Piska runt hästar?!?!?

Sv: Piska runt hästar?!?!?

Självklart skulle jag ju dock inte "piska" ett nervöst fullblod! Man tittar ju på hästen och dess personlighet. Är det en envis fjording med mycket egen vilja, eller en fin connemaravalack som tävlar msv dressyr? Har dock aldrig ridit ut på fjordingen med sporrar, bara nu som förstärkning på ridbanan vid sidvärtsrörelser.

Jag slog till min häst på rumpan med handen ganska rejält för ett par dagar sedan, enda gången på två år jag slagit henne. Rider inte med spö.. Hon orkade inte lyssna på mig mer och tyckte att vi bara skulle stå still eller vända hemåt.

Men, det hjälpte inte. Hon hoppade runt och kollade vad det var som hade slagit henne, och verkade inte fatta att det var jag :smirk:

Jag såg något otäckt häromdagen: en tjej i stallet hade problem med sin häst, den vägrade att gå förbi en viss del av stallplan utan direkt synbar anledning. Så hennes kompis tog fram en långpisk och rappade hästen över baken tills den FLÖG förbi det läskiga stället. Denna övning gjorde de om igen och igen och igen tills hästen – nervöst trippande och drypande av svett – löd matte på ryggen. :eek:
Det såg verkligen illa ut, i synnerhet för alla barn och tonåringar som håller till i vårt stall och som storögt såg på! :crazy:

I_Love_Humle skrev:
ojoj... när vi köpte vår fjord, så tror jag inte att hon blivit riden på ett tag, och hon trodde att hon fick bestämma... Jag höll på att flyga av väldigt många gånger då hon antingen helt enkelt vägrade att gå framåt, eller gick och ställde sig och betade på någon saftig grästuva, eller varför inte då hon brukade rusa in med mig i skogen och skrapa av mig mot ett träd? Nej, hon gjorde som hon själv ville.

Vi bytte utrustning (sadel, träns, bett och satte på strykkappor) och hon blev en ny häst! Visst, hon var fortfarnde väldig envis och kunde mitt i en fin galopp tvärnita och börja beta! Men med det lilla spöets hjälp :devil: är hon nu världens underbaraste!
Hon tycker att det är ROLIGT att komma ut och bli riden, i början tyckte hon ju att det var hemske, ja, hon försökte ju få av mig som jag redan har skrivit...
Åh! en stock som ligger över stigen! Man riktigt känner att hästen VILL hoppa och från skritt fattar hon lätt galopp!

Så man ska ju såklart inte BÖRJA med att slå hästen om den gör "fel", utan allra först kolla utrustningen. Nu har vi haft henne i lite mer än ett halvår, och hon försöker aldrig att ställa sig och beta eller något sånt dumt under ridningen.

Så, jag piskade faktiskt runt min häst i 2 veckor, och nu är hon 100% lyckligare. Ni kommer självklart inte att tro mig, utan bara ge mig en massa dräpande svar, men så är det faktiskt! :D

Hade jag inte använt spöt hade jag nog legat uppmosad på någon tall i skogen vid det här laget. :crazy:

Jag bör kanske också påpeka att vi ej har tillgång till varken paddock eller ridhus, så det var bara ut i skogen, vilket jag tror är en av orskaerna till att hon har blivit så himla mycket gladare! :)

Tyvärr måste man ju ibland göra saker man inte vill med en fräck häst. Var glad att du lyckades! Jag ogillar all sådan hanttering och blir förbannad när jag märker att man hanterat en häst så illa så man blir tvungen att vara elak för att få ordning på den. Ibland är det enda vägen men det är människors felaktiga uppfostran som fått hästen sådan och det är hästen som får lida för det. Så jag tar mig inte an en sådanhäst. Det känns inte rätt att behöva ta till våld. Jag mår bar dåligt av det. Jo, jag har fått ordning på fräcka hästar så förr, men jag har alltid plågat mitt samvete med frågor vad jag har för rätt och om det inte vore bättre att avliva djuret. Det är ju ingen rolig samvaro med hästen innan man fått ordning på dem. Och farligt är det också. Jag vet...

Anette

Sunshine skrev:
Jag såg något otäckt häromdagen: en tjej i stallet hade problem med sin häst, den vägrade att gå förbi en viss del av stallplan utan direkt synbar anledning. Så hennes kompis tog fram en långpisk och rappade hästen över baken tills den FLÖG förbi det läskiga stället. Denna övning gjorde de om igen och igen och igen tills hästen – nervöst trippande och drypande av svett – löd matte på ryggen. :eek:
Det såg verkligen illa ut, i synnerhet för alla barn och tonåringar som håller till i vårt stall och som storögt såg på! :crazy:

Den hästen lär ju vara ännu räddare nu för det stället. Det gör ju tom ont att gå där!

Idioter! Man slår inte en ängslig eller rädd häst. Man pratar med den och berömmer varje steg framåt. Det får ta den tid det tar. Efteråt har man stärkt hästens självkänsla och kamratskapen. I det fall du beskriver blir resultatet tvärtom...

Jag tycker att spöt ska användas som förlängning av armen och därför bara petas med. Det kan finnas tider och hästar där man behöver slå till nån gång hårdare, men oftast skulle jag tro att det är nånting som är fel då. I många fall brukar samarbetsvilje problemen lösa sig genom att byta ryttare och spöt behövs då inte... ;)

Exakt!
Jag har aldrig någonsin rappat till min tös med spöet.. däremot har jag duttat med det på rumpan, och det räcker..

knapplån

jag använde spöt för första gången någonsin på min dam idag..
brunstig och tyckte att höger skänkel inte fanns...så jag fick dutta med det för att påminna henne...:)

Tror heller inte på att hästen jävlas utan snarare beror det kanske på att den ej har förtroende för ryttaren..

Nej en häst jävlas aldrig i den betydelse av ordet som vi människor har, dvs tex inte går fram för skänkeln bara för att den helt enkelt inte har lust.

däremor testar den sin ryttare och mäter gjärna vem som egentligen är ledare mellan de två, särskild då om ryttaren har varit inkonsekvent eller otydlig med signalerna om ledarskapet... jag menar självklart inte att man ska skrika å slå å gorma för att bli flockledare, en sådan ledare blir inte kvar särskilt länge, men lugn och stadig och framför allt konsekvent så blir pållen lydig och vet vad som förväntas av den...

som nog alla vet finns det dessurom oftast hackkycklingar i en flock, som blir mobbade av de andra till synes utan anledning, detta skulle väl kunna kallas att jävlas...

Man ska inte piska runt hästen, men hästen måste ju faktiskt lyda. Om hästen inte vill fatta galopp eller liknande så kan det behövas spö. Därmed förutsatt att ryttaren gör rätt hjälper och inte sliter och drar i hästen utan faktiskt rider korrekt. Jag rider min häst korrekt men ändå gör inte han vissa saker ibland för att han är lat och då behöver han en tillsägelse. Men då måste man också komma ihåg att berömma när hästen gör rätt.

Doneloge skrev:
Jag tycker att spöt ska användas som förlängning av armen och därför bara petas med. Det kan finnas tider och hästar där man behöver slå till nån gång hårdare, men oftast skulle jag tro att det är nånting som är fel då. I många fall brukar samarbetsvilje problemen lösa sig genom att byta ryttare och spöt behövs då inte... ;)

:bow: :bow: :bow:

Hej.Min ponny brukar ibland jävlas lite, då får han ett rapp och sen går han frammåt.
Däremot tycker jag att det är dyumt att straffa hästen och hästen är rädd för att gå frammåt!

Beror ju lite på hästen...

Jag använder sällan ridspö... Tycker att om jag inte kan få fram min häst utan det, så borde jag börja fundera över hur jag rider och om hästen mår bra. En pigg och glad häst behöver du inte ha ridspö på, så länge den inte är invand med det. I vissa fall behövs spö, det vet jag. En av mina nära vänner måste ha spö på sin häst, därför att hon inte kan använda benen, men det är en helt annan sak. Hon slår inte så hårt heller för den delen...

Sedan om det är rätt eller fel, det har alla olika åsikter om.

Själv står jag för det att man aldrig ska tvinga en häst att göra något om det inte är nödvändigt. Vill inte hästen hoppa, träna dressyr dårå. Vill man hoppa så köper man en hopphäst och låter sin egen häst komma till någon som tycker att det bästa som finns är dressyr, elelr lufsa omkring i skogen, vad nu hästen gillar...

Hästen är ju ett djur, har en egen vilja och inte tvingar vi människor till sånna saker? använder vi spö? knappast!...

men som sagt, det är ju vad jag tycker

Jag använder sällan ridspö... Tycker att om jag inte kan få fram min häst utan det, så borde jag börja fundera över hur jag rider och om hästen mår bra. En pigg och glad häst behöver du inte ha ridspö på

Du verkar bara tala om spöet i "fartsammanhang". Men spöet kan vara bra att peta med om man vill att hästen ska trampa under sig mer med något av bakbenen, och det kan behövas även om hästen är pigg/framåt å glad.

De e bättre att rappa till hästen 1-2 ggr istället för att sitta å banka i 5 min! Men de beror ju också lite på vilken sorts häst man har.

Att använda spö som en förlängd arm fungerar bra i många situationer. Jag brukar inte ha ett ridspö, utan en halv, trubbig, delbar longerpisk. Om ni förstår vad jag menar.

Då lägger man lätt tryck, som ökar successivt tills dess att hästen tänker som man vill. Så fort man får önskad reaktion lättar trycket. Det är på sekunden!

Det funkar! Även på hästar som min, som stänger av effektivt. Ibland måste man öka trycket ganska bra för att tränga igenom hans försvar. Men så fort han reagerar så gäller det att belöna genom att lätta!

Jag rider sällan med spö, men det kan vara i andra fall. När han inte vill gå dit jag vill. Räcker inte trycket i repgrimma och longerlina, så lägger jag successivt ökat tryck med den halva, trubbiga longerpisken.
Norrland

Senast ändrad:

Kom att tänka på en ritt jag hade för nån vecka sen. Red en kompis medryttarhäst, och det var inte trevligt. Nästan skänkeldöv och världens kortaste steg :crazy: så han behövde en hel del drivning för att över huvud taget bli bekväm att sitta på.
Hästen hade helt sonika lärt sig att det var spöt man skulle lyssna på och inte skänklen. Det gick inte rida honom utan spö :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama