Piggare, men inte tjockare...

Trissa

Trådstartare
Jag ger i princip fri tillgång på grovfoder, och med de värden som det har innebär det att det täcker både protein och energibehov. (Och det mesta i mineralväg.) Hästen i fråga är under igångsättning, och jag upplever det som att han blir fort trött fysiskt, men inte psykiskt. Han behöver definitivt inte lägga på hullet, men det känns ändå som om det fattas energi.
Är det enda alternativet att börja begränsa grovfodret? Egentligen vill jag inte det, men nu börjar det ju i och för sig komma lite gräs att pilla med också.

Sv: Piggare, men inte tjockare...

Om han blir trött fysiskt men inte mentalt kanske det passar att göra mera markarbete med honom? Olika följ övningar, cirkelövningar, vändningar, gå över bommar med olika avstångd osv. Man kan tom lägga bommar huller om buller och låta hästen kliva över. Då gäller det att de hittar platser att sätta ner fötterna. Likaså kliva i eller över gamla bildäck. Sådana övningar brukar hästar bli mentalt trötta av. De måste vara lyhörda och uppmärksamma för att förstå vad man vill att de ska göra. Likaså lägga in liknande övningar i ridningen. tex med bommar så hästen får använda huvudet även i ridträningen.

Sv: Piggare, men inte tjockare...

Jag gör den sortens övningar, men ute i skogen istället. Det är just under markarbetet/dressyren på bana som orken tryter, efter en stund är det som att trycka på av-knappen.... Han vill, men orkar inte, känns det som. Självklart spelar det in att han inte ridits regelbundet under lång tid, och det är förstås en stor omställning samtidigt som han fäller vinterpälsen just nu.

Edit: jag ger betfor och lite Hippo Harmoni just nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: tolksele
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: ameo
·
Foder & Strö Ja, i min värld finns det ett ord som heter piggigt ;) Min ena grabb (arabkorsning) går på fri tillgång på hösilage (SMHN) och har...
Svar
12
· Visningar
1 776
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit