Piggare ponny, hur?

M

Mysundown

Halloj!
Tänkte kanske få lite tips av er ;)

Har ni några tips hur jag kan få min ponny piggare och mer framåt? Han är pigg ute och man kan få fram honom i dressyren. Men när jag är ute och tävlar honom i hoppning får jag inte riktigt fram honom inne på banan. På framridningen och framhoppningen får jag fram honom.
Han är för övrigt frisk och glad, dock har han lite övervikt som vi kämpar med att få bort. Han har en uträknad foderstat.
Det som saknas är ordentligt med uteridning och skogsridning pga att han inte är helt trafiksäker och vi har en trafikerad väg vi måste gå över och gå brevid ett tag för att komma ut skogen. Kan tilläga att tävlingarna går bra även om han inte är het framåt, så han tycker att det är kul.

Så, har någon ngt bra tips som kan få honom piggare och mer framåt? :)

/Elin

Sv: Piggare ponny, hur?

tror denna tråd hör hemma inne på foder.. så den kommer nog bli förflyttad tdit snart=)

Men jag ger ett svar.. jag skulle ge innan en tävling någe tävlingsfoder som är fylld med energi.
Havre kan amn ge om amn vet att hästen blir pigg av det nån dag innan=)

joo, men jag vet inte om fodret är problemet. Han får extra foder innan tävlingar, men han är ändå inte så pigg.

Tack för svaret förresten ;)

Det kan inte vara så att din häst blir lite spänd och tittig inne på banan och står emot skänkeln? En del hästar blir sådana när de blir osäkra.

jag tycker det låter som om du behöver kolla över foderstaten en gång till, om du tycker att din ponny är lite segare behöver den nog lite mer energi än den får i den uträknade foderstaten, men se till att han får tillräkligt med motion så inte extra energin lägger sig på magen istället.

Det kan ju också vara så att han inte har kondisen riktigt för hoppningen ännu och behöver tränas mer.

Eller så kan det vara en sån som "dör" inne på banan. Läs min tråd under hoppning... Där finns lite olika "upplevelser" om just de som inte riktigt bjuder på hoppbanan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar