M

mörkros

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,684049,00.html

Jag och en kompis började diskutera när vi såg den här artikeln... Jag är inte speciellt "hundkunnig" men trodde, eller ansåg, att det är pga ägaren som en hund attackerar, hur den blir uppfostrad osv.. Då gäller det inte endast pitbullrasen, utan alla raser, vad jag trodde iaf.
Men min kompis, hon trodde stenhårt att Den här hunden hade anfallit ägaren pga att den har det i blodet, och bara därför. Det spelar alltså ingen roll om den fått en "perfekt" uppfostran, den har det i blodet och kan när som helst anfalla.

Hur är det på riktigt?? Jag vet ju inte så mkt själv och det skulle vara intressant att få reda på hur det är..

Sv: Pitbull?

mörkros skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhet...,684049,00.html

Jag och en kompis började diskutera när vi såg den här artikeln... Jag är inte speciellt "hundkunnig" men trodde, eller ansåg, att det är pga ägaren som en hund attackerar, hur den blir uppfostrad osv.. Då gäller det inte endast pitbullrasen, utan alla raser, vad jag trodde iaf.
Men min kompis, hon trodde stenhårt att Den här hunden hade anfallit ägaren pga att den har det i blodet, och bara därför. Det spelar alltså ingen roll om den fått en "perfekt" uppfostran, den har det i blodet och kan när som helst anfalla.

Hur är det på riktigt?? Jag vet ju inte så mkt själv och det skulle vara intressant att få reda på hur det är..

En pitbull har det inte "i blodet" att anfalla någon. Dom har ofta lätt att bli hundaggressiva eftersom det trots allt är det dom är avlade för men t.ex. min tik har aldrig ännu haft problem med andra hundar,men då beror det ju alltid på vilka hundar man träffar också.
Att någon hund skulle ha det i blodet att anfalla människor...hahahahaha...hör din kompis inte hur absurt det låter!?. Snacka om att dra förhastade slutsatser ;) . Varför i hela friden skulle man avla fram något som var direkt farligt för människan. På den tiden då hundarna ofta avlades för kamp så tog man bort hunden ur avel om det visade sig att den var "manbiter". Hunden skulle ju kunna fungera med handler.
Du kan lära en hund mycket t.o.m. att slåss mot andra hundar. Många tror att apbt är en okänslig och hård hund och det är den kanske på utsidan (den har ju betydligt högre smärttröskel än andra hundar)men på insidan är dom ofta riktiga softisar.
Jag säger dock inte att alla ska gå och köpa en apbt för att dom är såååå snälla, jag tycker inte alla ska ha schäfer eller rottis heller. Men som familjemedlem är det en helt otrolig varelse så länge man ger den det den behöver i fråga om aktivering, motion och inte minst kärlek.

I 99 fall av 100 så är det ägaren det är fel på, det kan vara att man tror att hunden måste fostras hårt (vilket absolut inte är fallet då pb i regel är väldigt känsliga), att man inte aktiverar hunden tillräckligt och självklart okunskap.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: Enya
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 898
Övr. Hund *Suck* http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1112390,00.html NÄR ska det göras nåt åt dessa instabila hundar...
Svar
19
· Visningar
1 187
Senast: escodobe
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar