Pigg/stressad

E

Esperanza_1980

Har en 6-årig nordisvalack som rids 6 dagar/v. Det känns som att det inte spelar nån roll hur mkt han rid, han är ändå så himla pigg. Han kan bara inte skritta. I början av ridpasset går det hyfsat bra, men så fort man travat eller nåt, så vill han bara inte sakta av till skritt. Det går ett par steg och så taktar han iväg. Det är samma oavsett om jag ska skritta ut en sväng på långa tyglar eller om jag rider i ridhuset.

I traven kan han kännas väldigt stressad och det känns som att han emellanåt stampar på samma ställe och att all energi verkligen går uppåt. Efter att man har ridit i kanske 45 min har han lugnat ner sig lite och går att jobba ganska bra. Jag förstår inte varför han blir stressad eller varför han är så pigg när han rids så mkt. Jag har en känslig hand och petar knappt på honom med skänklarna. Sån här blir han oavsett om jag ställer krav eller inte.

Kan tillägga att det inte gör någon skillnad till det bättre om han rids mindre, tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pigg/stressad

har liknande "problem" med en av mina hästar och jag följer tråden med spänning för att få tips.

Hej!

Lite andra funderingar som kan vara bra och veta innan jag kan komma med tips.
Vad går han på för foder? Hur mycket är han ute på dagarna?

Min nordis kille blev extremt pigg nu när det blivit kallare och blev lite jobbig att rida, då han gärna valde temop själv.
Det vi gjorde var att minska kraftgivan lite grann (Han går på fibergi låg) och lät honom gå ute lite längre på kvällarna så han och dom andra är ute mellan ca 06.00 och 20-21.
Han är fortfarande pigg men nu kan man ta vara på det vid ridningen så nu går det bra.

/Liljan80

Han får i princip inget kraftfoder alls. Lite betfor för att maskera mineralerna. Det har ingen betydelse om han går på uträknad foderstat och kraftfoder utan havre eller ingen betfor. Han går ute mellan ca 8-17. Det är svårt att ända på de tiderna.

Vet inte hur dina möjligheter till ridvägar ser ut men jag skulle nog försöka lägga in intervallträning ett par pass per vecka så han får "springa av sig".

Har fått tips av en tränare att rida 5*5 minuters trav intervaller för att få hästen att lugna sig. värm upp med ca 15 min skritt och sedan är det bara köra igång. 5 min trav (olika tempon olika intervalller men samma tempo genom en hel intervall) 5 min skritt, 5 min trav osv. Om hästen är igång och normal kondis kan man gärna köra på i 90 min avsluta med 20 min skritt där hästen får sträcka ut ordentligt.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en liten pigg nordiskille på ridklubben. Han uppvisar ugn samma beteende han är väldigt pigg. Han vill så otroligt mycket och försöker med hela sitt väsen göra precis det den på ryggen vill. Det gör att han i vissa fall blir lite väl mycket framåt och lite för pigg. Eftersom han går på ridskola (en väldigt liten ridskola) så går han mycket omväxlande allt från nybörjare till duktigare ryttare och allt från dressyr hoppning och uteritter. Tänkte från början att det aldrig skulle funka men nu börjar han komma till ro. Han är fortfarande pigg och vill göra alla till viljes men det verkar passa honom med mycket omväxlande arbete. Sen får man ge honom en ganska lång framridning innan man börjar hoppa eller jobba bommar så att han är riktigt mjuk och söker mjukt stöd. Annars går det lite för fort.
Ja om nu detta blev nån hjälp det vet jag inte. Men jag tror inte att jag har fattat tycke för någon häst som för honom.
Lycka till med din häst.

jag skulle vilja föreslå, om du har möjlighet, att släppa lös honom i en hage/paddock och låta honom springa av sig ordentligt emellanåt - på EGEN hand! Kommer han inte igång av sig själv så "jaga" på honom lite, liksom busa igång honom.
Funkar bra hos oss, och pållarna tycker det är roligt och skönt att få sträcka ut ordentligt - det syns på dom. För även om du rider i full fräs eller whatever, så måste han ändå lyssna på dig och koncentrera sig.
Får han springa själv kan han rusa av sig på ett annat sätt.
Mitt förslag bara.

Kram/Sandra.

Okej, det låter som något jag kan testa. Lite svårt att få honom att skritta mellan travpassen kanske. Kan testa det både i ridhuset och ute i skogen.

Just nu går han väldigt omväxlande. Växlar mellan hoppning, markarbete, dressyr, longering, uteritter m trav och galopp samt lugna uteritter m bara skritt. Hjälper kanske något, men inte helt.

Ja, jag väntar faktiskt på att kunna få släppa lös honom i ridhuset så han får rejsa ordentligt. Just nu står där en massa bråte. Hoppas på att det ska hjälpa en del.

Släppa lös låter som ett bra förslag.

Annars funderar jag över när han har haft uträknad foderstat tidigare, vilken kvot han har legat på och vilken mängd jobb man har räknat på att han genomför.

Hade liknande problem med min förra ponny en vinter, energi energi energi. Mest framåt skulle jag vilja säga viserligen men ville inte riktigt jobba. Jag la till lite mer protein i kraftfodret. La bara till 200 gram totalt av groov 125 så blev det en grym skillnad på damen.

Han har legat på ca 73-75 MJ energi och ca 450 g smrp. Då blir han fint musklad och bra i hullet. Just nu är han lite tjock och skulle säkert behöva banta 50 kg. Räknar med att han i normalfall väger ca 550 kg, är lättfödd och arbetar ca 20 min i skritt och 20 min i trav/galopp per dag. Som jag skrev tidigare rids han 6 dagar/v. Vissa pass kan vara upp till 1,5 timme. Skulle kanske testa att lägga honom högre i protein då.

Ja prova är det aldrig nå fel på iaf :)

Så man kommer fram till lösningar :)

Okej, vad menar du mer exakt med att de kan behöva stimuleras mentalt?

Jag försöker som sagt rida väldigt varierat. Ofta vid ridpassen gör jag flera olika saker för att fånga uppmärksamheten och för att få honom att tänka. Har du nåt förslag på vad man kan göra?

se till att hästen måste tänka på vad den gör o inte bara tänka framåt o bli stressad eller vad man ska säga...så att den hålls stimulerad om ni rider i skogen så rid typ breve stigar så hästen måste se vart den sätter fötterna, rid slalom mellan träden, klättra osv så att det hela tiden händer saker:)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar