Piggborste

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lovizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 275
L

Lovizz

Detta eviga tjatande huruvida man ska borsta/kamma ur man och svans med piggborste eller inte... hur gör ni? vad använder ni piggborsten till?
:banana:

Sv: Piggborste

Den använder jag till när hästen har rullat sig i leran.
Till svansen använder jag en rund borste från Oster, den är super bra (och ganska dyr).

Använder den för att ta bort leran.

Inte i svans då min dam har en ganska tjock svans som jag inte vill tunna ur:)

Till leriga hästar och när de fäller. Till man och svans de gånger jag ska reda ut den ordentligt för att klippa eller rycka.

Piggborste? :confused:

.
.
.
.
.
.
.
:angel:

Nej, jag använder inte piggborste alls längre. Till man och svans så använder vi en vanlig hårborste (för människa alltså). Till lera så har jag en massagegummiborste.

Den använder jag i pälsen, när hon är lerig/skitig.

Att använda piggborste i svans/man/pannlugg är ett big NO NO eftersom det sliter så mycket på håren och det lossnar mkt hårstrån. Jag använder en vanlig hårborste till de håren.

Äger ingen piggborste. Till man och svans har jag en vanlig hårborste. När hästen är lerig eller fäller så är det gummiskrapa som gäller. :)

Nästan inte alls. Till lera använder jag hellre gummiskrapa.

Enda tillfällena jar använder den är när jag har tvättat man och svans (eller gått igenom noga med pälsglans) och då bara för att få ut det allra, allra sista och separera tagelstråna!!

Jag använder piggborste. Ofta i man och lugg (de får gärna bli tunnare så slipper jag rycka så mkt ;) ) och i svansen. Men i svansen har jag ALLTID i rikligt med pälsglans först :)

Jag använder den på vintern när hästarna har vinterpäls och ibland även till man och svans. När jag borstar svansen håller jag ett hårt tag i svansen där svansroten slutar så det låssnar högst ett par strån om det lossnar något öht. Manen håller piggborstning bra tycker jag.

Leriga hästkroppar eller vid fällning på densamma. Man o svans borstas med hårborste!

Jag använder piggborsten till att borsta ut leran från pälsen, till man & svans använder jag glansspray och vanlig borste

använder ofta piggen att rykta hästen med. rejäla tag, så skorv och annat äckel en vanlig borste inte kommer åt att lossa. väldigt sällan i man och svans, har en vanlig hårborste till det.

Som de flesta andra använder jag piggborsten till lera, till man/svans använder jag en borste som är till för det, kommer inte ihåg från vilken märke ;)

ta bort leran men jag har den till man och pannluggen oxå de få gånger jag kammar ut dem och svansen fast då snurrar ajg svansen (går inte förklara) på ett sätt som gör att man kan borsta ut hela svansen och hästen har bara tappat 2-3 hårstrån :D jättebra :banana:

jag använder alltid piggborste till man och svans, och har alltid gjort. Har hittills inte sett någon märkbar eller störande förtunning på någon häst... Sjävklart även ett måste på en lerig häst!

Detta eviga tjatande huruvida man ska borsta/kamma ur man och svans med piggborste eller inte... hur gör ni? vad använder ni piggborsten till?
:banana:
Beror väl på hur tjock man och svans hästen i fråga har. Och hur mycket man vill att den ska ha kvar när man borstat klart! ;)
Om jag använder piggborste i man eller svans har jag alltid i glansspray först, så sliter det inte lika mycket.
Annars bra till leriga hästar, som flera redan skrivit.

Jag använder knappt piggborsten alls numera. :o

Till leriga kroppar använder jag ryktskrapan, en vanlig oval i plåt, och sedan en vanlig skurborste med unionblandning.

Till man och svans använder jag en "humanhårborste". Här sliter piggborsten alltför mycket, den är för tät.

Så, piggborsten ligger längst ner i ryktlådan och samlar damm.;)

Jag använder bara piggborsten på pälsen jag med.. Har en hund borse (ganska gles mellan piggarna och en rad)är formad som ett T och väldigt bra att ha till man o svans:laugh:

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först... 2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
414
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka