Ishtar

Trådstartare
Jaha *suck* då har det pissats på pojkvännens ullmatta av ryatyp. Naturvit :crazy: . Tips någon? Jag har själv lämnat in en sån handtuftad ullmatta men fläckarna gick inte bort, tror man gör bäst i att tvätta själv i badkar.

Ulltvätt, ullsåpa, grönsåpa, tvål, grumme tvättsåpa?
Kallt eller varmt vatten?

Sv: pissmatta

Hmm, svårt att svara på. Vår katt kissade på vår ullmatta som vi hade i hallen. Jag tvättade den med grönsåpa i ljummet vatten. Kattpiss luktar ju mer än hundpiss så den mattan fick tvättas flera gånger innan den gick att använda igen!

Nu blir ju det här lite sent, men om det händer fler gånger:

Spring efter hela rullen med hushållspapper, lägg på ett lager på den blöta fläcken, tryck hårt, mera papper, tryck igen. Om igen.

Spä sedan fläcken med ljummet vatten med lite diskmedel, gnugga in diskmedelsvattnet i fläcken, sen är det bara att börja om, du ska trycka ut den utsäpädda fläcken med hushållspappret.

Ju mer vatten du vågar använda, desto längre tid att trycka ut, desto större chans att fläcken försvinner.

Torka, gärna hängande, och luftigt.

Lägg inte i badkar! Mattan kommer aldrig att behålla sin form om den blöts helt och hållet.:eek:

Hoppas att den inte var så dyr!:crazy:

Och så (för framtida bruk) - glöm inte potatismjöls underbara inverkan på ljusa mattor. När du lyft/tvättat ur så mycket som går, häll en rejäl dos potatismjöl på fläcken, vänta, dammasuga bort, på med mer, vänta, dammasuga bort osv tills potatismjölet inte suger upp mer och mattan är helt torr. Och förhoppningsvis ren.

Är det inte något med bikarbonat man ska köra för att få bort lukt? Kolla på nätet om det finns nått sånt tips. Tror att jag läst det någonstans...

pissfläckar är alldrig kul! :smirk:
Men ett tips som har funkat för oss, (har en valp på 5 mån)
o det är potatismjöl! Används vid fördel när fläcken är nyupptäckt, strö på o gnugga, kan även anvädas på gräsfläckar eller om hunden är vit o får konstig färg på päls av vad vet vad.. :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
8 057
Senast: smedsussie
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 692
Senast: NinaochRambo
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka