Platt mus/sork i rundbalshö!

TinyWiny

Trådstartare
Idag när vi vägde hö började min hund gräva sig in i rundbalen. Efter en hel del grävande så kommer han ut med ett platt skinn av något som förmodligen har varit en mus eller en liten sork. Hur farligt är detta? Hur stor är risken för botolism? Ska jag slänga balen? Hö´t har en ts halt på 90,4% så det är ju riktigt torrt hö och den låg som sagt någonstans i mitten av balen så den var väl torkad och helt platt. Hästarna har ju redan ätit endel av balen. Dock inte i närheten av där han grävde sig in för han grävde sig verkligen långt in i balen och det är bara ytterlagret som är taget av. Hur farligt är det?

Vad gör jag?
 
Är det en bal som varit plastad eller är det en "vanlig" oplastad rund höbal?
Har den varit plastad så har ev smitta spridit sig i hela balen och då har det troligen inte varit något eftersom hästarna verkar må bra. Är det en vanlig bal så kassera det som är runt musen.
 
Idag när vi vägde hö började min hund gräva sig in i rundbalen. Efter en hel del grävande så kommer han ut med ett platt skinn av något som förmodligen har varit en mus eller en liten sork. Hur farligt är detta? Hur stor är risken för botolism? Ska jag slänga balen? Hö´t har en ts halt på 90,4% så det är ju riktigt torrt hö och den låg som sagt någonstans i mitten av balen så den var väl torkad och helt platt. Hästarna har ju redan ätit endel av balen. Dock inte i närheten av där han grävde sig in för han grävde sig verkligen långt in i balen och det är bara ytterlagret som är taget av. Hur farligt är det?

Vad gör jag?

Jag hade aldrig vågat chansa, jag hade slängt balen.
 
Jag hade aldrig chansat utan slängt balen. Det är bara en bal hö, aldrig värt att riskera ett hästliv för.
 
Är det en bal som varit plastad eller är det en "vanlig" oplastad rund höbal?
Har den varit plastad så har ev smitta spridit sig i hela balen och då har det troligen inte varit något eftersom hästarna verkar må bra. Är det en vanlig bal så kassera det som är runt musen.

Det är en vanlig rundbal hö som inte har varit plastad. Tack för ditt svar!
 
Jag är glad att min hund är så uppmärksam för vi hade förmodligen aldrig märkt den överhuvudtaget själva. Tar man ett fång hö hade den lätt kunnat följa med utan att vi hade sett den.
 
risken för botulism är nära nog obefintlig eftersom det krävs en viss vattenhalt för att bakterierna ska kunna föröka sig. Har för mig att det behöver vara 60% ts eller blötare för att bakterierna ska föröka sig och kunna producera det toxin vi är rädda för.

Var det en "torr" muskropp så hade jag bara kastat det hö som ser dåligt ut och glatt fodrat med resten, med samma förutsättning som med alla andra balar - dvs, att det ser bra ut och luktar gott.
 
risken för botulism är nära nog obefintlig eftersom det krävs en viss vattenhalt för att bakterierna ska kunna föröka sig. Har för mig att det behöver vara 60% ts eller blötare för att bakterierna ska föröka sig och kunna producera det toxin vi är rädda för.

Var det en "torr" muskropp så hade jag bara kastat det hö som ser dåligt ut och glatt fodrat med resten, med samma förutsättning som med alla andra balar - dvs, att det ser bra ut och luktar gott.

Hö´t runt omkring var inte påverkat alls men jag vågade inte chansa även om jag hade för mig att det var så att det behöver vara en viss procent vatten för att bakterierna ska kunna föröka sig. Nu ligger balen på gödselstan i vilket fall. Det är trots allt skönt att veta att det inte är så farligt eftersom risken att rådjuren går dit och äter upp balen är överhängande.

Tack även för ditt svar!
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp