planer ... hjälp

B

blohme

Jag ska betäcka mitt sto nästa sommar , tänkte göra det i juni så hon fölar när man har dom inne på natten sen ...

sen hade jag tänkt att tävla henne i juli & augusti ut & sen låta henne slippa tävlingar helt , & funderar sen på & låna en häst (låna den då i juni/juli så när jag slutar tävla med min så kan jag börja med den & sen ha den tills hon fölat & framåt samanlagt kanske 1½-2 år ...

men vet inte riktigt vad som blivit bäst ... behöver lite råd ...

Sv: planer ... hjälp

varför ska du ha det till att hon ska föla när de är inne? är det inte bättre att hon fölar på försommaren?

Det är lättar för stoet om dom är ute i hagen;)

Ja, har igentligen ingen anledning om varför jag vill att hon ska föla inne , jag vill det bara ;)

Du får vara medveten om riskerna för smitta om du dels tar ut ditt dräktiga sto på tävlingsbanorna och dels delar stall med andra hästar som är ute och tävlar. Man brukar inte rekommendera att ha avels och tävlingshästar tillsammans. Det du riskerar är att stoet förlorar fostret och att du då lagt ut en del för att få henne dräktig. Risken finns att det sker innan du har möjlighet att ta en försäkring. Du kan också riskera ett eventuellt foster genom att stoet blir stressat under vissa perioder av dräktigheten då fostret är väldigt känsligt. Speciellt är det i början efter betäckningen och några veckor framåt. Finns trådar om när på Avel.

Så tänk igenom ordenligt vilket som är viktigast för dig att få ett föl eller att få tävla.

Jag är medveten om det, & de är mycket därför jag tänker på hur jag ska göra ...
OM jag ska leta efter ny häst innan jag betäcker henne , eller om jag ska strunta i det helt & ta de lugnt från tävlingar ..
jaja, man får se ...

Man får ta hänsyn till hur gammal ens sto är och om hon har haft något föl innan. Har hon inte det så kan betäckningen i sig vara en ganska omtumlade upplevelse (en ny miljö, nya människor, nya hästar, borta från matte osv.) och då kan det vara ganska skönt när hon kommer hem från beteckningen att slippa tävla (jag hade inte gjort det), med tanke på den stressen och skaderisken som kan uppstå vid tävling.

Kommer hon få någom motion och träning under beteckningen, eller blir det bara bete? Annars vill jag slå ett slag för så mycket (lätt) motion som möjligt när hon är dräktig (långa skritt promenader) och så mycket utevistelse som möjligt i fina hagar med kuperad mark. Får hon röra på sig mycket får hon dels bra kondition för förlossningen, dessutom får fostret lättare för att lägga sig rätt. Tänk också på att ett dräktigt vildhäststo måste följa med i flockens tempo trots att hon är dräktig...

Hon har fått föl innan .

Hon kommer bli riden sålänge hon accepterar det , sedan kommer jag såklart att gå med henne ...

De första 45 dygnen efter betäckning ska man inte ut och tävla eller på annat sätt utsätta hästen för påfrestning/stress.

Så betäcker du i början av juni så kan du inte tävla förrän tidigast slutet på juli.

Jag skulle inte tävla med ett dräktigt sto. Dels pga smittorisken och dels stressen, även om det är en häst som tar tävlingar med ro.

Sen tror jag inte du ska räkna kallt med hon blir dräktig när du vill. Det kan dra ut otroligt mycket på tiden om de inte tar sig på första försöket (vilket händer ofta).

Om du verkligen vill tävla så tycker jag att du ska leta efter en annan häst att tävla med under den tiden.

Lycka till med fölet!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka