Plöja och så eller ha som det är?

Centaur

Trådstartare
Mina hagar består av mark som har legat odyrkat i säkert 50 år. Dom röjdes ordentligt förra sommaren med sån maskin som tugger upp allting. :p

Nu är det grönt och fint, men inte så mkt gräs, mest örter. Det gör iofs inte så mkt, det är ju nyttigt, men underlaget är dåligt! Marken är liksom porös och tuvig på delar av betena. Nojjig som man är oroar jag mig för att hästarna ska sträcka sig eller trampa fel. :crazy:

Därför har jag funderat på att fråga grannen om han vill plöja upp och så vall, så underlaget blir jämnt och fint. Fast då kommer problemet: min ena häst har haft fång, så sparsamt naturbete är ju mkt tryggare för honom än saftig vall...

Så det är lite av ett dilemma... Hur skulle ni göra?

Sv: Plöja och så eller ha som det är?

Svårt att avgöra. Vår stora vinterhage är full med stora stenar och stengärdsgårdar. De minsta stenmurarna går de rakt igenom. Dessutom finns där en stor damm och marken intill den är sankmark. Vi köpte gården av vår granne som styckade av den från sin fastigheten. Hennes hästar gick i denna hage när vi flyttade in annars hade vi nog inte vågat släppa våra hästar där. Nu har de gått där i flera år. Det har gått bra hittills. Jag tror att det egentligen bara är bra för dem med ojämn terräng. Men ibland känns det nervöst tex när vi släpper en ny häst där eller när vi ropar in dem sena mörka vinterkvällar och de kommer sättandes i full fart.
Odlade vallar är väl inte det bästa för hästar egentligen - speciellt inte för en fånghäst. Jag är helnojig på fång för tillfället så jag hade inte släppt min på en nysådd vall även om den hade betesbegränsare som diskuterats i annan tråd.

Det du beskrev skulle kunna vara vår mark. Ojämnt underlag med tuvor, gräs och örter och där det är som fuktigast växer även säv :cool: Här hade inga hästar betat på bortemot 50 år när vi kom hit (positivt ur parasitsynpunkt).

Första sommaren (förra året) var jag orolig för att de skulle skada sig, men det är jag inte längre. Mina hästar är faktiskt väldigt försiktiga när de förflyttar sig - även om det ibland är i full galopp :D

Vi funderade ett tag på att jämna och så vall, men det blev inte så och det är jag tacksam för idag. Stoet fick fång första maj (av naturbetet) och både hon och fjord/kallblodstravarkorsningen går nu med betesbegränsare.

Vänta ett år i alla fall, och se hur det fungerar med naturbetet. Skulle det inte falla väl ut kan du ju jämna och så vall nästa år?

Immer

jo, men tänk om klanthästen skadar sig innan det? :o

vad svårt det ska vara.... vill helst ha det helt platt med samma växtlighet men det går väl inte...

Vi har naturbeten sominte har legat i 50 år men kanske tio och det senaste åren bara gått en ensam häst på. Jag ser det som en röfdel att det är lite ojämnt i marken och att dem behöver lyfta på benen.

För kallbloden är även naturbetet superbara. dom blir tjocka iaf. Araben däremot behöver tillskottsfodras för att inte falla ur och halvblodet klarar sig med perfekt hull. Därför skulle jag inte vilja så vall heller.

Jag ser det som en röfdel att det är lite ojämnt i marken och att dem behöver lyfta på benen.

Tänk, två bokstäver byter plats och ordet får plötsligt en helt annan betydelse :rofl:

Förlåt, men jag kunde inte låta bli....

Immer

Som det låter på beskrivning med tuvig mark är risken stor att det är fuktig mark. Då riskerar du istället att problem om du låter köra upp och så in i odlad vall. Vanliga odlade vallväxter trivs inte och det blir lätt upptrampat av hästarna så att det istället för bete blir gegga.
Själv har jag naturbeten som kan se ut så här:
HingstarnaturAmi039.jpg

Hittills (20 år) så har ingen häst skadat sig av naturen. Jag har haft två skador på betet. En på ett föl som blev påsprunget av en stor häst på plan mark och på en åring som sprang på grindstolpen. Alltså inget som själva marken har ställt till med.

det kansek finns andra alternativ.

en djupharvning?!

Om man vill ha marken jämnare kanske det hjälper att välta den.

Jag tycker du ska prata med din granne (bonden) och fråga vad han tror är möjligt att göra.

Ett smack med Hushållningssällskapet kanske inte är fel heller. De vet allt om olika gräsblandningar och vilka som passar bra för olika sorters bete.

Det är inte särskilt fuktigt nu, men det var det innan det röjdes. Hade nämligen växt upp massa buskar och träd, så kom ingen luft alls ned till marken. En gång i tiden har det varit åker.

Men tror du att marken kommer vara för sur för vanliga vall-växtar?

Nu växer det massa massa älgört där och det är ju nyttigt med kanske inte som foder. :p
Någon ide att strö ut gräsfrö?

Älgörten är inget rolig... där den växer, växer inget annat, och den sprider sig lätt. Slå av den, eller kanske spruta bort den, så det inte blir för mycket av den på betet. Tåkigt om du får den överallt...:(

Det är ju en jättebra ört, så det hästarna inte äter tänkte jag plocka, torka och ta vara på till vintern.

Men ja, som du säger, den växer jättesnabbt och verkar ta över ganska mkt! :crazy:

Intressant. :)

Så mao kanske det ser bättre ut nästa år om dom får gå där i år?

Om det har varit åker innan så kan det vara ide att kolla upp eventuella dräneringar. Så att det inte är på grund av att dom blivit igensatta som det är fuktigt. Troligen så är det därför som det blivit som det blivit inte för att det varit ingen vuxet innan.
Får ni ordning på det så går det säker bra att så in med riktigt vall.

Jo dikena har varit igenvuxna men det åtgärdades samtidigt som allt buskage togs ner i höstas. så nu är det fina diken överallt.

Kolla upp så att det inte finns någon nergrävd dränerning (täckdikning).
Finns inte det så kan säker plöja upp och så in med en odlad vall.

Ja, det borde det göra..förutsatt att betestrycket är hårt. Det finns jättefina brochyrer att beställa av SJV just om naturbeten. En jättebra folder med massor av tips är: Hästen som landskapsvårdare. I den står bla om: Olika marker som tex: Ekhagar, öppna torra hagmarker och enbuskmarker, strandbeten och strandängar, björk och blandlövshagar, marker med restaureringsbehov, ängar osv, vidare kan man läsa om: vad betesmarkerna behöver, godbetesplanering och beredskap, sam/växelbete, lämpligt betestryck, röjning av buskar/träd, hur man undviker trampskador mm mm.

Den är värd att införskaffa.

Lägg märke till att detta troligen inte är naturbete utan kommer att klassas som åkermark på TS beskrivning.

Ja det vet jag väl. Har läst TS inlägg. Men det finns inget som säger att man inte kan göra naturbete av det om man så vill.

Det finns inte heller något som säger att det kommer att godkännas som naturbete. Det finns numera väldigt hårda regler för vad som klassas som åkermark och vad som kan klassas som naturbete.
Citat från senaste utskicket från Jordbruksverket.
"Skiftet är lämpligt att plöja och använda som åker med t ex spannmål, vall eller träda. = Marken är inte betesmark utan åkermark. Du ska redovisa den som åkermark i din SAM-ansökan".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka