriet så är det bara att ta ett blodprov så vet du sen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har haft regelbunden mens så länge jag kan minnas, och aldrig någonsin haft någon typ av blödning mellan menstruationerna. Men så igår...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
41 026
Senast: chio
·
Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 217
Senast: Tora
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp