Pisskatter!

tessiem

Trådstartare
Här hemma har katterna blivit galna..det pissas hejvilt..:crazy:

Bakgrund. 3 katter 9,8 & 8 år. Kastrerade alla tre. Vi flyttade hit för 1,5år sedan. Katterna har alltid varit lite opålitliga när det gäller att pissa på fel ställen men det har varit okej.
I september flyttade katt 4 in då hon blev kvarlämnad av hyresgäst. Det var lite bråk & de älskar ju inte varandra direkt..men tolererar. Men de andra katterna har blivit galna & pissar ÖVERALLT! Tillochmed där de äter!!!

Jag ger upp snart! Det är vidrigt!

Vad tror ni? Funkar det om nya katten flyttar igen?

Vi har två lådor & de är dessutom utekatter..

GE MIG RÅÅÅÅÅD! Jag är SÅ nära att flytta dem till stallet eller åka till veterinären för gott..och det vill jag ju eg. inte,..

Sv: Pisskatter!

Har du varit till veterinären för att utesluta fysiska orsaker?
Har du testat fler lådor med olika sand, med eller utan huv?
Hur tvättar ni bort kisset? vilket medel används..
Vars finns maten? högt/lågt? nära/långt ifrån toan?
Var finns toalådorna?
Har alla katter ett eget ställe/liggplats eller bråkar de om platserna?
Testat feliway?

Nej inte varit till veterinären då alla tre började pissa samtidigt..så har svårt att se att de ska ha samma sjukdom..

Vi har två lådor med samma sand vi alltid haft. En med huv & en utan.

Vi tvättar bort kisset med rengöringsmedel & ättika efter.

Maten finns på en köksbänk (högt på grund av hundarna) långt ifrån toan. (En låda i samma rum en i rummet bredvid)

Alla katter ligger på olika platser & gjorde så även innan katt 4 kom in.

Ska absolut prova Feliway.vad är det?

Har du varit till veterinären för att utesluta fysiska orsaker?
Har du testat fler lådor med olika sand, med eller utan huv?
Hur tvättar ni bort kisset? vilket medel används..
Vars finns maten? högt/lågt? nära/långt ifrån toan?
Var finns toalådorna?
Har alla katter ett eget ställe/liggplats eller bråkar de om platserna?
Testat feliway?

Eftersom ni har det minsta möjliga (tillåtna) antalet lådor är mitt förslag att skaffa 2 eller 3 till. Förhoppningsvis kan det hjälpa.

Är katt nr 4 kastrerad? Om den är fertil så kan de andra känna sig hotade och en kastrering kan helt klart hjälpa.
Jag skulle också testa Feliway för att lugna katterna.
Kommer kisset i skvättar här och där eller är det stora pölar?

Men om katt 4 är kastrerad och feliway samt fler lådor inte hjälper så skulle jag försöka omplacera katten då den har rubbat balansen i gruppen och orsakar stress.

Feliway: http://www.feliway.com/se

3 lådor till??? :eek:
Vet inte var jag ska få plats med fler lådor...de är ju dessutom utekatter & inte bara inne..
Men, men..prövar vadsomhelst för att få slut på pissandet..

Eftersom ni har det minsta möjliga (tillåtna) antalet lådor är mitt förslag att skaffa 2 eller 3 till. Förhoppningsvis kan det hjälpa.

Är den nya katten kastrerad? ålder? Är den nya ett annat kön än dina andra katter. En ny fertil katt kan orsaka stora oroligheter i en grupp

Vilket märke har ni på sanden? klumpbildanse? parfymerat?
Testa 2 olika märken, även om ni haft samma sand i alla år så kan de tycka att den blir äcklig. Har du ett billigt märke testa ett dyrare tex EC i den andra för att se om du ser någon skillnad.
Rengör lådan ofta även om de inte använder den, katter är noga med renligheten.

Hur ser pölarna ut som kissas utanför lådan? Luktar urinen starkt,grumlig,rödaktig, riklig?

Liknande trådar

V
Övr. Katt Jag äter efter devisen "På julen får man ta från det undre lagret" och har snart mulat i mig alla goda bitar i paradisasken :crazy...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka