Plockar med bettet

T

Trubbel

Vad gör ni för att få hästarna lugna med bettet? Min häst är ett fullblod som tränats dressyr i ca ett halvår. Hans tänder är kollade utan anmärkningar och tandläkaren rekommenderade tredelat med fasta ringar. Rider med remontnosgrimma, men har provat både mexikansk, engelsk och aachennosgrimma. Han plockar liksom med bettet hela tiden, inte så stödet släpper men det blir lite ryckigt i handen. Då och då kommer tungan ut.

Någon som har några tips?

Sv: Plockar med bettet

jag har nyligen bytt från ett tredelat till ett smakt tvådelat, tycker det fungerar mkt bättre på min häst! upplevde att hon på det tredelade blev ostadig och inte ville ta stöd på bettet, funderar på om detta kan ha haft att göra med att hon tyckte att bettet "hängde", och rörde sig för mkt i munnen, då hon är nöjdare på det lite stadigare tvådelade...Kolla så att bettet inte är för långt, så att det hänger för långt ner i munnen på hästen...

Sv: Plockar med bettet

Ett rakt bett kan av hästen upplevas som stadigare i munnen och den har inte samma möjlighet att leka med bettet som ett ledat. Kanske värt att testa?

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 773
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka