plötslig diarre

Sv: plötslig diarre

störning av mage/tarm tex. avmaskningsmedel är ju ändå ett gift.
är det lösta bollar, som koskit eller vattentunt? hur länge har det hållt på? äter hästen? dricker? hur är hästens allmäntillstånd?

är som vanligt det vill säga äter och dricker bra. Det är typ koskit fast ibland ännu lösare :confused:
har hållt på i snart 14 dagar, har gett proviva hela helgen utan reslutat.

Har hästen verkligen äkta diarre ? I så fall borde den vara högst uttorkad bara efter någon dag. Diarre och väldigt lös i magen är 2 olika saker. diarre är ju när allt kommer ut i vattenform utan tillstymelse till bajs.

Hästar kan få störningar i tarmfloran av maskmedel. Det är ju trots allt ett gift.

har haft kontakt med strömsholm och en vetrinär här, strömsholm sa att jag skulle avvakta eftersom hon inte har feber och äter och dricker normalt. vetrinären här vill proppa i henne ännu mera maskmedel men jag gjorde en "kolla masken" igår och det ska skickas iväg idag.
så då får jag förhoppningsvis svaret imorgon.

Har du hästen på bete? Ibland kan det ta veckor innan magen har vant sig vid ett kraftigt bete.

Jga hade provat med Pronutrin eller Protexin, ett preparat som säljs av veterinärkliniker och som hjälper till att hålla tarmfloran i schack. Den är dyr men väldigt effektiv tycker jag, Provivan har jag aldrig fått bra resultat av.

nej min häst går inte på bete hon går i sin vanliga vinter hage där det dock växer mycket gräs men med munkorg då hon fick fång förra sommaren.

om "kolla masken" inte visar något så funderar jag på om det är något hon kan ha fått i sig i hagen, finns mycket smörblommor i hagen och det har jag hört att det ska vara giftigt för hästen? rätta mig om jag har fel..

nej min häst går inte på bete hon går i sin vanliga vinter hage där det dock växer mycket gräs men med munkorg då hon fick fång förra sommaren.

om "kolla masken" inte visar något så funderar jag på om det är något hon kan ha fått i sig i hagen, finns mycket smörblommor i hagen och det har jag hört att det ska vara giftigt för hästen? rätta mig om jag har fel..

jag har använt Diamond V ett pulver som jätte bra resultat på lösa magar...

Om du maskade för 14 dagar sedan och i går gjorde ett kollamasken så lär du INTE hitta någon mask. Maskmedel har 4, 8 och 12 veckors intervaller. Alltså, de håller äggutskuilljning så länge. Gör man träckprov tidigare än de veckor jag räknat upp hittar man ingenting TROTS att hästen kan ha mask.

Vänta med kollamsaken i fall du vill ha korrekt svar på provet. Makmedlet måste ha verkat klart först,.

jahapp, man lär sig något nytt varje dag, jag har redan tagit träckprov och det kommer att skickas iväg idag när postlådorna töms.

anledning till att jag ville göra "kolla masken" var bara för att en vetrinär ville spruta i henne yttligare en avmasknings spruta och det kan ju inte vara bra att få så mycket avmaskningsmedel på så kort tid...

Om hon är en fånghäst med lös mage skulle jag vara rätt orolig nu. Min ponny blir alltid lös i magen innan hon får fång (fång börjar ju som en rubbning i magen). Jag skulle plocka in henne från allt gräs och gett hö och något att stabilisera magen och hålla stenkoll på hovarna och ev puls.

Är det en fånghäst du har så är det all idé att ge Protexin eller Pronutrin till den eftersom detta rek av veterinär just till hästar med fångbenägenhet. Det gav vi till en av våra inhyrda hästar på våren innan betet och under betesperioden i förebyggande syfte.

Om hon är en fånghäst med lös mage skulle jag vara rätt orolig nu. Min ponny blir alltid lös i magen innan hon får fång (fång börjar ju som en rubbning i magen). Jag skulle plocka in henne från allt gräs och gett hö och något att stabilisera magen och hålla stenkoll på hovarna och ev puls.

jag vet och stenkoll på hovar och puls har jag.

imorgon får jag svar på träckprovet förhoppningsvis.
märkt att hon kliar svansen väldigt mycket nu och det är ett tecken på mask har jag hört talas om.
min tränare tyckte även hon att jag skulle avmaska igen.

Senast ändrad:

Springmask du pratar om kan hästar mycket väl ha, MEN är ganska ovanligt. Det brukar i regel handla om dålig stallhygien när den masken visar sig. Springmasken brukar man se för den är ett utav hästens största parasiter. Lite skrubba svansen brukar inte betyda springmask, utan dom får intensiv klåda av denna. Skrubba svans kan vara exsem eller överkänslighet mot något.

Tycker INTE du ska lyssna på din tränare eftersom denna verkar inte har så stor kunnighet inom avmaskning. Hur kan man efter bara 14 dagar föreslå en maskning till ? Det finns ju inget att ta efter så kort tid. Det enda man skapar är resistens.

VAD maskade du med egentligen ? Tidigast 4 veckor efter din maskning kan du maska igen om du använde pyrantelpreparat (banminth/pyrantel), 8 veckor om du tog Ivermectinpreparat (ivomec, bimectin mm ) och 12 veckor om du tog medlet Cydectin.

det var inte bara min tränare som föreslog att avmaska med banminth, även en vetrinär på en klinik tyckte det.

jag känner mig så extremt kluven till allting, vet inte riktigt vad jag ska göra, en del säger skicka in kolla masken, som nu är gjort och jag väntar på svar ett annat gäng säger avmaska igen.

och jag har läst lite om resistens och det vill jag ju inte.

jag känner mig som världens sämsta hästägare men jag kommer inte ihåg vad avmaskningsmedlet hette, jag har för mig att avmasknings sprutan var vit och blå men en annan i stallet som avmaskade med samma sak säger att det var Fyrantel och den är väl grön och vit?

Tyvärr så är väldigt många veterinärer ouppdaterade vad det gäller avmaskning..tyvärr. Vill man veta mer, så kan man ringa till en parasitolog i stället.

Jag kommer inte i håg hur masksprutorna ser ut, men om det nu var fyrantel så har den 4 veckors intervall. Alltså, under 4 veckor håller den äggutskilljningen borta. Under dessa 4 veckor ser man ingenting om man tar träckprov..det finns ju lixom inga maskar som kan lägga ägg, det har ju maskmedlet tagit död på, efter 4 veckor utvecklas det nya maskar som blir infektiösa, dvs de som medlet inte kunnat påverka....därför upprepar man efter 4 veckor...dvs om man nu har ett medel som har 4 veckors intervall vill säga. Så du kanske du förstår litegranna varför du inte kommer att se något på träckprovet, eller att träckprovet blir högst missvisande. I ett träckprov kollar dom ju efter ägg. Finns inga maskar som lägger ägg, ja då kommer det hellr inte finnas det i träcken.

Gogglade på olika maskmedel. Fyrantels förpackning är grön/vit, Noromectin är silver/vit, bimectin är blå/vit, Banminth gul/vit, cydectin grön, Ivomec vit/brun.

Så med andra ord kanske ni maskat med Bimectin...och då är det så mycket som 8 veckors intervall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: jennylu
·
Hundhälsa Har en 10v gammal valp som har haft diarre sen i söndags, hans diarre stinker dessutom. Han har gått på skonkost sen i måndags men...
2
Svar
24
· Visningar
1 744
Senast: Sol
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka