Philosophia
Trådstartare
Sista dagen på Gotland lyckades hunden hoppa rakt in i ett buskage fullt av fästinglarver (eller nymfer, kanske). Jag trodde först att det var någon form av bladlöss och hela bilfärden hem från utflykten vi var på så knuste jag flera hundra stycken. Idag, tre dagar senare så har jag insett att det var fästingar, för nu sitter det ca. tio stycken små minifästingar som har bitit sig fast på hunden. Tur att jag bemödade mig att plocka bort och döda alla jag kunde se!
Men hur gör jag för att plocka dessa små äckelpäckeldjur? Min förra hade sammanlagt två fästingar under sin sextonåriga levnadstid och jag har själv aldrig haft en fästing. De som hunden har är ju så små, så hur får man grepp om dem? Spelar det någon roll åt vilket håll jag drar eller om jag får ut hela? Jag har fästingplockare av denna typ
... funkar den på larver/nymfer? De få gånger som jag har använt den har jag tyckt att den har varit klumpig.
Men hur gör jag för att plocka dessa små äckelpäckeldjur? Min förra hade sammanlagt två fästingar under sin sextonåriga levnadstid och jag har själv aldrig haft en fästing. De som hunden har är ju så små, så hur får man grepp om dem? Spelar det någon roll åt vilket håll jag drar eller om jag får ut hela? Jag har fästingplockare av denna typ
... funkar den på larver/nymfer? De få gånger som jag har använt den har jag tyckt att den har varit klumpig.