plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

cahs

Trådstartare
snabb info: min 3 åring fick ett sår under natten till måndag (5 cm över och 5 cm framåt från kastanjen på höger fram) och vid visitering vid 08 hade han utvecklad lymfangit i benet. Jag hade tidigare inte mött på lymfangit så veterinär kom ut och nu går han på metacam och penovet. Och boxvila tills han bevisat att det inte finns någon underliggande hälta utan svullnaden gav rörelsestörningen. Han släpade benet i måndags och tisdagmorgon men vid bete-vid-hand igårkväll fanns det ingen tillstymmelse till släpning eller balansproblem på ojämnt underlag.

MEN! Såret är öppet, det rinner sårvätska som från en droppande kran och flugtrycket är högt. Jag skulle vilja slussa ut honom i hage och rörelse men vill inte att flugorna ska attackera det (även om det inte kan bli värre under penicillinkuren)
Vi har tidigare limmat på en tyglapp över sår på sommaren men det finns en överhängande risk att 3åringen drar loss det. Flugmedel eller salva går ju smörja in under såret men tex skillingarydsalvan kommer ju smälta och rinna ner i såret. Kan man göra en typ mitella för att hålla uppe bandage eller en "tub"? Ska jag sy på en ärm på ett täcke? Jag har symaskin, material och är påhittig så ALLA idéer är välkomna! Jag ska ringa och rådfråga veterinär strax och höra lite om detta också, men jag tror det behövs mååånga bra, roliga, tråkiga idéer också.

Hjääälp!
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Kom att tänka på att man kanske kan sy på ett ben på ett bogskydd och se till att tyget är luftigt (typ mjukt och finmaskigt som en baskettröja kanske. Sen ha kardborreöppning på en sida så det blir lätt att öppna och kanske en lite lös resor underst så att det blir lite trängre. Vet inte om det skulle kunna funka kanske, bara en snabb idé. :)

Lycka till!
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Jag fick tag på vetr. som vaccinerade honom i slutet på April. Hon menade på att det är bättre att jag tar på skillingarydsalva än att flugor och otyg är på såret +att skillingarydsalvan är fet så vätskan rinner lättare iväg från såret. Funkar inte det får jag sätta mig med symaskinen. Jag tänker nästan att man kan göra som du säger men med ett vanligt lakan. Kan nog tillochmed hitta en dragkedja att stänga ärmen med och så syr man fast den i trikåtyget och resåret mellan frambenet och stänger på baksidan av benet.

Åååh... om man bara var gjord av pengar så hade jag kunnat köpa ett Boetttäcke med frambenskydd så hade problemet varit ur världen.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Hoppas att det funkar med salvan :)

Det är bra för ekonomin att vara händig med symaskin och klister, sen är det lite kul att komma på egna lösningar, i alla fall när de funkar :d
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Kan man inte ta en sån där flughuva och sy nåt av runt benet? Finns ju såna som är elastiska? Eller såna där flug flörpar som hänger ner, snurra runt benet, sätta fast med nån rem/snöre runt manke/bogen som en sele?
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Veterinären kunde inte skriva ut socatyl? Eller blir det för mycket antibiotika då kanske... Annars är socatyl enormt bra när den behövs. Den lägger sig som en skorpa över såret så att inte flugorna kommer åt men i ditt fall så kanske sårvätskan behöver rinna ut?
Försök få tag på den veterinären som har sett såret och fråga om socatylsalvan.

För allmän kännedom så ska socatyl endast användas när antibiotika behövs, det är alltså inget man ska ta på sår bara för att det är ett bra skydd mot flugorna.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Lunketuss
Jag har funderat på att sy en ärm av lakan, sy fast flugpannbandsflärpar på bogskyddet. Får se hur det är med salvan först. Såret ser faktiskt ut att läka bra, det börjar bli rödaktigt istället för gulaktigt och det kan hända att det vätskar mindre nu. Bete-i-hand får avgöra det när han får lite rörelse.

TinyWiny
Det var nog Socatyl den veterinären pratade om idag på morgonen! Jag uppfattade inte riktigt namnet och när hon inte var säker på att det skulle funka så "la jag det bakom mig". Det rinner/droppar ju ur såret och jag tror inte det är aktuellt att täppa till ännu. Men efter boxvila och medicinbehandlingen kan det ju vara aktuellt att behandla med Socatyl så såret fortsätter att läka utan fler komplikationer.

Det är ingen som har eller har sett ett av Boetts frambenskydd till täcken? Kanske man kan få lite inspiration till hur det ska kunna sitta uppe...
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Det är ingen som har eller har sett ett av Boetts frambenskydd till täcken? Kanske man kan få lite inspiration till hur det ska kunna sitta uppe...

Kolla på Boetts hemsida, där finns en lite torftig bild. Antar att den spänns fast över ryggen.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

kl

Fixomull! Googla och kolla på apotekets hemsida.
Sitter jättebra bara pälsen är torr!
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Något som är ännu fetare än skillingaryd är lanolinsalva (lanolin collection kan man nog söka på?), köpte min på granngården. Den sitter kvar lite bättre än skillingaryd (tex om man smörjer flugsår i skapet och det är högsommarhetta) och innehåller bara lanolin och mandelolja, inget annat skit utan är bara ritkigt fet, skyddande iom detta och väldigt mjukgörande.

Annars som Tiny skriver så täcker ju socatyl enormt bra när såret väl inte vätskar sig riktigt så mycket kanske. Jag använder den i akutfall (oxå vid skapet mot flugorna) när det blivit öppet sår om man missat smörja/smort fel och bitdjuren blivit hysteriska en dag. Är det svullet och vätskar sig väl mycket (så de vanliga "rinner bort") så brukar smörjning en dag räcka så kan man ta de vanliga salvorna sen igen. Är som sagt inget man ska använda "bara för att" pga antibiotikan i.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Kolla på Boetts hemsida, där finns en lite torftig bild. Antar att den spänns fast över ryggen.

Fick en känsla av att benen satt ihop och delen på täcket som går från bogen till magen satt över dessa och höll dem uppe där. Sen detta band över ryggen. Ska jag behöva göra två ben eller kan de gå ett band från insidan/baksidan på höger fram, via sadelgjordstaden och upp på vänster sida av magen och sen ner till höger bens yttersida igen? Vadderar man lite kanske han kan ha det under ett nättäcke, flugtäcke om han kan ha det vi har hemma så det inte blir så mycket tryck över mage/rygg.

Jag ska se vad jag har för täcken också, ska ha något fult bomullsnättäcke "fiskenät-aktigt" och däri kan man kanske haka fast flugbenet :idea: Fast det är väl fastna-i-pinne-risk med ett sånt då såklart...
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

:rofl: vad skulle jag annars skriva? "Haka fast frambenet"? :rofl:
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Fick en känsla av att benen satt ihop och delen på täcket som går från bogen till magen satt över dessa och höll dem uppe där. Sen detta band över ryggen. Ska jag behöva göra två ben eller kan de gå ett band från insidan/baksidan på höger fram, via sadelgjordstaden och upp på vänster sida av magen och sen ner till höger bens yttersida igen? Vadderar man lite kanske han kan ha det under ett nättäcke, flugtäcke om han kan ha det vi har hemma så det inte blir så mycket tryck över mage/rygg.

Känns som om det lika gärna kan lägga den via sadelgjordsstaden om man sedan gör bandet mjukt och lite flexibelt så det inte skaver och sen har ett nät- eller flugtäcke över så det inte flyttar runt eller riskerar att fastna i något. Man kanske kan ta en täckgjord och modda till då. Problemet är bara om bandet kommer ligga emot baksidan på vänstra benet och skava om det glider fram i så fall kanske man år tvungen till att ha två ben eller åtminstone någon öppning för andra benet.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Håller lanolinsalvan flugorna borta då? Eller ska det ligga över/i såret så flugorna inte når det?
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Känns som om det lika gärna kan lägga den via sadelgjordsstaden om man sedan gör bandet mjukt och lite flexibelt så det inte skaver och sen har ett nät- eller flugtäcke över så det inte flyttar runt eller riskerar att fastna i något. Man kanske kan ta en täckgjord och modda till då. Problemet är bara om bandet kommer ligga emot baksidan på vänstra benet och skava om det glider fram i så fall kanske man år tvungen till att ha två ben eller åtminstone någon öppning för andra benet.

Eventuellt förankra med en rem till buk/kryssgjord för att hålla tillbaka.
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Fixomull fäster inte!

På kliniker har de självhäftande bandage o även dt tunna som de sätter äver stick i leder.

Har förresten boetts frambenskydd o du syr bara på kardborre på byxbenet ( som du gör av en tyglapp) o på täcket på några ställen. Sy i lite resår upptill o nertill o kardborre för att få den att sitta runt benet.

Ett tips. Gör lappen lite kortare framtill då det annars blir väldigt drag från täcket när den går.
 
Senast ändrad:
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Fixomull fäster inte!

På kliniker har de självhäftande bandage o även dt tunna som de sätter äver stick i leder.

Har förresten boetts frambenskydd o du syr bara på kardborre på byxbenet ( som du gör av en tyglapp) o på täcket på några ställen. Sy i lite resår upptill o nertill o kardborre för att få den att sitta runt benet.

Ett tips. Gör lappen lite kortare framtill då det annars blir väldigt drag från täcket när den går.

Tack! :laugh:
 
Sv: plåster/flugmedel för öppet sår, hjälp!

Det håller dem bara borta genom att vara så fet att de inte kommer åt, luktar inte ett jota utan "täcker" liksom bara.

Jag tycker skillingaryd är smidig mot flugor men ibland är de så ettriga vid skapet att nåt "mer" behövs, då kletar jag på lite sådan där det är som värst. Min häst behöver smörjas på precis hela insidan av bakbenen och runt/utanpå hela skapet - det funkar det inte till för den är så svår att kleta ut och jag upplever det som att den skyddar bäst om man lägger ett lite tjockare lager på en begränasad yta. Så jag täcker typ mitten, om de börjar bita upp lite större sår. Sen om det blir riktiga sår och de börjar vätska för mycket - då tar jag till socatylen en dag. Men oftast brukar de två första räcka.

I år testar jag dock en annan flugsalva i stället för skillingaryden, men den är inte fet alls så får se hur det blir längre fram.

Dock misstänker jag att i ditt fall behöver du snarare något som ditt flugben :p Det verkar vätksa lite för mycket för att kunna täckas av någon salva? Du kan inte smrja runt om med flugsalva och spraya med massa insektsmedel ofta och på såvis hindra flugorna även från såret?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick ett mystiskt sår i söndags. Det sitter längst uppe på frambenet. Endast ca 2 cm långt, men "uppåt" (under huden alltså) är...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Blåtira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp