LillaM
Trådstartare
Helt plötsligt har min häst börjat få sprickor i hovarna. Hon har haft kanonfina hovar ända fram tills för en månad sedan ungefär. Det började med en spricka i en bakhov, som ser rätt djup ut, nästan som ett litet hål Sedan har det ploppat upp en spricka i alla hovar utom en. En av sprickorna sitter rätt högt upp på hoven och går horisontellt ca 2-3 cm. Hästen får biotin sedan ca ett år tillbaka och jag penslar nu hovarna med olivolja dagligen. Kan ju vara svårt att svara på mina frågor utan att se på hästen men ni kan tala om om ni varit med om ngt liknande osv.
Jag funderar mkt på vad detta plötsliga sprickande kommer ifrån? Har någon ngn teori? Kan det vara det varma, torra vädret? Tycker det är så konstigt att hästen aldrig någonsin tidigare i min ägo (4 år) haft en enda spricka i hovarna o nu fått så många. Kan det verkligen vara vädret? Saknas något i fodret, har hon någon brist? Är linfrön bättre än biotin? Har ni märkt att era hästars hovkvalite försämrats sista tiden?
Detta är alltså inte en tråd om vilka metoder som är bäst, vattenbad, oljor osv, såna trådar finns det ju redan.
Jag funderar mkt på vad detta plötsliga sprickande kommer ifrån? Har någon ngn teori? Kan det vara det varma, torra vädret? Tycker det är så konstigt att hästen aldrig någonsin tidigare i min ägo (4 år) haft en enda spricka i hovarna o nu fått så många. Kan det verkligen vara vädret? Saknas något i fodret, har hon någon brist? Är linfrön bättre än biotin? Har ni märkt att era hästars hovkvalite försämrats sista tiden?
Detta är alltså inte en tråd om vilka metoder som är bäst, vattenbad, oljor osv, såna trådar finns det ju redan.