Pipig stressad hund

M

MrsS

Nu behöver jag hjälp av alla smarta bukemänniskor innan jag binder min hund i ett träd och går!! :crazy:

Problemet är min treåriga labbe/golden hane. Vi har haft honom sen valptiden och kastrerade honom vid 1,5 års ålder när en nu 4årig schäfertik omplacerades in i familjen.

Min man använder labben som apporterande och stötande fågelhund, ett jobb han sköter med bravur.

Det är när man är ute på koppelpromenader som det slår över i huvudet på honom. Han piper och gläfsar, ignorerar man honom eskalerar det och han börjar skälla. Han är stressad och spänd och vill bara springa. Släpper jag honom är han tyst men sticker iväg som skjuten ur en kanon och det funkar ju inte i alla lägen. Dom gångerna han slappnar av och går och luktar tex är han tyst, sänker svansen och går med långa steg men det är bara minutrar av en timmeslång promenad.

Någon som har något tips på vad jag kan göra, både långsiktigt och hur jag ska hantera det i "skarpt läge" sas.

Sv: Pipig stressad hund

En tanke som slog mig, kan det vara så att han är så upphetsad för att han inte förstått skillnaden mellan jakt och koppelpromenad?
Kanske han går och laddar och hoppashoppashoppas han snart ska få jaga?

Jag är ingen expert alls, men jag har hört att en del liksom har en "arbetssele" för tex när det är jakt, då kan hunden slappna av resten av tiden typ. Kan det vara något sånt?

Jag hade börjat om från noll och lärt hunden att gå fint/fot/whatever med hjälp av klicker. Hunden vet antagligen inte vad som förväntas och blir tokstressad av att inte veta det. Antar att du testat att säga till på skarpen?

Svarar er bägge...

Jo att han hela tiden väntar på att bli släppt och få jaga det är nog ett av "felen". Dock tycker man att med promenader 7 dagar i veckan jämfört med att jaga kanske 1 gång i månaden så borde poletten trilla ner. Sele har han när han spårar som enbart används till det.

Vad ska jag klicka? Tystnaden som första steg? Han är inte så intresserad av godis eller leksak när han är på detta viset, finns det andra belöningar förutom min röst (som han för övrigt tar bra som belöning men ofta spänner till igen av). Är ingen superfantast av klicker men har använt det för att träna in några tricks. Han går utan att dra och ställer jag högre krav går han fot (inte lydnastävlingsmässigt men helt ok för mig).
Har försökt att säga till på skarpen, stanna och vänta tills han är tyst, snurra ett varv var gång han gör ett ljud, ignorera, lägga honom ner lugnt på sidan och vänta tills han slappnar av.

Tar han godis i vanliga fall? Annars är det ju ett rejält stresspåslag om den blir så stressad att den inte tar godis. (Tänkte på labben, de är inte så kända för att vara kräsna)

Jag skulle nog fundera på några olika saker, typ hur det ser ut när ni ska gå ut, hur stressigt är det i övrigt i hundens omgivning. Finns det andra saker som stressar upp? Liksom försöka kartlägga hunden.

Jag har en hund av generellt lättstressad typ, en Aussie. Om jag vet att han har en jobbig period framför sig, tex att vi ska bort. Så ger jag honom Tryptofan och D.A.P.

Vet inte om detta är till någon hjälp men skriver det ändå

Mina hundar har lärt sig vilken typ av promenad vi ska på genom att jag skifter mellan halsband + koppel och sele + flexi.

När de har halsband och koppel så är det en lugn promenad där jag ofta kräver att de går så gott som intill mig och får gå ifrån för att göra behov när jag tillåter det.
Sele och flexi innebär att de får gå så gott som fritt och ofta släpper jag dem när vi kommer till skogen.

Skulle jag ta på dem ett utställningskoppel, så går de in i "utställningsläget" Dok har vi slutat med det.

Jo han tar godis i vanliga fall i hemmet och när jag tränar apportering tex.
Han är ingen matglad hund och har aldrig varit. Matskålen fylls på morgonen och är tom först på kvällen.

Det blir lätt ganska rörigt när vi ska ut på promenad. Båda hundarna tänder till när kopplena tas fram, men han har lärt sig från början att man ska sitta i korgen och vänta så han sitter snällt där men med varje muskel spänd för att vara redo.

Vi har två barn, en treåring och en sexmånaders. När han flyttade hem till oss som valp va mannen föräldraledig första månaderna, nu är jag det. Han har inga problem att vara ensam hemma. Vi är en rätt lugn familj som inte far och flyger. Hundarna får följa dom gångerna det passar. Inte alla uppskattar två stora drumlar. :) Borta är han lugn.

Åka bil är en annan grej där han stressar och piper. Medans den andra hunden lägger sig ner och sover så sitter han och piper, det kan vara lugnt på motorvägen men så fort man kör av så sätter han igång igen.
I övrigt är det mest arbetsglädje. Inomhus märker man knappt av honom annat än när han behöver gå ut då han stirrar ut en tills något händer.
Och när det åskar, då är han rädd, men det visar sig genom att han är klistrad vid min eller mannens sida. Inga ljud.

Redan när han flyttade hem till oss märkte jag av stressyndrom, bla låg han och gnagde på tassarna. Det avstyrde jag och det händer aldrig längre. Han pep redan första gångerna som vi va ute i koppel men då tänkte jag att han nog skulle växa ifrån det när han landat lite, när jag väl kände att det blivit ett problem så va det ett invant beteende. Har svurit många gånger över att jag inte tog tag i det direkt.

Har funderat på nån typ av lugnande men vet inte vad man kan ge alltid, året runt. Känns som ett trist alternativ med att behöva medicinera honom för dom dagliga promenadernas skull.

Visste inte att dom fanns som halsband, har bara hört om den man sätter i uttaget. Nån som använt halsband och vet hur väl det fungerat? Kan man sluta med det eller det är för livet för en sån hund som min?

Som jag skrev tidigare, jag ger D.A.P i kombination med Tryptofan när jag vet att en jobbig period är framför oss. Att ge D.A.P på livstid skulle nog sätta stora hål i plånboken.

Däremot skulle jag prova att ge honom Tryptofan, det är en aminosyra som är utgångsämne för melatonin och serotonin, två "välbefinnandehormon", som har gett effekt på min hund. Finns även en tråd här på Senior, om en Bukare med ADHD som provar Tryptofan. (en människa alltså..)

Tryptofan finns i olika födoämnen, vill du ge det till hund kan du välja preparatet Serene-UM, finns på Granngården. Alt, Tryptovit, anpassat för häst egentligen så där får du anpassa dosen. Det finns även ett torrfoder som heter RC-Calm, dyrt som skam, men innhåller också Tryptofan.

Sen skulle jag kolla lite på hundens vardag, inget "sittande i korg" innan utgång. Där han kan ladda till förbannelse. Har du hus, stäng i nåt rum på övervåningen. Rodda klart i hallen, sen går du bara och hämtar hunden. Inget "sitt" eller annat som den kan lära sig koppla ihop med stress. Utan bara greppa och gå.

Du skrev att han oskså gnagade på tassarna vid nåt tillfälle, en tanke är att hunden en stressad och ger utlopp för detta genom att gnaga på sig själv. Du hindrar honom att gnaga, då kommer en fråga: Slutar han stressa för det? Eller ger hunden utlopp för den stressen på något annat sätt?

I bilen är det täckt bur som gäller.

Va ute och letade efter Tryptovit idag men det fanns inte hos min lokala granngården. Får leta vidare på måndag när butikerna öppnar igen. Ska absolut testas.
Ska även testa nya rutiner innan promenad och se om det hjälper.

Tassgnagandet gjorde han vid några få tillfällen första veckan han bodde hos oss. Det kom om jag minns rätt när inte gjorde något utan han blev uttråkad. Då avledde jag det genom lite huvudtänk och sen somna han sött. Det händer aldrig nu för tiden och det är ytterst sällan han försöker få igång oss när vi slappar.

Om din hund stressar upp även när du har gjort allt enligt boken, hur hanterar du hunden då? För även om inte min hund är stressad precis när vi går tror jag inte lugnet kommer hålla i sig hela promenaden och vill gärna ha något tips på hur jag ska hantera honom då.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka