H

hopptossa

måste erkänna nu... har aldrig riktigt försått det här med löskörning:o :o :o ... när jag ändå är inne på den här sidan så måste man ju passa på att fråga:crazy: pinigt värre
hur gör man? går man bara bakom med tömmar?

Sv: Pinsamt

menar du tömkörning? isåfall så är det som att köra utan vagn=)
fast man kan även stå o tömköra på volt mm (som man longerar)

ajdå skrev fel... tömkörning skulle det ju vara... har de på sig seldon och sånt då också?

de han ha en sele eller en tömkörningsgjord på sig
har en bild på när jag tömkör på volt med en gjord.
667042.jpg

även en till
www.fotogalleriet.se/pic354285

Det beror på, det finns lite olika sätt! Och alla sätt är ju bra utom dom dåliga! :D

Tömkörning med en enkel däckel och sedan sele är en variant och den vanligaste. Man förbereder den unga/okunniga hästen för körning och man tränar in igångsättning, styrning, stanna och stå still.

Tömkörning (+longering) på bana (ridhus) tränar upp bla smidighet och skolning. Sägs att många dressyrrörelser tränas in via tömkörning.
Men då måste man vara kunnig och ha hjälp av tränare. En stadig tömkörningsdäckel med många ringar så man kan justera tömmen.
Alla gångarter tränas samt vissa dressyrrörelser.
Ofta utfört med hästar/ponnyer som ska tävla i körning eller ridning.

Sen kan man ju tömkörningspromenera! :)
Men det brukar nog mest vara vanligt på små och lite lugnare ponnyer eller unghästar (i så fall på lugnare vägar så som ridstig, körväg, äng, hage eller inhägnat område).
Då kan man ha en sele (enkel) eller bara däckeln.
Jag brukar promenera såhär mkt och då kan man ju ta sig fram där man rider, vilket man inte kan göra med en vagn efter!

Anders Eriksson har gjort bra häften och filmer, bla om tömkörning! Du kan ju höra efter om din ridklubb har en körtränare som kommer dit eller lånar ut böcker, om du är mer intresserad! :)

/Lisa

tacktacktack:bow: :bow: :bow: !!! vad är däckeln? (han e jättesöt satanic:love: ) tack igen!

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka