Pixbox försvinner !

Sv: Pixbox försvinner !

Jag hade just ett riktigt blonde moment, försökte logga in utan att lyckas för att rädda mina bilder. Det var visst på photobucket jag hade konto...
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tackar också för informationen, jag har faktiskt lite bilder där som jag inte hittar i min dator och som jag har på pixbox.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Efter att haft flertalet USB-minnen som slutat fungera, hårddiskar som kraschat och CD-skivor som blivit oläsliga, har jag använt pixbox som min backup för bilder i många år. Tyvärr har ju hälften av bilderna försvunnit från pixbox och är numera bara svarta små rutor, som inte går att spara ner.

Jag ska tammefan rota fram min gamla vanliga kamera och sluta med digitala bilder. Finns inget ställe som är tillräckligt säkert för o spara en massa bilder.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Ett tips där är att framkalla bilder med jämna mellanrum. Man brukar kunna beställa 100 gratis bilder från fuji t.ex, då blir det inte så dyrt (att fota analogt är ju inte direkt billigt heller). Då har man åtminstone ett exemplar kvar om allt annat kraschar.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tack för infon. Har nästan glömt bort pixbox nu när det strulat så länge (trots att man varit premiummedlem). Håller på att spara ner dom bilderna som finns kvar.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Jaha, och hur gör man nu då???? Jag trögtänkta stackare som änteligen började fatta detta med pixbox. NU ska den försvinna????
Hur 17 gör man sen då???
HJÄLP!!!!!!!!!!!! :confused:
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tackar också för upplysningen!

Någon som kan tipsa om var man ska lägga upp bilderna nu för att kunna posta här på buke?
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tack för upplysningen. Det ante mig att de skulle lägga ned snart.

Nu kommer någon säkert bli sur, men hur tänkte ni som inte alls har någon form av backup utöver pixbox? Det är ju lika illa som att bara ha det sparat på den egna datorn som när som helst kan få virus och krascha.
Att bara ha en fil på ett ställe är ju ingen backup?
Jag har en hemserver också, om man inte vill ha det så rekommenderar jag nog extern hårddisk i dagsläget.

Angående alternativ till Pixbox så finns väl Photobucket och Flickr som starka kandidater...
 
Sv: Pixbox försvinner !

*KL* finns den nån sida på svenska man kan ladda ner bilder på. Jag är skitkass på engelska och fattar ingenting när ja ska ladda upp där eller bli medlem.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tack för upplysningen!! Alla bilder i säkert förvar på Flickr (:love:) efter ½arbetsdag ;)
 
Sv: Pixbox försvinner !

Tack för infon, det har jag missat, ska se vilken jag ska börja använda i stället.

Men jag skulle aldrig våga ha mina bilder på bara ett ställe, jag har all mina bilder på hårdisken plus kopior på dem på en annan hårdisk, plus att jag bränner backupskivor också.

Som min kille säger som jobbar med datorsupport, det finns bara tre vägar till säkert datoranvändande och det är backup, backup och backup.

1.Först att ha en backup på sitt material på en extra hårdisk eller liknande som man har lätt att tillgå.
2.Sen att man har en andra backup på materialet någon annanstans i huset i fall den första backupen skulle gå sönder eller så.
3.Plus att man förvarar en tredje i ett bankfack eller hos en vän eller släkting, för får man inbrott och de tar allt i datorväg eller huset brinner ned spelar det ingen roll hur många extra backups man i huset.

Ni ska veta hur många som kommit med trasiga hårdiskar och inte haft bilder och viktiga papper, mejl och mejladresser mm sparade någon annanstans.
Ofta går det att rädda en hel del från en trasig hårddisk, men det är betydligt billigare att gör en eller två backups från början och så är man säker på att allt finns kvar.
På de flesta stället kan det kosta ett antal tusen för att de ska göra det och de tar betalt per Gig.

Kram, Maya
 
Senast ändrad:
Sv: Pixbox försvinner !

Någon som har ett tips på en likvärdig sida? Har photobucket också, men tycker det är mycket trögare sida plus att det ser inte särskilt strukturerat ut där i jämförelse med pixbox.
 
Sv: Pixbox försvinner !

Jag bytte till imageshack.us för ett tag sedan eftersom pixbox strulat så mycket. Ganska likvärdigt till pixbox vad gäller bildstorlek, men jag har för mig att photbucket har möjlighet till lite högre upplösning på bilderna och imageshack är långt ifrån lika snyggt upplagt som pixbox om det nu spelar någon roll. Jag gillar att det finns en app till imageshack så man kan ladda upp direkt från mobilen om man vill.

Men jag blir också förvånad över alla som har en bildbank på nätet utan kopior någon annanstans. Det känns väldigt bakvänt, det enklaste är nog att införskaffa ett stort usb-minne (32 eller 64 gb) för någon hundralapp och spara ner bilderna på det om man vill ha en extra backup och sedan ladda upp de bilder man vill vissa online via en bilduppladdningstjänst.
Några nätleverantörer kan man också köpa utrymme av och ladda upp bilderna i originalstorlek till deras servrar. Det är ett sätt att skaffa backup utanför hemmet, men jag tror inte att man kan dela med sig av bilderna online utan det blir ren lagring i så fall.

Edit: DeviantArt går att använda som bilduppladdningsalternativ om man vill antar jag, även om sajten främst är tänkt som etcommunity där man ger/tar emot kritik på sina bilder (men det är frivilligt). Har ett väldigt lättebegripligt upplägg och man kan ladda upp i originalstorlek.
 
Senast ändrad:
Sv: Pixbox försvinner !

kl

Och för alla som missat det så är pixbox igång igen med nya ägare (och alla bilder finns kvar!) :D
 
Sv: Pixbox försvinner !

Har sett detta, men undrar, vet du hur det blir med "trestoring" bilderna? Kommer man kunna få tillbaka dem så att säga?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
482
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
IT & mobiler Förra veckan lyckades jag ta bort alla inkomna sms i stället för att radera det sista inkomna... Glömde att jag inte var inne på messet...
Svar
6
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 094
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Unga brottslingar
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp