Plocka fästingnymfer

Philosophia

Trådstartare
Sista dagen på Gotland lyckades hunden hoppa rakt in i ett buskage fullt av fästinglarver (eller nymfer, kanske). Jag trodde först att det var någon form av bladlöss och hela bilfärden hem från utflykten vi var på så knuste jag flera hundra stycken. Idag, tre dagar senare så har jag insett att det var fästingar, för nu sitter det ca. tio stycken små minifästingar som har bitit sig fast på hunden. Tur att jag bemödade mig att plocka bort och döda alla jag kunde se!

Men hur gör jag för att plocka dessa små äckelpäckeldjur? Min förra hade sammanlagt två fästingar under sin sextonåriga levnadstid och jag har själv aldrig haft en fästing. De som hunden har är ju så små, så hur får man grepp om dem? Spelar det någon roll åt vilket håll jag drar eller om jag får ut hela? Jag har fästingplockare av denna typ
2bed63c868c74747f066df6a29e653f1.image.300x300.jpg

... funkar den på larver/nymfer? De få gånger som jag har använt den har jag tyckt att den har varit klumpig.

Sv: Plocka fästingnymfer

När min kompis hund råkade ut för samma sak så gick hon in till veterinären och de plockade bort dem, gratis. De är nästan omöjliga att få bort själv.

Sista dagen på Gotland lyckades hunden hoppa rakt in i ett buskage fullt av fästinglarver (eller nymfer, kanske). Jag trodde först att det var någon form av bladlöss och hela bilfärden hem från utflykten vi var på så knuste jag flera hundra stycken. Idag, tre dagar senare så har jag insett att det var fästingar, för nu sitter det ca. tio stycken små minifästingar som har bitit sig fast på hunden. Tur att jag bemödade mig att plocka bort och döda alla jag kunde se!

Men hur gör jag för att plocka dessa små äckelpäckeldjur? Min förra hade sammanlagt två fästingar under sin sextonåriga levnadstid och jag har själv aldrig haft en fästing. De som hunden har är ju så små, så hur får man grepp om dem? Spelar det någon roll åt vilket håll jag drar eller om jag får ut hela? Jag har fästingplockare av denna typ
2bed63c868c74747f066df6a29e653f1.image.300x300.jpg

... funkar den på larver/nymfer? De få gånger som jag har använt den har jag tyckt att den har varit klumpig.

Den lilla "kofoten" fungerar kanonbra på dom pyttesmå fästingarna:)
Bara tryck in den under fästingen och dra ut.

Jag använde den lilla efter att ha hittat en instruktionsvideo. Jag trodde faktiskt inte att den skulle få grepp om de inte ens millimeterstora djuren, men det fungerade fantastiskt bra! En del släppte nästa av sig själva - förmodligen hade de sugit klart och ville ut på nya bestialiska äventyr. 23 stycken plockade jag.

På ett ställe invid en tass såg jag att det var lite rött där hon förmodligen själv skrapat eller bitit av fästingen. Hoppas det inte är någon fara.

Tur att jag tog bort de flesta redan i bilen innan de hunnit suga sig fast, för att ta bort hundratals fästingar som sugit sig fast? Nä, det vill jag inte ens tänka på ... :eek:

Nu tror jag att jag ska kolla igenom mig själv faktiskt.

Det kryper i hela mig! :crazy:

Focus sprang en gång igenom en förort till fästingar. Jag plockade av ett femtiotal som kröp. Och sedan 10-15 som satt fast. Som om jag inte vore nog rädd för dessa små kryp...

Ja, usch och fy! Jag har nästan inte haft någon kontakt med fästingar alls tidigare och så kom allt detta på en och samma gång.

Nästa gång jag är ute på tur så ska jag faktiskt ta med mig en klädvårdsrulle i ryggsäcken! :idea: En sådan där klistrig en. Den måste rätt enkelt fånga upp de pyttesmå larverna när de fortfarande kryper på kroppen.

Man ska dra fästingar rakt ut från huden, inte snurra. Risken är större att huvudet fastnar och blir kvar.

Man ska dra fästingar rakt ut från huden, inte snurra. Risken är större att huvudet fastnar och blir kvar.

Öh, det är absolut inte min uppfattning eller erfarenhet.
Drar man rakt ut är det just då huvudet kan bli kvar, eftersom den sitter så hårt. Snurrar man den försiktigt ngt varv så följer hela fästingen fint med.

Min häst lyckades med konsstycket att köra ned hela mulen i ett fästingbo :angel:

Det såg ut som om hon hade halva ansiktet fullt med pormaskar :D

Jag använde naglarna för att plocka bort dem.
Det gör jag iof alltid med färstingarna på hund, katter, mig själv o hästarna: använder naglarna som pincett och drar rakt ut :)

Tillägg: Fördelen med de allra yngsta fästingarna är ju att de inte sprider några sjukdomar :)

Senast ändrad:

Okej men det är min uppfattning. Jag har alltid blivit lärd att dra rakt ut. Men fungerar det att snurra så tycker jag du ska fortsätta med det :)

Usch, låter vidrigt. :crazy:

Jag tycker att de där fästingplockarna som är som en kofot är "ok", men jag tycker det som är absolut enklast är de som ser ut som en penna och har en liten "snara" som man skjuter ut.

64-111-large.jpg

Sällar mig till de som anser att man ska snurra (långsamt, och INTE snurra och dra samtidigt!). De få gånger jag har fått med mig kroppen och huvudet blivit kvar är när jag försökt dra rakt ut. Om jag inte missminner mig beror det väl på att de har hullingar som gör att de sitter fast väldigt bra, om man snurrar vrids däremot hullingarna lös och man kan plocka bort hela fästingen.

KL

Fastingburna sjukdommar ar inte alls vanligt har sa diskussionen om man ska snurra eller inte forekommer inte ens. Har far man radet att dra ut den. Nar jag kom till Sverige forra sommaren hande samma som i den har traden, vissa sa snurra nar du drar ut och andra att det skulle man absolut inte gora. Nar jag tog TBE spruta hade vardcentralen en lite broshyr som sa att man inte skulle snurra trots att det lange varit vad man foresprakat.

Hur man tar bort fastingar

"Använder du naglarna eller en pincett drar du rakt ut utan att vrida. Använder du en fästingplockare följer du instruktionerna för den."

I instruktionerna för min "fästingborttagare" står det att man ska snurra ett halvt varv :)

Eftersom den link jag bifogade klart sager att om man anvander 'special verktyg' att ta ut dom med ska man folja instructionerna antog jag att det var inforstatt ;) Daremot skulle jag nog personligen se till att lasa instruktioner utskrivna de senaste par aren aven om mitt 'verktyg' ar aldre da mycket kan andras fort.:p

Hittade 2-3 sådana minifästingar på mig själv häromdagen.
Största var i size: o
och minsta: . :eek:

Tog pincett på mina. Kändes ohyggligt vidrigt *spysmily*
de satt på ett väldigt ostrategist ställe med :o
Därför kan jag tipsa alla om att skaffa spegel som man kan
inspektera fler ställen än framsidan av kroppen med :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30