Pigg ponny

Elin_B

Trådstartare
Hallå!
Jag är stolt ägare till en piggelin ungponny. Han kommer från början från Estland och stod en period på ridskolan innan jag köpte honom. När han kom var han mager och muskelfattig, men blev bättre under perioden på ridskolan (han har nu stått i Sverige ca 1 år varav 2 månader i min ägo). Han har nu normalt hull mot smalt, men vi jobbar hårt på att bygga muskler. Om man jämför med andra ponnyer i hans storlek får han ganska mycket mat. (han är en D-ponny arabkorsning, alltså ganska ädel)
Han får sammanlagt
7 kg hösilage
1 kg hö
0,25 kg havre
1,5 kg krafft grund
ca 0.4 kg betfor
och 0.5 kg dynavena müsli

En tränare jag red för tyckte absolut att han skulle ha 3 kg krafft minst, låter inte det väldigt mycket?
Han stod på 0.75 tidigare, men jag har höjt honom.
Hon tyckte annars att havren skulle höjas, men då blir han så otroligt pigg.

Saken är den att vi började ge honom müslin för att han skulle lägga på sig och ha något att bygga muskler av. Han tränas ganska hårt och tävlas mycket under säsongen. Dock har han mycket energi och vi märkte efter ett tag att müslin gjorde honom helt knäpp ute i skogen och även ibland i ridhuset. Han har aldrig tittat på saker förut, men plötsligt var han rädd för vartenda träd och för sin egen skugga. Han bockade och drog iväg och var allmänt smågalen. Det jobbigaste var ändå att han var så stirrig. Då fick han dock 1 helt kilo.

Nu undrar jag vad som finns att göra. Han behöver lägga på sig, för med den nuvarande foderstaten verkar ingenting hända. (Jag har ridit honom under tiden han stod på skolan också).
Har någon ett tips på foder med mycket fett som dom itne blir så extremt pigga av? Eller iaf inte så stirriga...?

Hoppas någon orkade läsa ända hit... :):angel:

Sv: Pigg ponny

Min ponny är exakt likadan!
Smal, muskelfattig och väääldigt pigg.
Det är grovfoder, grovfoder och ännu mera grovfoder som gäller ;)

7 kg är nästan ingenting i TS (torrsubstans).

Min för 12-14 kg hösilage om dan men hade gäääärna haft honom på fri tillgång. (vilket det ju nästan är :))

Jag ger även en del vitaminer och även ca 1 dl rapsolja som är rent fett.

Gav min ponny majsolja förut, vilket min kompis gav för att pigga till sin segpropp. Men är det inte mycket energi i själva fettet också?

Ska man alltså höja hösilaget? Ligger redan på 2 kg mer än vad som ingår i stallhyran :angel:
Han får liksom lika mycket stråfoder som min kompis halvblod får :S

Försök få i ponnyn grovfoder. Börja med att öka grovfodret, märks ingen skillnad kanske du kan ge korn i stället för havren....

Det är billigare med grovfoder än kraftfoder också...

Menar du verkligen hösilage? För inte kan väl maxgivan vara 5 kg :eek: Man brukar tala om en absolut minimigiva på 1 kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt och om vi för enkelhetens skull antar att torrsubstansen är 50% så får din häst idag i sig 3,5 kg torrsubstans från hösilaget och med maxgivan som du pratar om skulle den få i sig 2,5 kg torrsubstans... Finns det någon analys på vad hösilaget innehåller? Det är väldigt svårt att ge råd när man inte vet vad det innehåller. Finns det analys så är vi flera här som kan hjälpa dig med en vettig foderstat!

Såg nu i efterhand att hästen även fick 1 kg hö oxå vilket ju ungefär ger 0,8kg torrsubstans...

Senast ändrad:

Vi skrev av analysen ngn gång för att räkna ut..
Vete 17 vart siffrorna tog vägen.. Hittade något mail om foderstat och vet inte om dessa siffror har med analysen att göra..?

Fodermedel: Hösilage
Kg: 8
MJ: 49,6
g smb. rp. : 256
Ca g : 10,4
P g: 11,2

Vet inte vad de tär för program, men jag har någt excel med massa värden i.. det står att han har överskott på allt utom "P g".. Vad är detta?

Urklipp från stallets inackorderingssida.
I hyran ingår
I hyran ingår mockning, fodring, foder ( 6 kg hö / alt 8 kg ensilage, 5 kg havre hästar) (5kg hö / alt 6,5 kg ensilage, 3 kg havre för ponnyer)

Tacksam för all hjälp jag kan få hursomhelst!

är inte 100 på det.. men tror att det ligger runt 400-430. har inte vägt honom utan endast gjort en sådan uträkning baserad på mått runt buken osv.. har för mig att det låg däremellan. Nu har han stått i hage och haft vila i en vecka, och därefter tömkörts av min ridlärare.. Såg att hon ändrat foderstaten!

tidigare:

morgon: 3 kg hösilage
fm: 0.5 kg krafft + 0.25 havre
lunch: 1 kg hö + 1 kg krafft
Kväll: 4 kg hösilage

plus att jag gav 0.4 kg betfor + 1 kg müsli.

Nu står han på
morgon: 2 kg hösilage! + 1 kg havre (gör honom aspigg så jag funderar på att minska lite..)
fm: 0.5 kg krafft
lunch: 1 kg krafft+ 1 kg hö
kväll: 3 kg hösilage

jag ger även fortfarande 0.4 kg betfor men nu 0.5 kg müsli eftersom han blev nästan okontrollerbar..
Har en dunk kornkross hemma som jag köpte in i slutet på sommaren för att han skulle äta upp sig.. då fick han 1 kg. hjälper det att ge elelr ska jag slänga den? förra ägaren tyckte jag skulle satsa på müslin och sa att korn var "gammaldags" (vet inte riktigt vad det har för betydelse) men jag kan ju inte ge så mycket müsli eftersom han blir så extremt tittig oc h fånig!!

En ny analysrapport hängde nu i stallet.. skrev upp på annat papper men ts var iaf 69% och smältbart protein 34 g/kg

Ska jag höja upp hösilaget igen? minska på havren och öka på krafften?

Jättetacksam för hjälpen.. försöker alltså bygga på hullet på den väldigt smäckra arabponnyn..:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama