pigg i skogen, trög på banan!

G

Gloooria

Min häst pärlan som är fem år har börjat bli trög när man rider på banan, ibland stannar hon och står stilla i typ tre minuter innan man får igång henne... ute i skogen är hon nästan alltid pigg o glad så ja rider mest där. rider på banan kanske 1-2 ggr per vecka.
Skulle också vilja ha lite tips på hur jag ska lära henne sidförande skänkel!!
Tack på förhand! :)

Sv: pigg i skogen, trög på banan!

Eftersom din häst är relativt ung så tycker jag att du ska rida ut mycket mer samt träna dressyr på tex fältet. Hon visar tydligt att hon tycker banträning är tråkigt och för att förhindra detta ska du göra en "paus" och enbart rida ut och träna dressyr utanför banstaketet.. Ofta är det när hästarna har tråkigt under ridpasset som problemen kommerTänk på Ulla Håkansson så blir du inspirerad!!! Lycka till!! Du kommer att få en framåt och glad häst på köpet, jag lovar.. :banana:

jag har samma problem med min 5 åring! Han är väl inte direkt pigg i skogen heller, men fram går han iaf. På banan kunde man likaväl sitta på en tegelmur, lika mkt rörelse :cool:

Men jag sket i allt det i somras, han fick mest vila och reds sporadiskt. Så tog jag in honom på banan bara för att prova om han kunde tänka sig att gå över en bom (det tog 5-10 min övertalning förr och sedan flög han över bommen, vettsrkämd). Nu gick han snällt efter mig utan att stanna! Förvisso travade han över bommen, men inte med rädsla i blicken utan mera "de var ju farliga förr..."

I övrigt har han blivit väldigt trevlig, jag har skaffat en medryttare och han är väldigt snäll mot henne, över förväntan då jag har varit hans enda ryttare!

Så det enda jag kan säga - unghästar behöver sin mentala vila! Fortsätta motionera på ett enkelt och roligt sätt (promenader, löslongering, löshoppning, skritta i skogen) så hästen inte faller ur helt, men gör ingenting som hästen upplever som tråkigt eller besvärande. Du märker när den är redo.

Hästen tycker väl träningsformen är tråkig. Mer variation så kanske lusten kommer tillbaka.

okei, tack. Hon har fått vila en hel del den här sommaren men nu ska jag ta en paus från banan ett bra tag o se om d blir bättre

Min häst tycker det är sååå tråkigt att ridas på banan. Tömkörning och löshoppning går bra, då är han mer framåt. Men när det kommer till ridning är han mycket mer positiv när vi rider ut! Där segar han inte som på banan.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka