Plommonträd - farligt/ofarligt?

taccotad

Trådstartare
I vår hage finns det ett plommonträd som hästarna fått smak på. FUnderar mest på om det är nån fara om de gnager på barken?! Trädet lär väl dö av den behandlingen men det är bra om det kan stå kvar så länge som möjligt då hästarna har mkt nytta av trädet, skyddar från sol, agerar "klipåle" mm.

Sv: Plommonträd - farligt/ofarligt?

Nu är jag inte alls 100% säker på detta men jag har fått för mig att alla fruktträd är ofarliga för hästar att gnaga på? Någon som vet med säkerhet?

sitter nu och letar på google men hittar inget bra :confused:
jag blev lite fundersam just för det är stenfrukt, men har inte en aning som sagt. Har ju även andra träd i hagen men just detta verkar de dras till.

verkligen ingen som har koll på detta? jag har läst i mina böcker men hittar ingenting om just plommonträd, kan ju hoppas att det är för att de är ok för hästmagar...

Måttliga mängder plommonbark är inte giftigare för hästen än vad det är för dig själv att råka tugga och svälja en körsbärskärna. Jag skulle dock inte vilja låta dräktiga ston dagligen stå och tugga i sig större mängder plommon- eller värre körsbärsbark. I värsta fall kan syrsättningen av fostret påverkas. HH

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka