Plötslig hälta?

Jenka

Trådstartare
Nu är jag fundersam...

Sigge började plötsligt halta när jag tog ut honom ur buren (var åhörare på workshop och skulle träna sen) i eftermiddags. Ett par timmar tidigare tog vi en promenad, tränade lite och lekte/kampade desto mer och då var det inga problem.

Han haltar på vänster fram, är öm i tassen, det verkar vara någon av de mittersta tårna eller däromkring. Han är tydligt irriterad när man försöker titta/känna på tassen. Efter att ha sovit några timmar hoppade han i princip på tre ben för en stund sen, men efter att ha gått en kort promenad i lugnt tempo är det betydligt mindre, men haltar gör han fortfarande.
Det syns eller känns ingenting, nu har jag testat att skölja av den också ifall något skräp ändå skulle ha fastnat. Möjligtvis att han är lite varmare än på högertassen, men inte svullen.

Större delen av tiden har jag inte varit i samma rum men han brukar sitta lugnt i buren och så även idag enligt de som varit i närheten. Han höll iof på att gräva lite i filten på morgonen men inte mer än så.

Första gången jag råkar ut för en haltande hund och självklart dagen innan han ska åka iväg till hundvakt en längre tid...

Några idéer på vad sjutton som kan ha hänt? :confused:

Sv: Plötslig hälta?

Kan han inte ha stukat till sig när ni kampade? För ibland när dom gör illa sig så märks det inte förrän dom legat och stelnat till lite. Just det att han blir lite bättre när han rör sig tyder på det tycker jag.

Har just nu en liten svart-vit sak här hemma som slog i tassen igår. Hon haltade inte ett dugg direkt efter, men efter att hon legat och sovit ett tag kunde hon knappt gå på tassen. Men när vi var ute på sista kiss turen blev hon mycket bättre. Och nu på morgonen är hon helt klart bättre.

Hoppas han blir bättre snart!

MVH
Russin8

Sv: Plötslig hälta?

Jo det skulle han väl kunnat gjort, även om jag inte märkte nåt då.

Nån som har nån aning om hur fort man bör kunna se nån förbättring i så fall? Verkar ju som att det gick fort för din hund så jag hoppas på samma här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång...
2
Svar
38
· Visningar
5 267
Senast: Maoam
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 381
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30