Pilot e Pilatus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

har försökt leta i forumet men inte hittat så mycket.
Kan någon ge mig info om hingsten Pilot e. Pilatus?

Sv: Pilot e Pilatus

Har Pilot tävlat själv, vilken nivå o dylikt?

Pilot räknas väl som en av westfalarnas viktigaste hingstar de senaste decenniet. Tycks inte ha lämnat så många bra söner i aveln, men desto fler döttrar. Många bra avkommor som visat framfötterna i mästerskap, Pablo och Pia-Lotta t ex. Han ligger som morfar på t ex Lucky Point och Balougraph (Balougraphs mor är dessutom linjeavlad på Pilatus), och det är på mödernet han oftast dyker upp på nya hingstar nu tycker jag. Ryktas nedärva skarpt, vilket väl gått vidare till både Pomme Royal och Pentagon. Pit I är väl en av de bättre sönerna, ligger bakom Belamour t ex.

Han tävlade själv också på högsta nivå i hoppning, var den yngsta tyska hingsten någonsin som hoppade in en miljon. Han tävlade dock inte så länge av hälsoskäl, och dog redan som 17-åring, 1991.

Han kommer ur Pluchino xx hingstlinje, pappan Pilatus lämnade också bl a Polydor.

En av de "riktigt stora" hingstarna i Tyskland.
http://www.horse-gate.com/jh/horses/en/pilot.html

Godkända söner i Tyskland
E-Pilot, Pablo, Pageno, Palazzo, Paroli, Pavarotti v. d. Helle, Pep, Perikles, Perpignon, Pessoa, Peter Pan, Pfiff, Phantom, Philister, Phönix, Piano I, Piano II, Pierot I, Pierot II, Pikör, Pilaro, Pilon J, Pilotek, Pilot’s Ass, Pilot’s Doanjo, Pilot’s Highlight, Pilot’s Ass, Pilot’s Treffer, Pilox, Pinocchio, Piquet, Pirex, Pirol, Pit I, Pit II, Pius, Plaisir, Player, Pluspunkt, Poker, Polling, Popcorn, Portland L, Pour Gagne, Power, Powerful, Power Game, Power Light, Power Prince, Prestige Pilot, Primar, Primas, Primero, Prinzregent, Pro Pilot I, Pro Pilot II, Profit, Prominenz, PS Pamiro DK

Tack för info, intressant att läsa...min nya häst har denna linje på sin modersida. Har faktiskt inte läst på vad det va för hingstar...

med risk för att låta väldigt negativ (vilket inte är meningen) så har jag träffat två avkommor efter pentagon ialla fall, inte helt med någon av dem väldigt oberäkneliga hästar och väldigt hårt psyke.

off topic men:

Var det inte pentagon som blev avstängd på tävlingar prg av att han satte på en bil på tävlingsplatsen?:confused:

Jag har också träffat på en Pentagon avkomma. Den va ganska vass ett par år men lugnade ner sig sedan till en trevlig häst. Har inte träffat fler Pentagonavkommor dock.

De pentagonavkommor jag träffat har också varit skarpa.

Vad är det mer i hästen, Pilot låter ju hopphäst, men jag gissar att det inte är en sån du har gått och köpt?

Min är
e. Riccione (som är e. Regazzoni som är e. Rubinstein I)
ue. Prestige Pilot (och han är ju som sagt e. Pilot)

Så det är väl både dressyr och hoppblod i min häst.
Min har fått en väldigt trevlig galopp, kanske ska tacka hoppblodet för det :D

(Jag är inte så insatt i stamtavlor...)

Var det inte pentagon som blev avstängd på tävlingar prg av att han satte på en bil på tävlingsplatsen?:confused:

Kan en häst bli avstängd från tävlingar? Borde inte ryttare/ägare bli avstängd om de nu låter hästen sätta sig på en bil? Oavsett om hästen är svår eller inte i humöret så är det väl människan som är ansvarig?

Jag har upplevt att de flesta Pilotavkommor har lite temperament och inga "hobbyhästar". Hoppa kan de och Pilot ger ju ofta mycket tecken på sina avkommor, Se bara på Pentagon och alla hans avkommor.

Jag har en tysk valack e.Piquet som är e.Pilot.
Han är inte skarp som många tycker att Pilotblodshästar är men han har rätt mycket nerver men hoppa hus det kan han.

13581414.jpg

Kan en häst bli avstängd från tävlingar? Borde inte ryttare/ägare bli avstängd om de nu låter hästen sätta sig på en bil? Oavsett om hästen är svår eller inte i humöret så är det väl människan som är ansvarig?

hehe...näh,pentagon satte på Anders W nyinköpta golf som var parkerad på stallplanen hemma ;) han satte även på staket,hushörn,mm. Var med på hingsttåget med Aram(kwpn) samtidigt som P var med,och det tog 3 försök och 6 pers att sadla honom..

Men de avkommor som jag träffat har nog fått mammas coola temperament,de var jättetrevliga,dock lite små.

Jag har bara träffat en avkomma till Pentagon en treårig hingst som var ganska tuff. Men ägaren till denna häst var verkligen rädd för hästar och vågade knappt hantera honom, krånglade han det minsta bara släppte hon så hästen var knappt van att bli ledd. Varför denna människa ägde en treårig hingst är för mig en gåta då han bara gick i hagen utan att bli hanterad och blev kaxigare och mer hingstig för varje dag. Men det är ju inte Pentagons fel direkt

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka