Pinsammaste hästmomentet?

Hastflickan

Trådstartare
Tänkte det skulle vara kul med en tråd som denna! Så ja, vad är det pinsammaste ni vart med om angående ridning eller hästar förövrigt?

Mitt pinsammaste var iallafall i somras då jag race'ade upp för en kurvig backe på hästryggen. Riktigt snabbt och jag stod i lättsits. Plötsligt dök det upp två äldre som var ute med sin stora hund, precis i en sväng. Hästen tvärnitade och kastade sig åt sidan. Jag fortsatte :P Slog en frivolt ner på en myrstack en meter från gamlingarna. De gav ifrån sig ett försiktigt "gick det bra?" Jag reste mig och satte mig upp igen och red pinsamt iväg... Hahaha!

Såå, er tur! ;)

När jag skulle sitta upp på en islänning första gången. Van vid storhäst som jag är tar jag pall och länger stidlädret och tänker inte på hur liten hästen är :p Hamnar på mage över sadeln och får kravla mig upp och ramlar nästan över på andra sidan :D Fy fan vad pinsamt, jag såg ut som om det var första gången jag satt upp på en häst.

Sen har jag blivit omkulldragen och släpad av en falabella :angel:

Gud, det finns så mycket. Vill nog inte minnas allt ;)

Jag jobbade på en gård med en massa islandshästar. Vi hade en ganska lång nerförsbacke att gå från huset till hagen och hade några hästar som inte skulle ridas utan skulle ledas ner. Det var jag och deras två barn, jag tog en 5åring som stått ett halvår till närmsta sten och knöt grimskaftet som tygel, varpå barnen blev oroliga och försökte tala mig till rätta. Äsch tänkte jag, det går nog bra, han är ju så snäll. Hinner upp och skritta någon meter innan han far iväg i full galopp helt utan att ta någon notis om att jag drar i grimman. Sen tvärstopp halvvägs framme på grusvägen. Det blev ett stort hål i marken där jag landade, precis som i tecknade serier :D Min chef fnös att det där fick jag då inte vara hemma för, och påpeka hur dumt det var varenda gång vi passerade. Och jag skämdes nog resten av min vistelse

Har lyckats med en massa pinsamma grejer :o
Men några godbitar:

- Rider barbacka. Galopperar, men en annan häst är i vägen, så min häst får bromsa lite hastigare. Sitter kvar utan problem. Vad tror ni händer sedan när hon (min häst) har stått stilla i en sådär 30 s - 1 min? :grin:

- Samma häst som ovan. Rider återigen barbacka, och ska denna gång sitta av. Vad tror ni händer när jag ska sitta av denna hala, icke-stillastående, 159 cm nallebjörnen? :angel:

- Skulle rida en mindre ponny, en B-ponny på ca. 115 cm (är då lika stor som idag, dvs. 162 cm/ca. 55 kg kan tilläggas!). Hittar inte den vanliga uppsittningspallen, så tar some-kind-of-trestegs-stege på ca. 1 m. Vem tror ni ramlar över sadeln och ner på andra sidan? :banghead:

- På samma tema som ovan. Denna gång en pall i perfekt höjd i förhållande till hästen, och en häst snällare än den snällaste ridskoleponnyn. Vem åker återigen kana på magen, vem tror ni återigen åker kana över sadeln, ner på andra sidan? :grin:

Jag skulle upp på en häst, barbacka, och hade inget mer än en mindre sten att stå på. Hästen var runt 150-155 cm hög. Jag hoppar upp och tar i ordentligt för att komma upp på hästryggen. Det lyckades jag mycket bra med så jag seglade över på andra sidan och landade på marken.

Tur att jag var ensam men hästen såg något förvånad ut över att jag plötsligt låg på marken. :D

Jobbade på ett stort travstall. Det var mitt i sommaren.

Skulle rida en av hingstarna. När jag ridit en stund så skulle jag spänna gjorden (uppsuttet).

Precis när jag drog gjorden och fipplade med att få i den lilla piggen i hålet så sparkar hästen med ena bakbenet efter en blining eller något sådant.

Jag tappar stroppen men tänker att det är inte hela världen för den sitter ju fast i den andra stroppen. Tji fick jag.

Den andra stroppen hade också lossat (antagligen gick det att dra åt gjorden flera hål).

Gjorden hänger helt löst och slår till hästen på benen. Detta tycker hästen givetvis är obehagligt och steppar åt sidan. Allt detta går så fort att innan jag hinner hoppa av så glider sadeln åt sidan och jag dimper i marken som ett övermoget päron.

Tappar hingsten som rusar in i en hage där det går ett tjugotal hästar. Hela denna flocken rymmer sedan iväg så vi får jaga hästar över hela byn i flera timmar :o

Det är bara en av många pinsamheter jag lyckats med genom åren :D

Min häst slet sig och trampade sönder en gräsmatta... Jag tog naturligtvis mitt ansvar och kontaktade husägaren.

Min häst slet sig med en slana hängande efter sig... Stallägarens gubbe bara skakade på huvudet när först hästen kom i sken, sen slanan och sen jag...

Ingen häst skadad...

Alla gånger min häst slängt av medryttare. Nu har jag slutat med medryttare...

Varje gång stallägarna kommer på mig att jag pratar för mig själv, när jag fixar i stallet...

Har förmodligen under alla femton år gjort en hel del klantiga och pinsamma grejer. Jag är typ jordens medt okoordinerade människa och borde inte egentligen få vistas bland eh.. nånting annat än i ett vadderat rum, typ. Gör saker innan jag tänker om jag tänker på något annat vilket slutar i intressanta situationer. Skulle ut med rödingen förra året, selar på, drar av vana tömmarna genom öglorna på gjorden, tränsar på och drar av grimman. Så går jag bak och vi ska ut, fint kommer vi över hela gården men när jag ska svänga inser jag att jag inte klickat i tömmarna i bettet... så där har jag liksom styrt med tömmar som hänger helt löst genom ringarna på gjorden. :o :o Var ju bara att stanna (röststyrd häst som tur är) och försöka klicka i allt innan häststackarn ville iväg igen.

Förresten så red jag en häst tidigare som stod i ett stall med sådär tio andra. Lagom med folk med andra ord. En fin ridbana också. Ja så där var jag ute i sommarhettan och tyckte att nånting kändes konstigt, snackade med lite folk över staketet innan jag red färdigt, bland annat en hel familj som såg rätt glada ut. Väl vid galoppen tyckte jag att äsch, det fläktade liksom mellan benen. Hål framme i grenen på ridbyxorna hela vägen från mittsömmen ända nästan upp till knappen :o :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka