Själv hyr jag ett hus för tillfället, med helttäckningsmattor till och med i trappen. Inte i kök och badrum tack och lov. Det finns inte någon ventilering i badrummet, så det är till att öppna fönstret varje gång vi duschar, trots det har vi såklart mögel i duschen hur mycket vi än skrubbar, så standard i städarsenalen är bleach antimögel sprej.
När vi flyttade in så skänkte "svärmor" flera tjocka gardiner, jag i min oskuldsfullhet förstod inte varför först.
De är för det mesta fördragna under vinteråret för att hjälpa hålla inne värmen.
Huset är så dåligt isolerat att det är som en ugn på över våningen på sommaren, jag sover naken utan något över och svettas som en gris trots fläkt och på vintern har jag alltid tofflor på i köket för golvet är som is. Sitter just nu med tjocksockor och tjocktröja på, under en tjock filt för att inte frysa. Har aldrig frysit så mycket inomhus i hela mitt liv innan jag flyttade hit och då är jag uppvuxen i Hälsingland på pappas gamla bondgård där golvisolering förmodligen är från när gården byggdes på 1800-talet.
Jag älskar dock min trädgård, underbart klimat att odla i och det väger upp mycket för fuskbygget vi bor i.
Och jag måste erkänna att jag drömmer om att bygga/renovera ett litet hus på landet någon gång i framtiden, med få och stora rum och inte alla små rum där det inte går att möblera som jag vill.