Plötsliga hovsprickor...

LillaM

Trådstartare
Helt plötsligt har min häst börjat få sprickor i hovarna. Hon har haft kanonfina hovar ända fram tills för en månad sedan ungefär. Det började med en spricka i en bakhov, som ser rätt djup ut, nästan som ett litet hål :confused: Sedan har det ploppat upp en spricka i alla hovar utom en. En av sprickorna sitter rätt högt upp på hoven och går horisontellt ca 2-3 cm. Hästen får biotin sedan ca ett år tillbaka och jag penslar nu hovarna med olivolja dagligen. Kan ju vara svårt att svara på mina frågor utan att se på hästen men ni kan tala om om ni varit med om ngt liknande osv.

Jag funderar mkt på vad detta plötsliga sprickande kommer ifrån? Har någon ngn teori? Kan det vara det varma, torra vädret? Tycker det är så konstigt att hästen aldrig någonsin tidigare i min ägo (4 år) haft en enda spricka i hovarna o nu fått så många. Kan det verkligen vara vädret? Saknas något i fodret, har hon någon brist? Är linfrön bättre än biotin? Har ni märkt att era hästars hovkvalite försämrats sista tiden?

Detta är alltså inte en tråd om vilka metoder som är bäst, vattenbad, oljor osv, såna trådar finns det ju redan.

Sv: Plötsliga hovsprickor...

Hovarna var ganska torra under den period vi hade nyss när det inte hade regnat på länge. Jag penslade dem med rapsolja. Det var inte lika torrt förra sommaren.

Det är likadant hemma hos oss. Våran ponny har alltid haft mycket fina hovar. Aldrig en sprica, men nu för några veckor sedan har det kommit upp en spricka på ena bakhoven och en på ena framhoven.
Hovslagaren sa att det kunde bero på att det har varit så varmt ute och torrt.

Det är samma med min ponny, hans hovar är jätte fina på vinter men denna och förra sommaren har dom haft mycket sprickor.
Hovslagaren sa att det var för det är så torrt och varmt ute.

Tycker också hovarna försämrats nu under sista tiden, beror säkert på det torra,varma vädret.
Finns väl inte så mkt mer man kan göra än att pensla dem?

Tack, det är jätteskönt o höra att fler har samma problem då kan man anta att det beror på vädret! Men rider ni som vanligt då? Det kan inte göra det värre, eller?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: H.Hs hovar är i grunden ett enda stort mångfacetterat problem. Det är hålväggar, sprickor, (tappskor), extremt plattfotade...
2
Svar
25
· Visningar
3 765
Senast: Soffan74
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av blödande hovsprickor? Orsaker och prognos? Har inte tidigare stött på att en hovspricka börjat blöda...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka