Planer på lösdrift!

Fibban

Trådstartare
Jag behöver nya idéer!!
Planerar att bygga lösdrift för mina hästar, hyr stallplatser just nu men är jädrigt trött på det nu! Vill ha hem mina hästar helt enkelt!

Planen är lösdrift.
Alla ritningar och idéer jag hittar är på liggahallar, oftast fristående.
Jag vill ha en lösdrift för 2-3 hästar (har 2 hästar i dagsläget men vill ha lite yta till övers om man säger) och i anslutning till lösdriften ett "stall". En sjukbox, sadelkammare/foderrum, spolspilta, skötselplats.
Är ni med mig?

Kom med tips och idéer!! Bilder!!
Jag sitter och stirrar på en "ritning" jag gjort och kommer inte längre, det blir baske mig inte bra!!

Sv: Planer på lösdrift!

Hur mkt pengar har du att bygga för? bygglov ansökt? Uppvärmd sadelkammare? hur mkt kan du göra själv eller anlitar du ngn?

Sv: Planer på lösdrift!

Vi byggde vår lösdrift i befintlig byggnad, vilket ju begränsade oss en del, men vi blev nöjda ändå! Det vi hade ändrat om det skulle ha gått var att ha två ingångar på långsidan, en i ena änden och en i andra. Nu får hästarna (2-3 st) istället gå in genom en öppning på gaveln, vilket förvisso fungerar för vår lilla besättning men det är ju inte optimalt bra. Vi hade även gjort lösdriften större än vad den är (nu är den ca 8 x 5 m).

I direkt anslutning till vår ligghall har vi en kombinerad uppstallningsplats/spolspilta/sjukbox på ca 3 x 5 meter. Denna har dels en skjutdörr med galler som leder in till lösdriften och en vanlig dörr som leder ut till gårdplanen. I byggnaden intill har vi förvaring för halm, hö, foder och sadelkammare.

Man skulle kanske ha gjort en längre byggnad än den vi har nu om man hade byggt nytt, så att man även fått plats med en sjukbox och så att sadelkammaren legat i direkt anslutning till uppstallningsplatsen, men det känner jag inte hade varit en nödvändighet! Det fungerar bra som det gör och den där sjukboxen hade mest varit döyta som vi hade fyllt med skräp... Och sadelkammaren fungerar som vårt huvudlager medan vi på uppstallningsplatsen har den utrustningen som används ofta, så det gör inget att man behöver gå några meter. Och eftersom vi aldrig fodrar på lösdriften så har vi inget behov av att förvara foder där.

Men hade vi velat inkludera sjukbox och sadelkammare skulle vår byggnad kanske ha varit 16 meter lång och 5 meter bred med sjukbox (3 x 4 meter) och sadelkammare (2 x 4) på ena gaveln. Därefter en uppstallningsplats (5 x 3 m) i mitten och sedan själva lösdriften (5 x 9 m) med som sagt två öppningar á ca 2 meter på den längre sidan.

Något vi är väldigt nöjda med är att vi har (för att kompensera att lösdriften är lite liten och att den bara har en ingång) byggt en 'veranda' till hästarna. Det är svårt att förklara hur den ser ut, men jag försöker ändå:

'Verandan' är totalt 12 meter lång och 3,5 meter bred och den har 3 öppningar på ena långsidan, två längst ut och en på mitten. Hästarna går alltså ut på denna veranda när de kommer ut från lösdriften. Verandan är inte uppströdd, men den förhöjd gentemot hagmarken och uppgrusad med väggrus och alltså alltid torr och fin. Att lösdriften har denna veranda gör att den känns mer ombonad än vad den annars hade gjort med en stor öppning rakt ut, och hästarna älskar att stå här! Här förvarar vi förövrigt termobaren och saltsten, och blåser det full storm så fodrar vi här.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar