Piska runt hästar?!?!?

K

Kalusha

Jag vill få lite åsikter om följande:
Det finns vissa hästägare som tycks tro att det är fullständigt normalt att piska fram hästen, dvs hästen vill inte gå framåt och hästägarna hänvisar detta till "temperament" eller "ill-vilja" från hästen. Resultatet blir att man spöar fram hästen.

Personligen så tror jag att detta snarare är ett tecken på att något är fel än att hästen bara jävlas. Vad tror ni??

Sv: Piska runt hästar?!?!?

I mina ögon så är det ytterst få hästar som "jävlas", och gör de det så finns det ändå en anledning.

Jag tycker det är bättre att ge hästen ett eller två rapp, visa att hörredudu lägg av. (inte slå hela vägen runt banan) på rumpan än att sitta och banka som en galning med skänklarna. Sen kan det ju faktiskt vara ide att släppa efter liite på tyglarna också Finns ju rätt många som glömmer den biten. Särskilt på ridskolan så lär sig hästarna fort att känna ifall de behöver jobba eller inte.
Inte bara kräva utan belöna ibland också, ex. släppa lite på tyglarna, ge en liten smekning...

Att piska hästen runt löser ingenting. Vi vill väl att hästen ska vilja göra oss till lags, inte att den mha våld tvingas till det?

Senast ändrad:

PRECIS!! Såg vid tillfälle ett antal ekipage som tränade dressyr och en häst som var ihopknycklad som en makaron i halsen, ryttaren gnällde till sin instruktör att hästen inte gick fram, därefter kom ca 7-8 saftiga rapp och hästen stod och slog med bakbenen!! Det gjorde mig oerhört upprörd. I det ögonblicket hoppas jag bara att hästen skickar av sin ryttare.

Kalusha skrev:
PRECIS!! Såg vid tillfälle ett antal ekipage som tränade dressyr och en häst som var ihopknycklad som en makaron i halsen, ryttaren gnällde till sin instruktör att hästen inte gick fram, därefter kom ca 7-8 saftiga rapp och hästen stod och slog med bakbenen!! Det gjorde mig oerhört upprörd. I det ögonblicket hoppas jag bara att hästen skickar av sin ryttare.

Fy så hemskt! Det är ju inte så roligt att gå framåt om nacken är krullad så det gör ont, munnen kanske likaså och hässtackarna kan ju knappt se framåt var de går när de är så hoprullade!

Hallå! 1:a halskotan skall vara högst, när häten är mogen för det, inte 3-4:e eller 5:e! Hästen skall ALDRIG gå bakom lodplanet, hellre något framför!

Uppriktigt sagt, jag tycker många som rider dressyr idag kan rida! Det ser ut som "pain in the ass" i mina ögon! Massor i handen, spö och sporrar samt hästen bakom lodplanet med 3-5:e halskotan högst! Det är inte ridning, det är djurplågeri!

Anette

När jag är ute och kör kan hästen ibland tvärvägra att gå fram tex över vatten. Och en körhäst ska kunna gå i vatten så då kan jag använda pisken att driva fram honom, eller säga åt honom att sluta fjanta sig (för det ÄR det han gör!). Men andra sidan är en pisk vid körning detsamma som en skänkel vid ridning. Men visst använder jag rösten också och låter uppmuntrande och framåtdrivande.

Jag har inte haft spö när jag ridit på flera år tror jag. Har jag haft det är det mest för att peta och visa vägen, inte för att piska hårda rapp för att hästen ska gå fram. Behöver man piska fram hästen konstant måste ju nåt vara fel. Och som flera sagt så måste man ju även ge efter i handen för att hästen ska gå fram och inte tvinga in den i en stor rulle bara.

Jag håller fullt med dig..

Dessutom är det ytters sällan man ser ett ekipage som ser harmoniskt ut och där hästen har nacken som högsta punkt

Ofta är det den där 3:e - 5:e och ryttaren ser jätte nöjd ut med att hästen "går på tygeln" synd bara att dom inte vet bättre...

Jag ska inte verka bättre på något sätt. Men jag vet att det är fel och jag jobbar alltid för att hästen inte ska falla ner i den där "falska" formen

jag erkänner att jag rider med spöt, jag använder hellre spöt en gång en sitter och duttar med det lr bankar på med skänkeln, men jag skulle aldrig piska upp min häst och jag använder inte spö på hästar som jag inte känner....

Kalusha skrev:
Jag vill få lite åsikter om följande:
Det finns vissa hästägare som tycks tro att det är fullständigt normalt att piska fram hästen, dvs hästen vill inte gå framåt och hästägarna hänvisar detta till "temperament" eller "ill-vilja" från hästen. Resultatet blir att man spöar fram hästen.

Personligen så tror jag att detta snarare är ett tecken på att något är fel än att hästen bara jävlas. Vad tror ni??

Det kan ju t.ex. vara att damen (hästen) inte vill gå förbi den snygga hingsten när hon är brunstig och växer fast i marken. Inte illvilja, men en dutt i rumpan kan få henne på andra tankar. Något annat fungerar ej i det läget. Så visst finns det hästar med egen vilja.

Hälsning Maja

Nej, piska runt hästen ska man absolut inte göra. Ett ridspö ska ju vara en förlängning eller förstärkning av skänkeln. Jag använder spö för att renodla hjälperna, speciellt eftersom jag rider på ridskola och hästarna "sållar" bland hjälperna eftersom de får ta emot olika signaler varje dag.

Med renodla menar jag att :1. be hästen att gå framåt med sätet. Går den inte framåt då trycker jag till med skänkeln, och svarar den inte då heller petar jag till med spöt. I de flesta fall går hästen framåt då varpå att jag berömmer och slutar driva.

En del riktigt "svårlyssnande" hästar kan i vissa fall få ett litet rapp för att vakna, men bara om jag känner hästen och vet vad den går för, och efter det slänger jag spöt eftersom jag inte har för avsikt att använda det mer en än gång i ett sådant syfte.

Jag använder för övrigt hellre spö än sporrar... Jag tycker det funkar bättre.

Om det skulle hända mig att hästen bara stannar så skulle jag först o främst kollar vart hästen har uppmärksamheten. Oftast brukar man kunna hitta något som gör att hästen vill kika lite mer innan den går fram eller helt enkelt är lite rädd.

Sen brukar jag börja med rösten att mana på och lägga till säte och skänklar.

De hästar jag ridit har det inte varit några problem med att få till o gå...förutom en ridskoleponny som jag red...huh...hon stannade med alla och bara stod... :devil:

Njae har sett det en del men i mina ögon är det inte okej om man vet med säkerhet att all utrustning passar, hästen är hel och inte rädd för ryttarens hand...

Hästar jävlas inte.
De testar, har ont eller är rädda m.m.
Så jag anser att spö är överflödigt förutom i hoppning på högre höjder där det kan vara en livsförsäkring både för hästen och ryttare, eller i dressyr som förlängd arm.

Senast ändrad av en moderator:

Bison skrev:
jag erkänner att jag rider med spöt, jag använder hellre spöt en gång en sitter och duttar med det lr bankar på med skänkeln, men jag skulle aldrig piska upp min häst och jag använder inte spö på hästar som jag inte känner....

Att använda spö som en kompletterande hjälp är en sak, men att rappa upp hästen och kräva för mycket och nästan omöjliga saker, det är en annan sak! Man krullar inte ihop hästen så den får ont i nacken och knappt kan gå och sedan slår den för att den inte går. Man slår inteheller en häst som är orolig och rädd och inte går för det. Det förvärrar bara problemet. Man måste ta sig tid att låta hästen se, titta och vänja sig och då skall man vara lugn och avslappnad själv och BERÖMMA varje steg framåt, samt säga ett lugnt men bestämt NEJ när den går i fel riktning.

Anette

Poetry_princess skrev:
Nej, piska runt hästen ska man absolut inte göra. Ett ridspö ska ju vara en förlängning eller förstärkning av skänkeln. Jag använder spö för att renodla hjälperna, speciellt eftersom jag rider på ridskola och hästarna "sållar" bland hjälperna eftersom de får ta emot olika signaler varje dag.

Med renodla menar jag att :1. be hästen att gå framåt med sätet. Går den inte framåt då trycker jag till med skänkeln, och svarar den inte då heller petar jag till med spöt. I de flesta fall går hästen framåt då varpå att jag berömmer och slutar driva.

En del riktigt "svårlyssnande" hästar kan i vissa fall få ett litet rapp för att vakna, men bara om jag känner hästen och vet vad den går för, och efter det slänger jag spöt eftersom jag inte har för avsikt att använda det mer en än gång i ett sådant syfte.

Jag använder för övrigt hellre spö än sporrar... Jag tycker det funkar bättre.

Det här låter helt ok och har inte med att rappa upp att göra. Du ger hästen ett val att lyssna på dina milda hjälper först. Håller helt med om att spö är bättre än sporrar och ogillar starkt dressyr där sporrar är obligatoriskt! Tycker jag är helt otroligt dumt och det sporrar inte :smirk: till bra ridning!

Anette

Stopek skrev:
Det kan ju t.ex. vara att damen (hästen) inte vill gå förbi den snygga hingsten när hon är brunstig och växer fast i marken. Inte illvilja, men en dutt i rumpan kan få henne på andra tankar. Något annat fungerar ej i det läget. Så visst finns det hästar med egen vilja.

Hälsning Maja

Jo, sådant är en annan sak. Då kan spöet behövas, annars kan man ju faktiskt skapa en livsfarlig situation! Dock: har hästen full respekt för dig som ledare så skall den inte stanna ens i ett sådant läge! Men visst kan de testa och hormoner kan ställa til en hel del. Kan rekommendera Munkpeppar!

Anette

Naturligvis menar jag inte att anklaga folk i allmänhet som använder spö. I körning, hoppning och dressyr kan och skall man naturligtvis få använda spö som en kompletterande skänkel eller som stöd etc. Men det är skillnad på en förstärkande hjälp och 7-8 stenhårda rapp!

Det är skönt att höra att så många har sunda åsikter i detta och man får hoppas att de som vet med sig vara extra glada med spö tar sig en ordentlig funderare...

Jag använder spöet som jag har fått lära mig; som en förstärkning av andra hjälper. Företrädesvis handlar det om en liten dutt vid skänkeln, på bogen eller baken för att förtydliga vad jag vill. Någon gång kan det också vara för att kräva hästens uppmärksamhet. Men jag slår aldrig en häst.

Däremot tror jag inte alls på teorin att hästar aldrig jävlas. Varför skulle de inte göra det? Inte för att de vill mig illa eller så, men de kan ju testa vem som bestämmer, de kan vara av naturen lata (precis som vi människor för övrigt) och de kan vara lekfulla. Om man sedan kallar det för djävlas eller något annat tycker jag spelar mindre roll.

/H

De har som alla levande varelser en egen vilja de försöker få igenom om det kan finnas en möjlighet...

ojoj... när vi köpte vår fjord, så tror jag inte att hon blivit riden på ett tag, och hon trodde att hon fick bestämma... Jag höll på att flyga av väldigt många gånger då hon antingen helt enkelt vägrade att gå framåt, eller gick och ställde sig och betade på någon saftig grästuva, eller varför inte då hon brukade rusa in med mig i skogen och skrapa av mig mot ett träd? Nej, hon gjorde som hon själv ville.

Vi bytte utrustning (sadel, träns, bett och satte på strykkappor) och hon blev en ny häst! Visst, hon var fortfarnde väldig envis och kunde mitt i en fin galopp tvärnita och börja beta! Men med det lilla spöets hjälp :devil: är hon nu världens underbaraste!
Hon tycker att det är ROLIGT att komma ut och bli riden, i början tyckte hon ju att det var hemske, ja, hon försökte ju få av mig som jag redan har skrivit...
Åh! en stock som ligger över stigen! Man riktigt känner att hästen VILL hoppa och från skritt fattar hon lätt galopp!

Så man ska ju såklart inte BÖRJA med att slå hästen om den gör "fel", utan allra först kolla utrustningen. Nu har vi haft henne i lite mer än ett halvår, och hon försöker aldrig att ställa sig och beta eller något sånt dumt under ridningen.

Så, jag piskade faktiskt runt min häst i 2 veckor, och nu är hon 100% lyckligare. Ni kommer självklart inte att tro mig, utan bara ge mig en massa dräpande svar, men så är det faktiskt! :D

Hade jag inte använt spöt hade jag nog legat uppmosad på någon tall i skogen vid det här laget. :crazy:

Jag bör kanske också påpeka att vi ej har tillgång till varken paddock eller ridhus, så det var bara ut i skogen, vilket jag tror är en av orskaerna till att hon har blivit så himla mycket gladare! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama