Plasta hö,

Cilva

Trådstartare
går det? El måste man göra ett halvtorrt ensilage för att det ska funka med plasten?

Jag har ingen som helst erfarenhet av ensilage i någon enda variant och nu kom det på tal. Kompisen som jag gör hö tillsammans med ska nämligen bygga nytt stall med många fler platser än hon har idag och då kan det vara mer praktiskt med storbalar. Spec med tanke på att förvaringen av så mkt hö skulle bli mindre "byggnadskrävande" om det var plastat ist.

Jag vill hellre ha hö eftersom jag bara har två hästar. Tror inte att en storbal ensilage skulle gå åt för mig i rimlig tid. Håller ett torrare ensilage (hösilage) bättre är ett blötare?

Kanske skulle det gå åt om mina gick på lösdrift?

Nån som har ngt litteratur/hemsidetips där jag kan läsa på mer om ensilage?

Tacksam för svar.

Sv: Plasta hö,

Varför plasta höet? Det går att göra det i storbalar i stället om det bara gäller platsen. Köper själv runda storbalar till mina två hästar. Kanske det är lättare att plasta det om det gäller väderlek och torkförhållanden

Tanken med att plasta torrhö i storbal är att det då kan stå ute, alltså behövs inte hölador (ja plural, det finns inte plats för en stor lada).

Hur funkar det för dig med bara två hästar, hinner ensilaget bli dåligt (antar att det är det du har) innan det är slut? Hur hanterar du det?

Får man höet tillräckligt torrt innan man plastar det borde det fungera, förutsatt att höet inte är för grovt så plasten går sönder... Problemet tror jag är att få höet helt torrt, det är sällan så bra torkväder att man får ett tillräckligt torrt hö utan att torka det på tork, och då gäller det att hitta en tork som klarar storbal. Men kan ni inte göra både och, så att ni tar in en del som hö som ni brukar och en del som ensilage i storbal?

i närheten av oss har de använt ensilagePLAST till halm storbalarna, de har bara slått in dem några varv så de som du ville, klarar sig utomhus,borde funka med hö:)

Vi plastar allt vårt hö, ju torrare det är ju bättre är det.Har själv bara två hästar och det funkar bra på vintern.
PÅ vår o höst håller storbalarna inte så länge,har hässjat hö då.

Om du bara nätar storbalarna så MÅSTE de vara snustorra,det funkar nästan aldrid och du kan inte ha dem ute heller.

Att bara ha några lager plast funkar inte heller,det blir alltis hål då,vid hantering,fåglar,möss,sork mm.
Vi har 10 lager plast o de står ute under nät,är alltid hela o fina.
mvhR:)

Hur är hållbarheten när du väl öppnat balen? Det borde väl vara som på vilket annat hö som helst? Är det torkat på vall och sen plastat, hur lyckas bonden få det så tort på vall isf?

Ett alternativ är ju att fylla ladorna så mycket det går och plasta resten.

Men borde inte jäsningsprocessen komma igång så fort du plastar det även om höet är torrt? Tänkte närmast på att hösilage inte vänds på åkern för att inte riskera att få in jord i balarna, medan man vänder torrhöet flera ggr?
Kanske jag missuppfattat hela frågeställningen.
Hursom så finns det mindre alternativ än rundbalar. Ända ner till 20 kg balar. När jag hade bara två hästar var 280 kg fyrkants balar perfekt. Hör dig för om du kan leja ngn att både bala och plasta ert eget hö.

Nej, jag har inte ensilage utan vanligt hö varför det inte är några problem med att få det att gå åt (desto större ibland att få det att inte gå åt så fort):)

Hållbarheten verkar vara som på vilket hö som helst. Hur bonden får det torrt har jag ingen aning om, han fyller skullen och det som inte får plats plastas in.

Höet är torrt, luktar gott, har bra värden och jag har hittills inte hittat mögel/varit dammigt så det verkar ju fungera bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 405
Foder & Strö Hej! Jag har funderingar på att ta analys på hösilaget jag fodrar min häst med. Tidigare år (3) har jag gått på känn, och det jag kommit...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: Gelina
·
K
Foder & Strö Hej! Vi har denna säsong gett våra hästar ett hö med usla värden: 84% TS, 7 MJ och 9 smrp. Detta håller på att ta slut och...
Svar
12
· Visningar
1 176
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama