Pisk//Spö

R

Rák

Har funderat lite med de här med pisk.. Om man nu säger inom trav och galopp(Till exempel asså) Kan man ibland se på tv hur kuskarna/jockyrna dra upp handen å ta i när de piskar, de piskar allså för fullt.. tycker man ser sånt i var å vartannat lopp.. Om hästen känner när en fluga sätter sig på en, hur jävla ont gör inte då ett spö/pisk?? Man har ju själv kännt när man råkat vifta till med ett spö hur ont det gör.. Förstår inte riktigt hur alla tänker.. rätta mig om jag har fel liksom..
Jag själv rider ofta med spö, men inte på alla hästar, använder endast Spöt som "Pet i rumpan" när man rider..

OM man säger..hästen går inte frammåt hur man än skänklar å pratar med den å smackar.. å man viftar till med spöt då helt plötsligt är hästen redan i full fart.. Hästen lyssar då inte tillräckligt på ryttaren eftersom man behöver ta till spö för att den ska gå frammåt.. hur mkt ledarskap är de där då m.m?

När; hur; var; varför;? använder ni spö på tävling? (eller vanlig ridning)För att vara säkra på att hästen går frammåt?? eller?

Hoppas ni fattar va jag menar.. gör de knappast själv:);)

Sv: Pisk//Spö

förstår precis vad du menar!
ibland när jag tittar på gallop mår jag bara illa (menar inte detta som kritik mot er gallopörer) vissa hästar hinner ju knappt känna smärtan innan en ny "attack" ,, med etta menar jag givetvis inte alla och jag ber om ursäkt om någon blev upprörd.

jag brukar inte rida med spö i hoppningen efterssom pollan blir så stressad då. Ibland rider jag med spö i drassyren men som jag sagt tidigare blir pollan lite stressad (dock inte lika mkt som i hoppningen) men ibland kan spöt vara till använding som förstärkt skänkelhjälp och peta lite på bogen med iblad då hon lätt sjunker ihop.

Ja det kan vara väldigt brutalt ibland. Det är hemskt, och det är ju sant; det gör ont.
Jag rider oftast med spö på ridskolan, men bara i handen och lägger till det två-tre gånger per lektion när hästen inte lyssnar på skänkeln. Då känns ett pet mer effektivt än bankande med skänkeln.. :smirk:
På medryttarhästen har jag aldrig spö, hon är så pass känslig att det inte behövs. Särskilt på uteritter är hon tillräckligt framåt, men det känns bra att ha vid tömkörning, annars går hon bara å segar. Men bara att ha den bakom rumpan hjälper , behöver aldrig röra henne med den.

En gång förra terminen smällde jag till en häst på ridskolan rätt rejält. Jag var så jäkla trött på att han ignorerade alla mina hjälper. Kunde jag "väcka" honom en gång så borde det räcka sen, tänkte jag. Men han reagerade inte! (han kände det förstås men sket i det). Jag kände mig jävligt elak då. Det är ju inte nån bra ridning!

Det är faktiskt så att man FÅR INTE ta i när man tarvtill spöet.. man får bara nudda i olika "hårdhetsgrader" iallafall i ponnytrav.. man får inte stoppa bak armen och ta i när man ska använda spöet,osm sagt bara nudda :P

En travkusk som piskar med "full kraft" blir diskad ur loppet, alternativt bötesbelagd om det är av lindrigare grad.
Det du ser på tv(?) är mest för att hästen ska se spöet i ögonvrån och svara för det som drivande. Alternativt förekommer det att de slår på skalmarna för att ljudet ska verka drivande.

Det är m a o inte så som det ser ut/du uppfattat det på långa vägar!

Jag är inte alls insatt i galoppen på samma sätt som travet (om än många år sedan!), men tror att det funkar liknande där. De har bred "kläpp" i änden på spöet liksom hoppspön. De låter mest och gör inte "ont" när man slår. Jockey:na "vevar" också mycket med spöna liksom travkuskarna för att hästarna ska uppfatta det i ögonvrån. Detta kan ge en felaktig bild av hur hårt den verkliga träffen mot hästen är.

Hästar är flyktdjur, de springer lite fortare när man piskar med spöet i dessa situationer, de vill komma undan faran. Spöet borde förbjudas, vinnaren borde vara den som kommer först i mål utan spöhjälp.

Hästar är flyktdjur, de springer lite fortare när man piskar med spöet i dessa situationer, de vill komma undan faran. Spöet borde förbjudas, vinnaren borde vara den som kommer först i mål utan spöhjälp.

Bäst att korrigera mig själv fort som attan, spöet borde förbjudas för framdrivande hjälp på redan trötta hästar.

Ingen som tycker samma?

...och vad gör det om du blir ensam om att tycka det???;)

Det är nog ingen risk, misstänker jag. Nu är det så att hästen springer inte i panik framför sulkyn eller med jockeyn i sadeln. Här i landet är spöanvändandet hårt styrt och när någon missbrukar det har vederbörande som regel blivit diskad. Avvarter är sällsynta i fartsporterna men ack så mycket mer vanligt bland ridfolket.

Spöt ska fungera som den förlängda armen, finjustering, finlir och ingen bestraffning. Dock, behöver man det alltid med sig bör man analysera sin ridning mer och komma till insikt med vad som saknas.

Sköts spöanvändningen på rätt sätt finns det ingen anledning att förbjuda, eller hur:cool:

...och vad gör det om du blir ensam om att tycka det???;)

Sköts spöanvändningen på rätt sätt finns det ingen anledning att förbjuda, eller hur:cool:
Jo, man undrar ju hur folk är om man är ensam om att tycka som ovan och angående det sista i din tråd så skrev jag ju snabbt en tråd till då jag insåg att det fanns risk för denna tolkning.

Spöet ska ju inte vara till som bestraffning utan som en förlängd arm. Använder man spöt som ett straff ska man inte använda det anser jag. Jag själv har det ofta med mig på tex ridbanan för att väcka hästen i början av ridpasset. Dock slår jag inte min häst med det utan petar bara till där bak så han känner den utan att det gör ont. Använder den också tex för att få med bakdel resp. framdel i sidvärtrörelser osv.

Att känna något och att tycka att något gör ont behöver ju nödvändigtvis inte vara samma sak.

Vad gäller travet har jag märkt att väldigt många ser fel och tar "tömdrivningarna" som att kuskarna är på hästarna ordentligt med pisken varje gång. Finns f.ö. strikta bestämmelser som bl.a. säger att enhandare - alltså att släppa tömmen med ena handen för att enbart piska - inte är tillåtet, kuskar som roar sig med sådant bestraffas.
Så kan man ju jämföra med hur det ser ut på upploppen i USA, där de tyvärr har heelt andra spöregler än i Sverige...

Har i övrigt spö ned varje gång jag rider min häst. Ren säkerhetsgrej eftersom hon bl.a. har den lilla ovanan att helt lugnt och sansat stanna mitt på trafikerade vägar. Går hon framför vagn kan man dock inte använda pisk om man inte är sugen på att få en tjurig, tvärnitande häst alternativt en hov i fejset. :cool:

Senast ändrad:

Har spö vid ridning när jag behöver en förlägd arm. Till exempel om inte hästen förstår när jag ska lära hästen att flytt baken - då lägger jag först till skänkeln och sen förstärker jag genom att peta med spöt på baken så att h*n förstår.

På treåringen har vi börjat lägga till ett spö (ej rapp, bara pet) eftersom han inte vill lyssna på högerskänkel i alla lägen. Det kan bli farligt. Men efter ett par gånger så funkar det bättre.

(har kollats av vet. och det är inget fel på honom)

Använder en långpisk vid lastning. Ej heller för att slå, utan enbart för att få längre armar. Har longerlina runt främre bommen och den kopplas till grimman. Jag står bredvid transporten och petar hästen lite lätt i rumpan för att driva den framåt och in i transporten. Målet är att hästen så småning om själv ska gå in i transporten.

Har funderat lite med de här med pisk.. Om man nu säger inom trav och galopp(Till exempel asså) Kan man ibland se på tv hur kuskarna/jockyrna dra upp handen å ta i när de piskar, de piskar allså för fullt.. tycker man ser sånt i var å vartannat lopp.. Om hästen känner när en fluga sätter sig på en, hur jävla ont gör inte då ett spö/pisk?? Man har ju själv kännt när man råkat vifta till med ett spö hur ont det gör.. Förstår inte riktigt hur alla tänker.. rätta mig om jag har fel liksom..
Jag själv rider ofta med spö, men inte på alla hästar, använder endast Spöt som "Pet i rumpan" när man rider..

OM man säger..hästen går inte frammåt hur man än skänklar å pratar med den å smackar.. å man viftar till med spöt då helt plötsligt är hästen redan i full fart.. Hästen lyssar då inte tillräckligt på ryttaren eftersom man behöver ta till spö för att den ska gå frammåt.. hur mkt ledarskap är de där då m.m?

När; hur; var; varför;? använder ni spö på tävling? (eller vanlig ridning)För att vara säkra på att hästen går frammåt?? eller?

Hoppas ni fattar va jag menar.. gör de knappast själv:);)

I vilket syfte använder du själv spöt när du "petar" hästen i rumpan med det? Så länge man använder piskan i bestraffande syfte tror jag inte det spelar någon roll hur hårt du slår, då har du redan missbrukat förtroendet och då tillför inte själva smärtan någon speciell betydelse i sig. Däremot håller jag med dig om att det är absurt att tro att man uppmuntrar hästens tävlingsvilja genom att piska den till att springa fortare. Tror de flesta fullblod och varmblod är avlade med en utpräglad "vinnarskalle" och att det inte går fortare för att man tillför våld. Däremot vet jag att åtminstone svenska galloppförbundet blivit mycket strängare med huruvida man har tillåtelse att slå hästen på galloppbanan...

Jag använder bara spö när jag rider akademiskt om hästen saknar energi.

Jag Rider Islandshäst, och petar med spöt för att få med hästens rumpa (Behövs för annars blir det igen tölt)

Jag syftar mest på hur upploppen i Usa ser ut... Så förlåt om jag blivit misstolkad:cry:

Använder man spöet som bestraffning så använder man det fel, oavsett om man sitter i sadeln, i en vagn eller står bredvid hästen.

För mig är allt annat än pet (dvs ingen snärteffekt/ljud!) fel sätt att hantera spöet.
Om man rider sin häst bra ska det lixom inte behövas mer.

Själv rider jag typ aldrig med spö.

De piskar väl på hästarna för att hästarna är mer eller mindre deras maskiner och det finns en massa pengar att tjäna.
Det ger ju resultat - hästen springer säkert fortare. Men jag tycker inte att det är sk etiskt försvarsbart. Själv håller jag på att dö av skam och samvetskval bara jag råkar dra hästen i munnen/sparka till med hälen eller något om jag kommer i obalans. Skulle aldrig i livet lkunna piska på häststackaren sådär!
Rider dock med spö rätt ofta, i dressyren för att kunna lägga det försiktigt mot hästen vid ex sidvärtsrörelse eller så. För att få med baken eller vad det kan vara jag vill uppnå.

Även tex med sporrar, om man är så duktig så man kan rida med sporrar är man så duktig så man kan rida utan!!!!!!!!!!

Jag rider i princip alltid med spöt och använder det som en liten förstärkning för att få in bakbenen mer under mig:) Jag använder också spö ibland när jag leder för att kunna säga till hästen att gå framåt och ändå inte behöva flytta mig så jättemycket^^ (som en förlängd arm ungefär). Sen kan jag ju även säga till hästen att "här är jag, det är jag som bestämmer och du går inte på mig" , om hästen är bufflig eller blir rädd och försöker flytta mig.

Sen använder jag spöt till att göra trick också:p

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag brukar ofta rida en shettis som står på ridskolan där jag rider. Han kan vara hur fin som helst men ibland tränger han in mitt...
Svar
2
· Visningar
1 031
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka