Plötslig ryggvärk??

Comfort

Trådstartare
I förrgår hittade jag (vad jag gissar är) proteinknölar/härsäcksinflamation på ena sidan av min hästs rygg. De 4 ärt-stora knölarna sitter utspritt under bakre delan av bossan. När jag hittade dem reagerade hon knappt när jag rörde vid dem, tömkörde istället för att rida då+igår..

Bråkade inget då, och har heller inte gjort under ridning innan.

Idag har hon jätteont i ryggen, gick undan och svankade även när jag tog på andra sidan. Jag tyckte även hon spände sig när jag tog på halsen, och såg besvärad ut, vet inte om det kan ha berott på att jag nyss känt på ryggen?:confused:

kan det vara av pälssättningen? Hon är väldigt tunnhudad och tunnpälsad. jag köpte henne i våras så jag vet inte hur hon brukar reagera.

Går ute dygnet runt med fleecefodrat rentäcke.
Började få hö två dagar innan knölarna kom.

Enligt vad jag kan se sitter sadeln rätt bra, hon blir däremot inte svettig hålet bakom bogbladen (kass förklaring) pga att hon har varit helt omusklad. men hon bygger muskler bra där.

Sv: Plötslig ryggvärk??

Jag tror ändå att det är sadelns fel, eller nån konstig vojlock som spökar.

Förra hösten blev min häst plötsligt jätteöm i ryggen, tog man på henne så spände hon sig som en planka och sjönk till ca c-ponnystorlek. Trodde först att hon överansträngt sig på nåt vis då vi varit iväg på helgkurs som var ganska hård -fick vila och skritta ut i skogen nån vecka. Men ömheten gav inte med sig.
In på klinik, UL och röntgen utan några fynd alls. Vad veterinären kunde gissa var det ömhet i huden pga pälssättning. Hon fick vila en månad och så bytte vi sadel till en större då hon vuxit ur den gamla.
Vet ordinerade först massage med liniment men ångrade sig då han såg hur obehagligt hon tyckte det var när man la liniment på ryggen = spänner sig väldigt.
Hon skulle hållas varm och undvika "spänning".

Under vintern var det inga problem men i våras började samma visa -var även tjurig vid ridning.
Tog en vända till en osteopat som är väldigt duktig på hästar (håller på mycket med travhästar och friskvård). Han fick gå igenom henne och sa att muskelmässigt var det inget -hon var "fantastiskt jämnt musklad", men han tyckte att hon verkade irriterad i huden på ryggen. = pga fällning.
Fick ett par preparat att ge henne i samband med pälssättning/fällning, och har gjort det nu i höst i samband med att hon började bete sig på samma sätt som tidigare, och det har verkat hjälpa, hon har varit mycket bättre.

Så, det kan vara pga pälsen, men det kan vara bra att kolla upp med vet för säkerhets skull, även kolla igenom så att sadeln verkligen passar osv.
Och håll hästen varm.

men borde det inte finnas nån knöl på andra sidan? Eller nåt annat tecken.. finns inga rubbade hårstrån eller nåt efter ridning
Schabraket var rätt skitigt, det var det..

jag hoppas (och anar) att det är pälssättningen som spökar, kanske en b-vitaminspruta kan lindra lite?

Jag lade på henne våffeltäcke under täcket innan, så hon åtminstone inte fryser och blir kall

Senast ändrad:

det hjälpte på min systers gamla ponny iallafall. Kan ju vara värt att testa, men det kan vara nåt annat med så bara för att vara på den säkra sidan skulle jag nog kontakta vet (så man kan utesluta nåt annat).
Och som "alla" säger så fort det är nåt -sadeln, sadeln, sadeln...
Det KAN ju vara så att din häst musklat om sig så att inte sadeln passar längre.

Ja, veterinären kommer jag prata med ändå (pappas.... tant :p är vet) .

Tänkte ta lite kort och lägga ut imorgon om jag hinner på sadeln

nu blev jag virrig...
var ute nu och gav hö... och hon är inte i närheten lika öm längre:confused: Ok att hon är tunnhudad, men att hon blir så kall att huden blir öm när hon går ute med fleecefodrat vattentätt täcke även att det regnar?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta kort: Fick en foderhäst i februari. När han kom var han smal, tanig och omusklad, ganska kantig på alla vis...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka