Pigmentförändring i ögat

Ingela_S

Trådstartare
Såg häromdagen att min häst fått vita fläckar i ögat, eller vid sidan om kanske man ska säga. Likadant på båda ögonen. Jag har aldrig sett nåt liknande så jag tänkte kolla med det allvetande buke om det är nån som råkat på fenomenet tidigare och vet vad det är?

31639099.jpg

För att undvika missförstånd kan jag även säga att tid är bokad hos veterinären. Hästen verkar dock inte må dåligt, har ögonen öppna som vanligt, reagerar när man rör handen mot ögat som vanligt och är inte bekymrad för starkt ljus.

Sv: Pigmentförändring i ögat

Vilken unik häst jag verkar ha. :p Verkligen ingen som sett nåt liknande?

Jag har sett detta på hästar tidigare, men jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara något farligt.... Har inte heller märkt på någon av de hästarna att de skulle se sämre, eller på annat sätt vara påverkade... Ska bli intressant att höra vad veterinären säger om det :)

Ja jag håller med dig Pilotta, har också sett de där ljusa fläckarna flera ggr på hästar, utan att tänka mer över det. Så skulle satsa på att det är normalt. Men som sagt, bra att tid är bokad så vi får svar :)

Tack för era svar. :) Eftersom fläckarna uppkommit från en dag till en annan så blev jag såklart lite fundersam, men det är skönt att höra att ni inte har några negativa erfarenheter av sådana fläckar. Ska till veterinären i annat ärende på måndag och tänker be henne titta på ögonen då också. Frågar man inget så får man inget veta. :p

Båda mina SWB-damer fick precis som du beskriver, vita pigment runt ögonen. Savannah fick som 2 rejäla glasögon medan Barona bara fick i utkanten. Vad det berodde på fick jag aldrig veta men båda hade igentäppta tårkanaler och ögoninflammation som behandlades. Dock ska tilläggas att detta uppkom endast på ett par dagar! Och eftersom de är så gulliga och hjälper varandra och kliar så är jag inte förvånad att båda fick det.
Savannah kan få en liten släng av det med jämna mellanrum om det är en tidsperiod med mkt jobb för ögonen tex insekter, blåst etc...
Så jag har bara lite extra uppsikt och försöker undvika just ögontrassel! Men de verkar absolut inte må dåligt av det och synen påverkas inte på mina 2 iaf. Och hittills har de mörka pigmenten alltid kommit tillbaka. Hoppas detta svar kan lugna dig lite! Kram Malin

Det låter lugnande. Tack. :) Har inte märkt nåt annat tecken på ögoninflammation, men det är kanske jag som missat nåt. Ska ändå bli intressant att höra vad veterinären säger, jag har som sagt aldrig sett nåt liknande innan.

För längesedan så stod jag i ett stall där det fanns en häst som hade något problem med ögat som kallades Augustiöga eller liknande.. men den fick en sådan hinna över hela ögat.. den ägaren förklarade det med att det kom i Augusti - September för att det hade något med månen-vatten att göra.. Men om det var hennes egna diagnos eller inte har jag inte en aning om och tyvärr minns jag inte helt heller..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 608
Senast: Araminta
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 523
Senast: Dopy
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 697
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka