Plötsligt halt

fiaskurken

Trådstartare
Hur länge väntar ni vid plötslig hälta innan ni kontaktar veterinären?
Pållen markerar fram, men är inte varm, svullen eller öm någonstans... Ser nästan ut som om det sitter i bogen, hur yttrar det sig om de tex. har sträckt sig och behöver detta vet.behandlas? Tänkte vänta över helgen och sen ringa om det inte blivit bättre ( sen i torsdags)

Sv: Plötsligt halt

När min kille blev halt lät jag honom vila från en onsdag till måndag men då det inte ville släppa eller blev bättre ringde jag vet och frågade lite först och förklarade vad jag såg kände mm.. men sen fick de komma ut.

Jag brukar i regel ringa och fråga om det verkar vara mer än nåt litet... sen avvakta ett par dagar och sedan åka in till Strömsholm.

Vi har precis råkat ut för ungefår samma problem .Halt men ingen svullnad eller värme.Vi tog ut vet .efter ett dygn då vi inte hade ngn aning vad det var. Tur var det för han hade fått en kraftig smäll längst upp på bogbladet ( inget vi hittat själva) Nu ska han stå 3veckor och så ¨får han metacam

Han är nyss ihopsläppt med ny häst + att ett av stona i annan hage har sprängt staketet och farit in till de andra hästarna här häromdagen så det är ju mkt möjligt att nåt sånt har hänt :crazy:

Han skulle få vistas i mindre hage ,men endast det .Ingen skritt vid hand förutom till och från hagen . Absolut inga hagkompisar .
Återbesök om 3 veckor , om det ej är någon förbättring så åker han i boxhage.
Nu har han stått 6 dagar och är full av energi .

vet. kommer ut imorgon. Mitt största problem om det blir boxvila/ sjukhage ordinerat är att han defenitivt inte håller sig lugn, gör nog mer skada, men samtidigt busar de ju som sjutton i hagen.... *suck*

Jag brukar vänta någon vecka om det är något ovanligt och hästen inte är väldigt halt. Har det inte släppt sen är det bara att boka tid för hältutredning på kliniken. Ingen idé att ta ut veterinären eftersom man ändå oftast behöver röntga och fixa.

Jag ska ändå vaccinera och vet. måste konturbestämma totton inför passinförskaffningen, så jag tänkte det var lika bra. Annars har jag rätt nära till kliniken, men vill helst att ägaren är med då, och hon är i canada denna vecka. Usch, trist sånt här :smirk: Har ju precis skickat iväg min andra häst med hovledsinflammation som inte ville gå lver och så händer det här med nya FODERHÄSTEN :cool:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
673
Senast: tara
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 133
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama