Plötslig diarré

Upptäckte att min häst fått diarré/ väldigt lös avföring sedan igår. Skvätt ner hela svansen och bakbenen. Sprutar en del när han fiser och lite irriterad när jag känner vid skapet. Reagerar aldrig annars.

Äter mellan 12-15 kg hösilage/dag 67% TS samma mängd och sorts müsli i 2 månader, foderjäst, e-vit och mineraler. Alltså ingen skillnad i foder. Fick inte hösilage ur en nyöppnad bal så ingen plötslig skillnad heller.

Går i en stor hage(20hektar) med blandade buskar och träd. För några veckor sedan var där en i stallet som såg hästarna stå och knapra på några av dem, men inga reaktioner på hästarna och är inte någon häst som blivit dålig förr( hästar har gått där i minst 20 år)

Ingen temp, pigg och glad i övrigt förutom då denna irritation vid skapet. ( lyfter på benet och viftar ngt på svansen)

Har tagit ner honom till en mindre hage med enbart gräs över helgen för att se om det lugnar sig.

Några idéer?

Sv: Plötslig diarré

Några av mina hästar får emellanåt problem av det slag du beskriver. Vet tror att det kan bero på att de äter löv och att detta gör att vätskan inte sugs upp helt i sista delen av tarmen. Jag fick rådet att ge vetekli. Ger nu 3-4 dl kli morgon och kväll. Den ena hästen är helt bra och den andra mkt bättre!

Det behöver inte alls vara så, men vill i alla fall varna för kolik. På min "kolik-häst" börjar det ofta så; lös avföring, diffusa tecken som att hon plötsligt inte vill bli kliad på magen (som hon annars gillar...) "irriterad" svans etc... Kolik byggs ofta upp över tid. Jag vill inte måla fan på väggen, men var uppmärksam.

Tror det med, skönt att diarrén är borta men irritationen vid skapet oroar mig. Hade en häst med urinvägsinf. för någon månad sen i stallet men den ömmade även över njurarna(ryggen) och det gör inte min. Men han dricker mycket och grisar lite mer i boxen, får se om han blivit bättre imorgon.

efter en dag igen i stora hagen har hästen sprutlackerat boxen igen...ska försöka få i honom bakjäst imorgon och se om det lugnar sig. Annars blir det kontakt med vet, men frågan är vad de kan göra?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 862
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 287
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är dålig i magen, och blir inte bättre. Det började med att det rann på bakbenen, men avföringen såg rätt ok ut. Nu, 10-14...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 834
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka