Pleasure sadel

baluba

Trådstartare
Hej!

Ni som rider WP - TR - WR - WH.. Vad har ni för märke/typ av sadel när ni tränar? För ni svävar väl inte runt i bling varje dag..

jag har så smått börjat kolla efter en bättre sadel, men det finns ju bara reining-reining-reining sadlar! Och en och annan trail - som är gjord för att rida i skog och mark. Jag önskar en sadel som ger en bra sits, och som ligger bra på hästen. Tycker många reiningsadlar placerar ryttaren i stolsits och puckelrygg.. :)

Nu är det säkert många som tycker "Jamen i MIN Reiningsadel sitter man lodrät"... :)

Så, vad har ni?

Sv: Pleasure sadel

Nej leta upp en som har Equitation säte, med stelare fendrar. Reiningsadlar ska ha mer rörliga där rör man ju mer på skänkeln.
Jag vill INTE sitta i en reiningsadel, det är stor skillnad tycker jag. Men vet pleasureryttare som gör det också, det är ju olika vad man trivs med och hur man själv/sadeln är byggd -men jag förstår vad du menar!

Jag har fn en Tex Tan men har tidigare haft flera Circle Y, inga superdyra märken men bra träningssadlar och det brukar gå att hitta bra begagnade med equitationsäte. Verkar som vissa märken gör fler sådana modeller än andra.

Ah, tack!
Jag är av natur kortbent och framåtlutande.. Så jag behöver en sadel som placerar mig bra på rumpan, och ger lodräta ben (så der dom lite längre ut också.. ;) )

Kollade på Lucky Riders sadelannonser, på några av de större westernbutikerna osv, men hittade inte mycket jag gillade.. På LR var det väl en pleasure (Nåt Alamo-grejs) och två showsadlar, resten reining & cowhorse..
Så får inte sadeln vara för bred heller. Axel är inte direkt någon ladugårdsdörr. Ännu. Men föräldrarna ser ju relativt kraftiga ut, så det blir väl en full quarter så småningom.
Arma plånbok...

:)

Jag rider i en gammal Billy Cook reining sadel.
Har testat Crates, Reinsman och Circle Y -Ingen av dom kan mäta sig med min Billy cook..
Jag vill kunna röra mig i sadeln, kunna överdriva saker och ting och jag vill kunna göra det i en rejäl, stadig sadel. Och jo, jag sitter mkt snyggt i den när jag väl gör det, utan problem :)

Citerar en mkt känd amerikansk pleasure tränare som hyllade min Billy Cook
''Horsetraining is not always pretty, pretty is when showing, in a pretty saddle. When training this is the kind of saddle you want to have''

Just nu håller jag på att leta efter ytterligare en sadel, behöver en till.. Det blir med stor säkerhet en Bobs Custom Bob Avila reiner.

Men med detta sagt betyder det inte det är det enda rätta att träna i en reining sadel, men det fungerar kanon för mig och är det rätta för mig :)

...och jag HATADE Billy Cooken jag red i länge.... *urk*

;)

Så... det är högst personligt som sagt var. Plus att det har jättemycket att göra med vilken modell och årsmodell man får tag på etc. Den Circle Y jag har ridit i i många många år är väldigt gammal, går inte att få tag på nån liknande ny. Den sålde jag till Kickis på forumet och den fortsätter jobba bra för henne :)

Jag hade en Tex Tan Virginian (pleasure/trail) som jag fullständigt älskade. Jag satt helt perfekt i den. Tyvärr så ändrade min häst form så pass att den inte passade längre. Jag tyckte det var en helt ok sadel till ett överkomligt pris.

Det borde bli en full qh bars när det blir klart ja.
Hans mor har en av dom bredaste/kortaste ryggar jag har sett :D :love:

Kort rygg har han! Pad'en är ju larvigt lång på honom.. :-)
Tänkte vänta ett år med att köpa ny sadel, annars får jag ju köpa ny vartannat år.. Men tänkte det var smart att hålla ögonen öppna en stund i förväg, och få några goda råd..

:)

Har en crates show, från Tumbleweed.
Jätte skön att rida i !

& Jo jag blingar omkring hemma, då min andra är lite smal så jag använder den
bara när jag rider ut.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: Void
·
B
Western Jag har provat en Double C Nevada Fancy storlek 03 till mitt lilla monster som både har en del manke och svängd rygg (lyfter dock ryggen...
Svar
0
· Visningar
1 995
Senast: Bamboo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024

Hund, Katt, Andra Djur