Plommonrecept!

Mia_R

Trådstartare
Fram med alla smaskiga recept och förslag på vad man kan göra, trädet är så överfullt att det håller på brytas sönder! :eek: :d

Sv: Plommonrecept!

Börja med att gallra de omogna plommonen eller stötta grenarna med träkonstruktioner, annars kan trädet gå sönder. Plommonvirke har ingen vidare kvalitet.

Halvera och kärna ur - lägg i påsar och frys in.
Plommon o konjak finns det massor av recept på.

Plommonsylt är hur gott som helst till pannkakor, våfflor, what ever. Men då ska det vara lila/röda, inte de gula/gröna. Jag brukar följa den lätta varianten på syltsockerpåsarna. Vissa har jag kryddat med kanel eller liknande. Hur gott som helst.

Skiljer det mycket smakmässigt på gröna och röda plommon? Det egna victoriaträdet har bara tre i år, ganska nyplanterat.

Petruska: Det jag får plocka så mkt jag vill av är inte mitt eget och det håller redan på brytas sönder ... flera grenar är knäckta och en stor gren bröts av redan för en månad sedan. Ägaren är fullt medveten men gör inget. :crazy:

Skiljer det mycket smakmässigt på gröna och röda plommon? Det egna victoriaträdet har bara tre i år, ganska nyplanterat.
Ja, den sylten som jag har gjort har jag gjort i flera år på Victoria-plommon som svärpäronen har. Men så var det ett dåligt år förra året och jag tog istället de gröna plommonen på ett annat träd och gjorde samma sylt på och det blev inte alls lika bra. Folk som normalt flockats runt min plommonsylt var väldigt besvikna...inkl oss själva. Vi har flera burkar som står orörda sedan förra hösten. :crazy:

Liknande trådar

Mat Fram med de bästa recepten på päron. Trädet dignar och de är mogna nu.
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Krålus
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
490
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar