Pilatesboll - ska man kunna detta???

bettysmatte

Trådstartare
Har fått tag i en bok - "Sitsskolan" - som visar övningar (med och utan häst) för att förbättra sitsen. På en sida visar de hur man kan testa om man är liksidig. Då sitter man på pilatesbollen och tar upp båda fötterna samtidigt. Om bollen rullar åt något håll = oliksidig. Man ska sitta så i en halv minut, står det. Men jag kan, hur mycket jag än försöker, INTE sitta kvar mer än någon/några sekunder i taget. Bollen rullar iväg framåt och bakåt. Under mycket fnissande har jag nog lyckats sitta kvar ca 4 sek som mest. Kan ni längre? Det finns en video som visar bokförfattaren göra övningen, och det verkar som om hon också har lite problem (20 sek in i klippet):

http://www.youtube.com/watch?v=7xyI_NOHYoU
:D
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Du kan kolla din oliksidighet utan att lyfta båda fötterna oxå.

Sitt på bollen och lyft höger fot. Vad händer? Sitter du kvar eller ramlar du åt höger?
Lyft vänster fot istället o vad händer då? Du behöver inte lyfta högt för att märka skillnad. O med ramla menar jag inte att du åker i golvet förståss... Utan att du åker på sne eller måste ta i väldigt mycket i bålen för att hålla dig kvar.

Den sidan du ramlar åt är din svaga sida när det gäller bålmuskulaturen.

Du kan göra samma test utan boll. Ligg på golvet med fötterna i marken och böjda knän. Lyft rumpan upp från golvet så du blir rak från axel till knä. Lyft höger fot lite - vad händer? Lyft vänster fot? Inte heller här kommer du ramla i golvet utan du kommer "tappa höften" på din svaga sida.

Båda övningar kan användas för att träna bålen. Då utförs "testerna" med mer koncentrerat muskelarbete och fokus på att hålla höfterna lika i nivå hela tiden.
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

En liten fundering bara, men vad har du för typ av pilatesboll? På min tidigare ridskola tränade vi jättemycket på pilatesbollar, men det var stor skillnad på vilken boll man hade. Det fanns några billigare bollar i ett lite mjukare material som det var i princip omöjligt att utföra några lite svårare övningar på. Det fanns också en del andra av bättre kvalitet i ett något styvare material som var betydligt enklare att använda, de gick till och med att klättra upp och stå på efter lite övning.

Lycka till! :)

Vänliga hälsningar,
Smallgot
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Ingen aning! Bollen köptes i USA för en miljon (eller kanske 10-15 ;)) år sedan när jag bodde där. Säkert ingen superkvalitet. Men kvinnan i filmen ramlar ju också av sin boll?
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Inga problem alls :D
Funderar på om jag har för lite luft i bollen, men å andra sidan har jag tränat mycket på detta och på sitsen genom åren. Sitter lätt 30 min o tittar på tv, bästa träningen ju! :p
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

var tvungen att springa och sätta mig på pliatesbollen och testa.. ramlade av 4 gånger men på 5 e försöket kunde jag sitta i över en halv minut utan att ramla av.. var lite trixigt bara.
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Hej!

Varken jag eller min sambo trillar av bollen när vi sitter på den. Å andra sidan sitter vi på våa bollar på jobbet (istället för stol) och hemma också. Ja, vi har 2 bollar var :-)

Jag brukar sitta i skräddarställning på min boll utan större problem. Jag tror det är en vanesak :-)

/Lavinia
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Men det tror jag säkert, dvs att man kan träna upp sin balans på en pilatesboll. Det är bara det att så som boken är skriven låter det som om det bara är att sätta sig på bollen, dra upp båda benen och sitta i 30 sek. Helt utan förberedelser och träning. Jag "ska" vara rak nu - har precis blivit rättad hos naprapat - och jag har faktiskt inga tendenser att glida åt höger eller vänster. Däremot vill ju bollen åka framåt eller bakåt med mig redan efter någon ynka sekund.
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Det där har att göra med balansen också, pilatesboll är ju balansövningar i grunden och man får använda magmusklerna. Övning ger färdighet, försök igen.

Ska nog själv testa och se hur länge jag kan sitta sådär som du beskriver innan bollen åker iväg.. min gissning är inte så länge, hahaha. :P
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Jag kan inte sitta på boll. Men jag vågar ändå påstå att jag har bra balans. Kan stå på såna där balansplattor, men bollar fixar jag inte.

Jag tror att även om man har bra balans måste man jobba ihop sig med sin pilatesboll innan det fungerar som planerat.
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

Samma för mig, eller tja det var svårt att stilla bollen ville hela tiden "rymma" men aldrig åt samma håll. Vet inte alls vad det betyder? :O
 
Sv: Pilatesboll - ska man kunna detta???

En halvminut är helt OK utan att "ramla".
man kan variera genom att antingen sitta som på en stol, eller att sitta grensle som i en sadel.

Har hört att islandshästlandslaget tränar på det här sättet för att förbättra sitsen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp