ojoj... när vi köpte vår fjord, så tror jag inte att hon blivit riden på ett tag, och hon trodde att hon fick bestämma... Jag höll på att flyga av väldigt många gånger då hon antingen helt enkelt vägrade att gå framåt, eller gick och ställde sig och betade på någon saftig grästuva, eller varför inte då hon brukade rusa in med mig i skogen och skrapa av mig mot ett träd? Nej, hon gjorde som hon själv ville.
Vi bytte utrustning (sadel, träns, bett och satte på strykkappor) och hon blev en ny häst! Visst, hon var fortfarnde väldig envis och kunde mitt i en fin galopp tvärnita och börja beta! Men med det lilla spöets hjälp
är hon nu världens underbaraste!
Hon tycker att det är ROLIGT att komma ut och bli riden, i början tyckte hon ju att det var hemske, ja, hon försökte ju få av mig som jag redan har skrivit...
Åh! en stock som ligger över stigen! Man riktigt känner att hästen VILL hoppa och från skritt fattar hon lätt galopp!
Så man ska ju såklart inte BÖRJA med att slå hästen om den gör "fel", utan allra först kolla utrustningen. Nu har vi haft henne i lite mer än ett halvår, och hon försöker aldrig att ställa sig och beta eller något sånt dumt under ridningen.
Så, jag piskade faktiskt runt min häst i 2 veckor, och nu är hon 100% lyckligare. Ni kommer självklart inte att tro mig, utan bara ge mig en massa dräpande svar, men så är det faktiskt!
Hade jag inte använt spöt hade jag nog legat uppmosad på någon tall i skogen vid det här laget.
Jag bör kanske också påpeka att vi ej har tillgång till varken paddock eller ridhus, så det var bara ut i skogen, vilket jag tror är en av orskaerna till att hon har blivit så himla mycket gladare!