tanten

Trådstartare
Jag har några svagheter. Pioner hör dit.

När jag flyttade hit till stugan visade det sig att det fanns pioner här. Några undanslängda på vad som verkade vara komposter, en i gräsmattan samt några i det som en gång varit rabatter.

Med pyssel och omvårdnad så har de nu börjat blomma och det riktigt rikligt. Jag har hunnit skaffa ett par till också...

Jag bor i zon IV och funderar nu på pioners härdighet. När jag läser på verkar det som om man över huvud taget inte nämner härdigheten - betyder det att de flesta klarar sig här vid mig?

I zon4 är det inga problem med pioner. Jag har flera olika det är väldigt vackra när de blommar.
Passar på att fråga: Hur är e med Pioner i övriga delar vårt vackra långa land?
Med vänlig hälsning
pudlan

Jag har en teori om att pioner trivs lite överallt när de väl har rotat sig. Och överlever det mesta.

Min mor har fina pioner i sandjord, de blommar tidigt i juni. På jobbet finns flera enorma pioner, men där är det lerjord, även dessa blommar tidigt i maj/juni. På min arbetsplats är det nästan zon 0, hemma zon 1. Så man får ha lite tålamod, men sedan är de enkla.

Pioner blir kinkiga om man gräver upp och flyttar dom. Då kan dom strejka och inte blomma på något år, men sen är de glada igen :)

Annars är de typ de lättaste blommorna! Och så vackra!!

Pioner blir kinkiga om man gräver upp och flyttar dom. Då kan dom strejka och inte blomma på något år, men sen är de glada igen :)

Annars är de typ de lättaste blommorna! Och så vackra!!
Ja visst är de! :love: :love: :love:

Jag saknar en mörkrosa - de jag har är en djupröd låg tidig sort som är vanlig i gamla trädgårdar här. Samt flera ljusrosa. Plus en starkdoftande helt vit med något rött stänk i mitten.

Drömmer om en gulaktig doftande och en strimmig, och har googlat massor. Men ingenstans något om zoner. Därav min fråga!

De är lätta att föröka också. Bara att ta några "morötter" och gräva ner någon annan stans. Råkade gräva av ett par rejäla bitar när jag luckrade runt den helvita. Dem ställde jag ner i en annan rabatt och det tog inte mer än någon vecka innan det började titta upp blad.

Härdighetsangivelserna (zonerna) är till för vedartade växter som har överlevande delar kvar över jord under vintern. Jag antar att det här rör sig om pioner som vissnar ner på vintern, d.v.s. de hör till perennerna. Perenners härdighet anges på ett annat sätt.

Så här är det:
A = härdig i hela landet
B = kan odlas i hela delar av landet i skyddat och väldränerat läge
C = kan odlas i stora delar av landet i skyddat och väldränerat läge
D = kan bara odlas i de delar av landet som är mest värmegynnande. Har stora krav på dränering och vinterskydd.

Hur härdiga perenner är anges inte så ofta men dessa blir rätt ofta finare i norr än i söder tack vare snötäcket som isolerar på vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Jag har precis köpt ett radhus och inser ju nu när snön precis försvunnit och gräset börjat växa att jag nog borde lära mig nåt om...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka